Tidligere Tour de France-vinder er død

16x9
Ferdinand Kübler vandt Tour de Fracnce i 1950. Foto: STAFF / Scanpix Denmark

Ferdinand 'Ferdy' Kübler, der vandt verdens største cykelløb i 1950, er død.

Schweiziske Ferdinand Kübler er død i en alder af 97 år.

Ifølge Schweizer Illustrierten sov han stille ind på et hospital torsdag eftermiddag, hvor han var blevet indlagt med en slem forkølelse.

Kübler nåede at fejre jul i hjemmet sammen med sin hustru Christina.

- Ferdy er sovet stille ind med et smil på læben, siger Christina Kübler til Schweizer Illustrierten.

- Han sagde til mig: "Christina, du er den bedste hustru i verden."

Indtil sin død var Kübler den ældste nulevende vinder af verdens største cykelløb Tour de France.

Ferdy Kübler var den første schweizer, der vandt Tour de France. Det gjorde han i 1950, og i karrierens løb nåede han at vinde otte etaper i løbet.

Ferdinand Kübler (bagerst) under VM i København i 1949.
Ferdinand Kübler (bagerst) under VM i København i 1949. Foto: Allan Moe / Scanpix Danmark

Ved VM i 1949, som blev afholdt i København, vandt han sølv, mens han to år senere blev verdensmester i linjeløb.

I både 1951 og 1952 vandt Kübler forårsklassikerne Liège-Bastogne-Liège og Flèche Wallonne.

Blandt cykelkollegaer og -fans var han kendt som 'cowboyen', fordi han havde en forkærlighed for cowboyhatte.

Ferdi Kübler under et seksdagesløb i 1950'erne.
Ferdi Kübler under et seksdagesløb i 1950'erne. Foto: - / Scanpix Denmark

Han indstillede karrieren som 38-årig i 1957.

Jørgen Leths minde

Under årets Tour de France kørtes flere etaper i Küblers hjemland, Schweiz, og det fik TV 2 SPORT's cykelkommentator Jørgen Leth til at skrive om de største schweiziske ryttere gennem tiden.

Herunder kan du læse hans ord om Kübler:

Han blev kaldt ”Ferdy”, også nå han talte om sig selv i tredje person. Hans cirkusklovn-tysk var et komisk indslag i Tour de Frances sprogmylder.

Han debuterede som rytter før anden verdenskrig, men kunne så under krigen kun køre i det neutrale Schweiz.

Sit internationale gennembrud fik han efter krigen, to gange vandt han dobbelte sejre i klassikerne Flèche Wallonne og Liège-Bastogne-Liège, begge i 1950 og 1951.

Han blev verdensmester i 1951.

Han deltog i Tour de France 1947 og 1949, men udgik begge gange trods tidlige etapesejre.

Men så kom jubelåret 1950, hvor han nok kunne profitere af at Fausto Coppi ikke var med på grund af sit styrt i Giro d’Italia, men reelt brillerede med storslået og modig kørsel.

Han vandt løbet, plus tre etapesejre, og havde en margin på ni minutter foran nummer to, Stan Ockers.