Den store guide for nørder: Her er stjernernes nye cykler

16x9
Et udklip af nogle af de mange nye cykler, vi får at se på World Touren den kommende sæson. Foto: Scanpix/Twitter

Ny sæson er lig med nyt grej, nye teknologiske fremskridt. TV 2 SPORT bringer dig her en oversigt over alt det nye udstyr, rytterne kører på næste år.

Længere nede i artiklen kan du klikke på de forskellige hold og læse om deres tekniske setup i 2017.

Inden denne artikel for alvor kommer i gang, skal der lyde en gjaldende advarsel:

Det bliver nørdet.

Teknisk. Til tider tenderende til det uforståelige. Der bliver namedroppet udstyrsfabrikanter i øst og vest, til højre og til venstre. Fra Argon 18 til Zipp omtales hele udstyrsalfabetet.

Så hvis du ikke gider læse om, hvilken forskifter Astana-holdet kommer til at køre rundt med næste år, eller hvordan Michael Mørkøvs nye hjulsæt er inspireret af hvalers ryghvælving, så lad være med at læse videre.

Men hvis du til gengæld synes den slags er spændende, så vil skribenten her anbefale dig at trykke afspil på musikstykket neden for og lade det agere lydtæppe til artikel, der handler om marginal gains fra udstyr.

Så langt, så godt.

Længere nede i artiklen gennemgår vi hvert World Tour-hold. Men lad os inden da se på nogle af de vigtigste tekniknyheder, du skal betragte til næste år, når du tuner ind på diverse cykelløb.

Japansk mastodont moser modstandere

Kun fire hold på World Touren kører den kommende sæson med et gearsystem, der ikke kommer fra japanske Shimano.

Og til de 78 procent af holdene, der kører med Shimanos system er der godt nyt i 2017: Fabrikanten har nemlig lanceret en helt ny reinkarnation af deres flagskibsserie Dura-Ace Di2. Konceptet er langt hen ad vejen det samme, men det lader til, at samtlige dele har fået en overhaling. Mest bemærkelsesværdigt er det, at serien også indeholder en skivebremseversion; mere om det lidt længere nede.

Langt hen ad vejen er det mekanikernes favorit, fordi funktionaliteten er i top.

Tre hold (Movistar, Lotto Soudal og UAE Abu Dhabi) kører med Campagnolo, og et enkelt (Katusha Alpecin) vælger Srams eTap-løsning. Astana viste et billede af en cykel med FSA's WE-setup – men det er tvivlsomt, hvorvidt rytterne rent faktisk kommer til at køre med det.

Ventosos værste mareridt virkelighed

Og ny til en nyhed, der uden tvivl vækker gru hos Movistars Fran Ventoso: Skivebremserne vender tilbage.

I begyndelsen af 2016 var de lovlige, men det blev der sat en stopper for, da den spanske cykelrytter Francisco Ventoso fik skåret skinnebenet op af en skivebremse under forårets Paris – Roubaix.

Men nu er UCI på ny klar til at eksperimentere med skiverne i 2017. Det bekræftede unionen i en pressemeddelelse tilbage i oktober.

Det nye i 2017 er dog, at skivernes kanter skal slibes runde, så man ikke kan skære sig på dem.

Dermed er der lagt op til, at vi får skivebremsecykler af se i feltet. Særligt i brostensløb eller på regnvejrsdage kan bremsesystemet være en fordel at køre med. Både Shimano og Sram er klar med deres udgaver, mens Campagnolo kun har vist glimt af en prototype med skivebremser.

Godt nyt til traditionalisterne: Viva Italia!

Der findes en slags mennesker, hos hvem det vækker glæde at se de cykelmærker, der i sportens belle epoke og età dell'oro fragtede legender mod triumf, endnu være en del af sportens top.

Til dem er der gode nyheder. Særligt til dem, der er glade for italienske cykelmærker.

Colnago (tænk typer som Eddy Merckx og Giuseppe Saronni) er tilbage på World Touren og leverer cykler til rytterne hos UAE Abu Dhabi. Pinarello (tænk typer som Miguel Indurain og Bjarne Riis) er fortsat levendør til Team Sky, mens Bianchi (tænk typer som Fausto Coppi og Felice Gimondi) – der er verdens ældste eksisterende cykelmærke - også fortsætter deres sponsorat af Lotto NL-Jumbo.

Men den italienske herlighed stopper ikke her.

Kaster man blikket ned på prokontinentalniveau gør Gios-cyklen comeback i professionel cykling. Legendariske Roger De Vlaeminck kørte på den for Brooklyn-holdet i 70’erne, mens Kelmes smukke klatrere dansede (eller vuggede, hvis man hed Fernando Escartín) op ad bjergene på en Gios i slutningen af 90’erne. Willier og De Rosa laver fortsat cykler til Willier Selle Italia og Nippo Vini Fantini.

Andre gamle cykelmærker stadig på den store cykelscene inkluderer Orbea (Cofidis), Look (Fortuneo), BH (Direct Energie) og Lapierre (FDJ).

Et hjulsæt inspireret af hvaler

Zipp, der leverer hjulene til Michael Mørkøv og Mads Würtz Schmidts Katusha-hold og var Bjarne Riis’ foretrukne, da han ejede et cykelhold, lancerer deres nye bud på et aerodynamisk hjul, der både kan fungere på flade og bakkede etaper.

454 NSW er det blevet døbt, og inspirationen til udformningen af hjulet har producenten fundet ved at kigge på hvalers ryghvælving.

Således er hjulene endt med bløde kurver mellem egerne. Om det virker eller ej, og om de professionelle på Katusha-holdet tager hjulsættet til sig, får vi at se i løbet af sæsonen. Spændende ser det i hvert fald ud.

Således klogere på nogle overordnede tekniknyheder kan vi nu gennemgå de forskellige holds setup til den kommende sæson.

World Tour-cyklerne i 2017
Her er holdenes setup i den nye sæson