Chris Ankers SMS-dagbog: Forbrændt i badet, sukkerkold og Flemming Povlsen-kærlighed

16x9
Chris Anker Sørensen har ført en SMS-dagbog fra Paris-Nice. Foto: Pressefoto / Pressefoto

Chris Anker Sørensen har ført dagbog under hele Paris-Nice. Det er sket i en daglig SMS-korrespondance med TV 2 SPORTs Rasmus Staghøj. Læs den her

Årets store mål er Tour de France. Chris Anker Sørensen vil tilbage til verdens største cykelløb, og det skal ske til sommer.

Men først skal den 31-årige dansker udtages af sit hold Fortuneo Vital-Concept. Og det er Chris Anker Sørensen i gang med at sørge for, at han bliver.

Søndag afsluttede han et af de vigtige løb for ham og hans fransk hold. Paris-Nice. Og det skulle vise sig, at blive et dramatisk løb med ekstrem kulde undervejs. Chris Anker Sørensen har hver dag under løbet ført en dagbog i SMS-form sammen med TV 2 SPORTs cykelreporter, Rasmus Staghøj.

Det er anden gang, at Chris Anker Sørensen deler sin tanker med TV 2 SPORT. I linket i artiklen herunder kan man læse hans første SMS-dagbog fra hans første løb med Fortuneo Vital-Concept i januar i år i Argentina.

Det er blevet til en sjov, underholdende og nærværende beretning, hvor vi kommer med helt ind i tanker, følelser og meninger omkring den professionelle cykelsport.

Søndag d. 6. marts - Prolog

En prolog på 6,1 km. Chris Anker Sørensens hadedisciplin. Målet var egentlig at tabe minimal tid, men sådan skulle det ikke gå. Han taber alt for meget tid på trods af etapens korte længde.

06-03-2016  15:05
Rasmus Staghøj
Chris, vi skal til det igen. SMS-dagbogen. Mine chefer, twitterfolket og læserne var vilde med første kapitel. Min gamle nabo fra Silkeborg synes også, det var alletiders. Derfor kalder det på et nyt kapitel. Folket kræver det! Og skal det ikke være her under Paris-Nice? Samme procedure som sidst. Vi skriver sammen dagligt, og til sidst udgiver vi SMSerne. Hvordan gik prologen? Og hvad er målet med Paris-Nice? Bh Rasmus
06-03-2016  15:15
Chris Anker
Hej Rasmus. Det er en aftale, vi kan jo ikke skuffe din gamle nabo. Det gik rigtig sløjt i dag, kørte en forfærdelig prolog. Prologer har aldrig været min kop te. Jeg er og bliver en dieselmotor. Men i dag var jeg under standard. Håber bare det var en OFF day, ellers kan det godt blive et langt Paris-Nice. Vores plan var egentlig at satse på, at jeg skulle køre klassement, men med min præstation i dag er jeg blevet sat noget tilbage. Nu må vi se, hvordan det går de næste dage og så tage den derfra. Mine etaper er jo primært fredag, lørdag og søndag.
06-03-2016  15:21
Nu bliver min gamle nabo glad! Held og lykke i den kommende uge - specielt fredag, lørdag og søndag. Vi glæder os til din ærlige dagbog. Vi skrives!

1. etape

Flad etape. Det er heller ikke danskerens favoritterræn. Læg dertil, at forårsvejret lignede mere vintervejr. Det er heller ikke noget for en tynd og ranglet mand fra Hammel. Etapen blev vundet af sprinteren Arnaud Demare.

07-03-2016  17:20
Chris Anker
Hvad kan jeg sige om i dag. Snevejr er dejligt, når man sidder og drikker gløgg juleaften, men under en Paris Nice etape er det ikke super fedt. Frøs så meget at jeg seriøst overvejede at tisse i bukserne. Gjorde det dog ikke bare rolig. Men kunne slet ikke få benene rundt pga kulden, ved nok godt jeg ikke var den eneste, men belgierkrigerne med ti i fedtprocent har lidt mere at stå imod med, end undertegnede med fire procent. Selvom jeg kæmpede med at holde dæk var jeg ikke langt fra at få mig fedtet med hjem. Blev blokeret lidt af et styrt inden anden sektor, første passage. Vi sad ti mand og nærmest kunne spytte op henover toppen, men kunne ikke lukke, og så var det løb ligesom ovre. Sidder lige nu og er meget skuffet. Men tænker også tilbage på mine otte andre Paris Nice, plejer altid at få køretur de første dage i kulden og vinden. Mindes jeg skrev en blog på TV2 i sin tid der hed "Sarcozy (undskyld stavningen), plant mere skov" Der er ikke sket noget på den kant. Kan dog også huske, at jeg plejer at få ja-hatten på og diamanter i benene, når vi rammer stigninger og temperaturen runder ti grader.
07-03-2016  22:04
Rasmus Staghøj
Vi har egentlig en del tilfælles os to. Vi er fra Østjylland/Midtjylland, vi vejer ikke ret meget, og vi hader kulde. Forskellen er, at jeg ville nægte at cykle i kulde. Jeg så mange ryttere i korte bibs i dag. Vanvittigt! Og jeg kunne høre på TV, at Rolf kritiserede Kittel for at have for meget tøj på. Held og lykke i morgen. Jeg ønsker dig varmere vejr!
07-03-2016  22:12
Tror desværre de næste to dage bliver koldere, men så går det også den rette vej. Når Rolf kommer for godt i gang, så må Dennis lige minde ham om, hvordan han havde det på nedkørslen fra Gavia i Giroen.
07-03-2016  22:14
Den besked sender jeg fluks videre til Dennis. Rolf har nogle gange lidt dårlig hukommelse. Så er det godt, at han kan få lidt hjælp.

2. etape

Stor dramatik! Etapen slutter med en massespurt, som den franske spurtkanon Nacer Bouhanni vinder. Men! Franskmanden bliver diskvalificeret, fordi han skubbede Michael Matthews i spurt. Matthews bliver i stedet for kåret til vinderen af etapen. Bouhanni er rasende.

08-03-2016  17:50
Rasmus Staghøj
Sikke en etapeafslutning i dag? Har du fået set Bouhannis spurt på TV, og hvad er din holdning til det? Der bliver diskuteret flittigt på Twitter, og jeg må indrømme, at jeg synes, den er klokkeklar. Bouhanni skulle deklasseres. Hvordan er Bouhannis ry i feltet egentlig? Det er jo ikke første gang, han bruger albuerne i en spurt.
08-03-2016  18:05
Chris Anker
Har ikke set den. Derfra hvor jeg sad, kunne jeg ikke se det store. Punkterede med 13 km igen, forholdsvist dårligt tidspunkt. Så kom først op igen med seks syv km igen, så var der ikke så meget tid til at komme frem. Kender ham ikke, men kan fornemme, at mange af de andre sprintere ikke bryder sig så meget om ham. Men som sagt så har jeg aldrig oplevet ham gøre noget over for mig, men vi har jo også forskellige interesser i løbene. I dag var en forholdsvist nem dag. Ikke så meget vind og okay veje. Så havde tid til lige at sludre med de andre dansker. Fik tanket lidt selvtillid hos Bak, der gav mig ret i, at i går havde været en decideret modbydelig dag. Snakkede om Kaptajn Dinesen med Matti. Vi kørte igennem nogle af de områder, hvor han slog sine folder med den franske hær. Om familielivet sammen med Mørkøv, var så heldig, at han ikke ville have sin Snickers efter forplejningen, så den fik jeg, nok etapens højdepunkt. Min holdkammerat Pierre Luc Perichon væltede og brækkede kravebenet i finalen. Ærgerligt, fordi han var godt kørende og en vigtig mand for Belgierløbene. Derudover også synd for ham selvfølgelig, han er en rigtig flink fyr. Derudover er jeg også meget begejstret for hans navn, han burde være fransk popsanger. Håber han er hurtig tilbage i sadlen.
08-03-2016  18:09
Sikke en dramatisk dag! Hyggeligt med danskermøderne, men jeres hold er da efterhånden ret hårdt ramt, nu hvor Sepulveda også er ude.
08-03-2016  18:14
Ja der er mange ude, Brice Feilliu og Jonathan Hivert er også skadet, henholdsvis problemer med ryg og knæ, så det er fire ryttere fra grundstammen, der er ude.
08-03-2016  18:22
Det er op til dig nu! Jeg kunne også høre i TV, at Rolf og Ritter havde hørt, at Brian Holm taler varmt om dig til denne sæson.
08-03-2016  18:30
Ja er også kommet godt fra start. Lige bortset fra i går. Ville være sjovt at være manden bag den kun anden danske etapesejr i Paris Nice. Tog jeres test forleden, derfor ved jeg, at det kun er Bo, der har vundet, og fandt til min overraskelse ud af, jeg var Jens Voigt. Så nu vil jeg komme med mit yndlingscitat: Giv mig sol og alt kan ske.
08-03-2016  18:32
08-03-2016  19:05
Har set spurten nu, og synes den er svær. Ja, han giver Mathews et svaj, men Mathews prøver også at gå indenom, hvor der ikke er så meget plads.
08-03-2016  19:08
Interessant! Der er ikke mange, der tager Bouhannis parti, kan jeg fornemme. Jeg synes altså også, at Bouhanni bruger både albue og krop for at skubbe Matthews væk. Men det har da virkelig fået debatten til køre. Du må lige fortælle i morgen, hvad stemningen er i feltet, hvis I taler om det på etapen.
08-03-2016  19:12
Synes også godt man kan forsvare, at han blev disket. Det skal jeg gøre. Selvom jeg jo næsten er ved at udvikle mig til din højre arm forventer en stor is til sommer ned ved slusen i Silkeborg
Det kan vi godt finde ud af :)
08-03-2016  21:41
Bragte den op ved middagsbordet og alle var enige om, at der var rigtigt at diske ham

3. etape

Endnu en dramatisk dag, men denne gang af en helt anden årsag. Sneen daler over Frankrig, og det bliver værre og værre eftersom etapen bliver kørt. Løbet bliver midlertidigt afbrudt og efter rytterne har siddet lidt i busserne, bliver etapen helt aflyst. Ingen vinder af dagens etape.

09-03-2016  16:58
Rasmus Staghøj
Der er ikke en stille dag ved Paris-Nice, lader det til. Er du ved at blive tøet op?
09-03-2016  17:28
Chris Anker
Nej det var ikke for sarte sjæle i dag. Er du gal, hvor var det koldt. Jeg havde taget to regnjakker på fra starten af og smurt mig ind i varmecreme. Men frøs stadigvæk rigtig meget. Var til gengæld ved at blive forbrændt, da jeg så kom i bad - der tog varmecremen fat. Lige da vi satte os ind i billerne, med tænderne klaprende og fingre, der ikke lystrede, fik vi at vide, at vi bare lige skulle køre tyve km i bil og derefter starte igen. Det var hårdt for moralen at tænke på, at man skulle ud i det igen. Stemning blev dog mega høj, da etapen blev endelig aflyst. Selvfølgelig en skam for løbet, men den rigtige beslutning, lå mega meget sne på vejen.
09-03-2016  21:08
Jeg har set billederne, og jeg forstår så udmærket, at det ikke var sjovt at køre i. Men vejrudsigten er da heldigvis bedre til de næste par dage.

4. etape

Nacer Bouhanni får revanche. Med lige dele spurtevner og raseri, vinder den lille franskmand spurten, og denne gang gør han det helt uden af skubbe nogen. Vejret er også blevet bedre, så Chris Anker Sørensen har fået lidt bedre vilkår. Bjergene mangler dog fortsat.

10-03-2016  17:23
Chris Anker
I dag så på profilen ud som en relativ flad dag. Men det var op og ned, højre og venstre samt relativt små veje det meste af dagen. Så det var faktisk en hård dag, med mange accelerationer, og hvor man aldrig følte, man havde en rytme. Det gode vejr gjorde dog, at jeg følte mig lidt mere ovenpå i dag. Så nu er jeg klar til at gå i udbrud de næste dage. De tre næste dage er dem, jeg har ventet på hele løbet. Nu har jeg også smidt nok tid til, at jeg ikke er i fare i klassementet og derfor kan få lov at køre væk.
10-03-2016  17:27
Rasmus Staghøj
For første gang fik jeg rent faktisk set dig på etapen i dag. Den røde farve skal du da beholde til Touren, skal du ikke? Vi glæder os til at se, om det lykkes dig at komme i udbrud i morgen.
10-03-2016  17:29
Ville være fedt at forsvare den, men Vordingborg-ruten tiltaler nok lidt mere de hurtige folk. Tænker du så mig, da den splittede i sidevinden til sidst.
10-03-2016  20:02
Skidt dag for din klub, 0-1 nederlag hjemme til Fredericia.
10-03-2016  20:04
Det var SÅ skuffende. Kæmpe fejl af Flinta ved målet.

5. etape

Mytiske Mont Ventoux er på dagens etape, meeeen det snyder lidt, for rytterne skal ikke køre op over hele bjerget. Det er ikke en skræddersyet etape for Chris Anker Sørensen, men alligevel en etape, hvor han godt kunne gå i udbrud.

11-03-2016  17:07
Chris Anker
I dag var en overraskende let start. Havde regnet med det ville blive et langt slagsmål for at ramme udbruddet. Fordi i dag var eneste mulighed for hovedparten af feltet for at vinde en etape. For langt de fleste er de næste to dage simpelthen for hårde og er bare ren overlevelse. Men efter 50 km var det slut med at sidde og hygge sig. Det var fuld gas resten af vejen. Jeg har fået pænt ondt i halsen og hoster som en søløve. Det var også derfor, jeg kørte med halsedisse i finalen, kan tænke mig Rolf havde været oppe i det røde felt over det. Blev blokeret lidt af et styrt på næstsidste stigning, så kostede lidt at komme tilbage på sidste stigning. I finalen prøvede vi lidt at køre spurt for J. Loubert, men han havde ikke lige benene. Så er klar til at gå i udbrud de næste dage, håber bare ikke at halsen bliver mere irriteret end nu, så skal det nok gå. Har desværre ikke så mange røverhistorier fra i dag, der var simpelthen for meget gang i den til at snakke. Nåede kun ganske kort at indvie Matti i Dortmunds overlegenhed imod Tottenham, en fornøjelse at se på. Har altid haft et svagt punkt for Dortmund, siden Flemming Poulsen spillede der.
11-03-2016  19:01
Rasmus Staghøj
Det er dit held, at Rolf og Dennis ikke så dig på etapen i dag. Rolf havde utvivlsomt haft en kommentar til det. Men pas lige på halsen til i morgen - du skal i udbrud! Jeg var i øvrigt også vild med Flemming Povlsen. Jeg fik engang en autograf af ham i Sportmaster i Arkade Centret i Silkeborg. Det var store sager.
11-03-2016  19:13
Sejt, har du den stadigvæk?
11-03-2016  19:25
Det tror jeg desværre ikke. Jeg så den i hvert fald ikke, sidst jeg flyttede, så den er nok væk. Nu savner jeg den faktisk.

6. etape

Nu er der bjerge! Sådan rigtigt bjerge! Men med Chris Anker Sørensens haltende helbred er vilkårerne ikke optimale. Det ender med at blive klassementsfavoritterne, der giver TV-seerne et fantastisk show af en etape. Geraint Thomas og Alberto Contador er ude og teste hinanden, men Ilnur Zakarin fra Katusha vinder etapen. Chris Anker Sørensen er ikke med i front, og det er der en grund til.

12-03-2016  18:24
Chris Anker
Jeg sukkerkoldede max på sidste stigning. Vores soigneur havde en punktering, så de missede forplejningen, så kørte uden vand i fyrre km og uden mad i 60 km. Var heldig, at der stod nogle fra Trek og Tinkoff i siden af vejen og langede flasker ud, som jeg kunne snuppe. Så stor tak til dem, de reddede mig fra fuldstændig dehydrering. Nu spørger du sikkert dig selv, hvorfor jeg ikke bare kørte ned til servicebilen. Jo nu skal du høre min kære silkeborggenser. Jeg havde valget imellem at køre ned til bilen og blive sat eller blive i feltet og håbe på det bedste. Jeg prøvede faktisk en gang at køre ned efter mad og dunke, men så blev den trykket af i feltet op ad en stigning. Folk begyndte at blive sat, så måtte lukke det ene hul efter det andet. Derfor blev jeg enig med mig selv om, at jeg måtte satse på, at der snart dukkede en mulighed op. Men rart benene endelig er der. Ærgerligt, at en punktering for Soigneuren betød, jeg ikke kunne sidde med længere, end jeg kunne. Var afsted nogle gange i starten af etapen i udbrudsforsøg, men det lykkedes ikke. Men prøver igen i morgen, dagen i dag har tanket op på selvtillidskontoen. Nu har jeg også lige spist en masse i bussen, så kan mærke blodsukkeret komme lidt i niveau igen. Er en meget rar fornemmelse.
12-03-2016  21:43
Rasmus Staghøj
Det lyder sgu uheldigt. Jeg har aldrig forstået, hvordan I kan fortsætte, når I går sukkerkolde. Når jeg er sukkerkold mister jeg ethvert overblik, og kan dårligt se ud af mine øjne. Spørg bare min Tour de France-fotograf, hvor umulig jeg bliver at arbejde med. Men hey, i morgen regner vi med dig!
12-03-2016  22:09
Det er fordi, du er af de slags mennesker, der smider Flemming Poulsens autografer væk Men man lærer kroppen det lidt efterhånden, men efter stregen overfaldte jeg næsten vores soigneur for at få en cola og en powerrade, tror jeg bundede dem på 30 sekunder.
12-03-2016  22:11
Haha! Du har ret :)

7. etape

Sidste etape - og sidste chance - hvis Chris Anker Sørensen skal have et resultat med fra Paris-Nice. Og det starter godt. Chris Anker Sørensen kommer med i et udbrud sammen med 22 ryttere. Så langt så godt. Men da etapens afslutning nærmer sig, må Chris Anker Sørensen slipper gruppen, som blandt andet tæller Sylvain Chavanel. Det er gårsdagens nedtur, der sidder i benene.

13-03-2016  16:03
Chris Anker
Så ramte jeg udbruddet. Men er du gal, hvor var jeg død i dag. Der var intei at skyde med. Benene var helt tomme. Tror lidt, det var regningen efter i går. Kan være svært at nå at fylde depoterne op på en dag som i går hvor man forbrændte 7000 kcal. Så sidder lidt og er mega skuffet. Normalt skulle jeg have kunnet følge med den gruppe med Chavanel. Men når benene er tomme er der ikke så meget at gøre. Så konklusionen på Paris Nice er, at formen egentlig er ok, men det var bare ikke lige mit løb. Men moralen er stadigvæk okay, når jeg på en dag, hvor jeg er elendig, kan være med fremme i et af verdens hårdeste et uges-etapeløb.
13-03-2016  17:09
Rasmus Staghøj
Vi sad ellers og heppede på dig på redaktionen, da vi så dit navn blandt udbryderne. Nå, tough luck. Tak for et godt indblik i cykelsporten. Vi gør det sgu igen til Tour de France!