Giroens start i Jerusalem handler om meget mere end bare cykling

16x9
Chris Froome præsenteres i Jerusalem foran det israelske flag. Foto: Ariel Schalit / Ritzau Scanpix

Den 101. udgave af Giro d’Italia begynder fredag i Jerusalem. En fornyelse af det gamle etapeløb, men samtidig et muligt terrormål.

I november sidste år beskrev Giro d’Italia-organisationen, hvordan starten i årets Giro d’Italia vil blive afviklet. I beskrivelsen af ”Grande Partenza” lød det, at løbet ville begynde med en enkeltstart i Vest Jerusalem.

Den beskrivelse var tæt på at ødelægge hele projektet.

Den israelske kultur- og sportsminister Miri Regev slog fast, at hvis Giro d’Italia ikke ændrede ”Vest Jerusalem” til ”Jerusalem”, ville Israel trække sig fra den lukrative aftale om at afholde starten på løbet.

- I Jerusalem, Israels hovedstad, er der ikke noget øst eller vest, lød det ifølge The Guardian fra både Miri Regev og ministeren for turisme, Yariv Levin.

Organisationen bag Giro d’Italia havde ellers søgt vejledning hos det italienske udenrigsministerium i deres beskrivelse af Jerusalem, og her lød anbefalingen, at de skulle skrive ”Vest Jerusalem” i respekt for konflikten mellem israelere og palæstinensere på Vestbredden. Palæstinenserne mener at have krav på den østlige del af Jerusalem.

Der er en desperat søgen efter normalitet i Israel

Steffen Jensen, Mellemøstkorrespondent, TV 2

Senere samme aften ændrede Giro d’Italia den officielle beskrivelse. Ifølge alle officielle dokumenter begynder løbet nu i Jerusalem.

Hvis ikke Giro d’Italia allerede var klar over det, opdagede de den dag, at man skal træde varsomt i Israel. Alt kan blive til en konflikt, og hver en beslutning vil blive vejet og vurderet alt afhængig af, hvilken side man tilhører.

Thibaut Pinot og en holdkammerat fra FDJ træner forud for fredagens prolog i Jerusalem.
Thibaut Pinot og en holdkammerat fra FDJ træner forud for fredagens prolog i Jerusalem. Foto: Thomas Coex / Ritzau Scanpix

- Vi vil gerne have det til at være en sportsbegivenhed og holde os fra enhver politisk diskussion, sagde løbsarrangør Mauro Vegni i den forbindelse til nyhedsbureaet AP.

Hvis Mauro Vegni havde troet, at den udtalelse vil få debatten omkring valget af ”Grande Partenza” til at forstumme, tog han fejl. Palæstinensiske grupper har lige siden offentliggørelsen af løbet i Israel bedt organisationen bag Giro d’Italia om at flytte løbet væk fra Israel igen.

Er det propaganda?

Giro-starten, som består af løbets første tre etaper, er finansieret af den israelske regering. Prisen er anslået til at ligge omkring 74 millioner kroner. Til sammenligning blev Danmarks omkostning for Giro-starten i Danmark i 2012 anslået til at ligge på 22 millioner kroner - alt inklusiv.

Det er til at få øje på det økonomiske incitament for at vælge Israel, selvom det også logistisk giver udfordringer, da løbet skal fortsætte på Sicilien efter de tre etaper i Israel.

Det, der gør Giro d’Italia til et terrormål er, at der er mange mennesker samlet, og at det bliver vist til mange mennesker hele verden

Steffen Jensen, Mellemøstkorrespondent, TV 2

Fra Israels side handler det ifølge TV 2s Mellemøstkorrespondent, Steffen Jensen, om at få en positiv historie ud til omverdenen fra Israel. Nyheder fra Israel handler i internationale medier handler primært om konflikt.

- Israel søger konstant nogle områder, hvor de kan promovere sig selv for noget andet end konflikt. De vil have fokus på strande, indkøb, restauranter, og alt det som kan lokke turister til landet. Der er en desperat søgen efter normalitet i Israel.

På den måde kan sport og politik ikke skilles ad, selvom sporten måtte ønske det. Diskussionerne er de sammen, når der er store sportsbegivenheder i Kina, Rusland, Bahrain eller Qatar.

Jerusalems gamle kvarter den 21. juli 2017, palæstinensere flygter fra tåregas foran Al-Aqsa moskeen.
Jerusalems gamle kvarter den 21. juli 2017, palæstinensere flygter fra tåregas foran Al-Aqsa moskeen. Foto: Ahmad Gharabli / Ritzau Scanpix

- Der er ingen vej uden om. Store internationale begivenheder vil ofte blive set i et politisk lys. Om det er koncerter, kunst, sport eller noget tredje med stor opmærksomhed, vil det blive brugt politisk.  

- I Israel kan der opstå politiske diskussioner om salget af appelsiner, fordi de kommer fra et bestemt område. Alt vil blive brugt, og man kan nærmest ikke træde nogen steder, uden at træde forkert ifølge nogen, forklarer Steffen Jensen.

Af samme grund opfattes Israels køb af Giro d’Italia som propaganda i konflikten med palæstinenserne.

- Når Danmark forsøger at få Tour de France-starten bliver det kaldt marketing, men når Israel får Giro d’Italia-starten bliver det kaldt propaganda. I virkeligheden har de samme mål om at skabe en positiv historie, som kommer ud internationalt. Men fordi der er konflikt og området i Israel er så omstridt, vil det blive betragtet som propaganda fra israelernes side, siger Steffen Jensen.

Et muligt terrormål

Konflikten i Israel fører med jævne mellemrum terrorangreb med sig. Det danske udenrigsministerium skriver i deres rejsevejledning om Israel:

- Der er en generel risiko for terrorangreb i Israel, også mod civile mål.

Steffen Jensen fortæller, at der i forvejen er store begivenheder i Jerusalem som for eksempel et årligt maratonløb. Men Giro d’Italia adskiller sig fra de andre begivenheder ved at have stor international opmærksomhed.

Da vi trænede udenfor byen tidligere i dag, så vi militær med store geværer

Mads Würtz Schmidt, cykelrytter, Katusha-Alpecin

- Det, der gør Giro d’Italia til et terrormål er, at der er mange mennesker samlet, og at det bliver vist til mange mennesker hele verden.

Derfor er der risiko for, at Giro d’Italia vil blive brugt i den betændte konflikt.

- Man kan dele det op i to niveauer. Der er et niveau, hvor nogle ønsker at lave happenings. Det kan være at få det palæstinensiske flag vist i TV, når løbet køres. Altså politiske happenings, hvor man udnytter den store opmærksomhed. Det er indenfor det legitime.

- For dem, der vil forsøge at gå til et andet niveau og lave terror, handler det ikke om, at der er cykelryttere. For dem, der vil balladen, kan det komme ud på et, hvad der samler opmærksomheden, bare der er opmærksomhed. For dem handler det om at lave ballade og gerne så meget som muligt og så tæt på løbet som muligt. Jeg tror ikke, de kan komme helt ind til løbet, men hvis de kan lave et angreb tæt på løbet, kan det have en stor effekt. Og på den måde er en begivenhed som Giro d’Italia en platform for dem.

Rytterne blander sig udenom

Ligesom løbsdirektør Mauro Vegni, forsøger ryttere og cykelhold at undgå at blande sig i den politiske debat. Ingen har boykottet eller udtrykt bekymring for at cykle i Israel.

Katusha-Alpecin-rytteren Mads Würtz Schmidt har været i Israel siden i tirsdags, og han har oplevet det, som størstedelen af de 3-4 millioner turister, som årligt kommer til Israel, oplever. Nemlig en helt almindelig by, hvor den betændte konflikt ikke er i øjnefaldende for turister.

Ved rytterpræsentationen var det israelske flag i baggrunden.
Ved rytterpræsentationen var det israelske flag i baggrunden. Foto: Ammar Awad / Ritzau Scanpix

- Da vi trænede udenfor byen tidligere i dag, så vi militær med store geværer, men ellers er det ligesom at være andre steder. Der er børn, der spørger efter vores vanddunke, de vil have billeder af os, og de ønsker os held og lykke. Jeg har ikke følt mig utryg.

Men en ting er træning uden mediebevågenhed, noget andet er, når TV-kameraerne sender live til millioner af mennesker i 198 lande over hele verden.

- Da jeg hørte, at Giroen skulle starte i Israel, tænkte jeg da over det, men jeg er ikke bekymret. Paris er også et terrormål, men det kan de godt holde styr på i Tour de France hvert år.

- Jeg koncentrerer mig om at køre cykelløb, og så regner jeg med, at arrangørerne har styr på sikkerheden, så vi kan køre cykelløb i fred.

Selvom politik og sport ikke kan adskilles, forsøger holdene alligevel at have fokus på det, de skal levere. Nemlig sport.

- Vores pressechef har sagt til os, at vi skal holde os fra at tweete politiske synspunkter. Al politik skal vi holde os fra, fortæller Mads Würtz Schmidt.

Efter fredagens enkeltstart i Jerusalem skal der køres to etaper lørdag og søndag mellem Haifa, Tel Aviv og Eilat, inden rytterne flyver til Sicilien, hvor løbet fortsætter.