Fuglsangs hjælper manglede hjælp fra bilen: - Det kom bag på os

Jakob Fuglsang blev fanget bag feltet, da Quick-Step angreb i sidevinden, fordi Astana-rytterne ikke var ordentligt informeret.

6. etape i årets Tour de France er på mange måder en til glemmebogen for Jakob Fuglsang. Da Quick-Step satte sig frem i sidevinden med 100 kilometer i mål, blev han fanget i en gruppe bag feltet.

Angrebet blev siden annulleret, og Fuglsang nåede tilbage, men langt størstedelen af Astana-folkene sad endnu længere tilbage og lod vente på sig.

- Vi sidder egentlig meget godt i starten, men da der kommer sidevind, bliver vi fanget. Jeg tror, vi mangler lidt information nede fra bilen. Det kom lidt bag på os, fortæller Jesper Hansen, der får opbakning fra den danske Astana-træner Rune Larsen:

- Jeg sagde, at de kommer op på toppen af en bakkespurt, hvor der er åbent og sidevind. Måske har der været lidt knas i kommunikationen ud til rytterne, for rytterne opfattede i hvert fald fra sportsdirektørerne, at der var plads til ikke at skulle tage alt for store risici for at skulle holde sig til - men det var det modsatte, der blev kommunikeret fra bilen.

I netop Astana-bilen sad en helt tredje dansker, nemlig sportsdirektør Lars Michaelsen. Han mener nu ikke, at der var problemer med de informationer, han videregav til rytterne.

- Det spidser først til hen mod slutningen, selvom vi havde det her sidevind med 100 kilometer igen. Det var måske sådan lidt lige meget. Der er langt at køre hjem derfra. Quick-Step lavede en god operation, som fik nogle hold i vanskeligheder, og som koster kræfter, og det er jo et smart nok træk, siger han til TV 2 SPORT. 

Det, der gjorde mest ondt på Jakob, var brændenælderne

Lars Michaelsen, sportsdirektør på Astana

Selvom alle Astana-rytterne blev fanget bagude i Quick-Steps sidevindsmanøvre, mener Michaelsen ikke, at rytterne nødvendigvis skulle have siddet længere fremme i situationen. 

- Hvis man skal sætte tal på, er det jo kun 1 ud af 10 gange, man er super tilfreds. Det er altid svært at sidde rigtigt. Alle sportsdirektørerne siger det samme, og der er en kamp om at være placeret, men heldigvis vidste vi, at bakkerne i afslutningen ville redde situationen ud for os. Der havde vi stor tiltro til, at Jakob havde benene, og det havde han jo så også, lyder det fra den danske sportsdirektør, der får støtte fra sin rytter Magnus Cort.

- Det kan godt være, vi sad forkert. Men man kan næsten altid sidde længe fremme, mener den hurtige dansker.

Jesper Hansen peger da også, at det kan være svært for Astana-holdet at holde sig fremme, fordi andre hold nyder en højere status i feltet.

- De, der sidder helt fremme og lykkes med det hver gang, har lidt mere respekt og får lov til at sidde bag holdet, der fører. Der må være et hierarki i feltet, når de får lov til at sidde fremme hver gang.

Jakob Fuglsang igen i problemer. Video: Magnus Stig Christensen

Styrt i slutfasen

Med 30 kilometer tilbage var den gal igen. Tv-billederne viste Jakob Fuglsang i vejkanten i færd med at skifte cykel. Og så måtte han og holdskammeraterne sætte jagten ind på hovedfeltet, hvor positionskampen allerede var i fuld gang. 

- Til sidst er der nogle, der har uheld. Det har vi også, og så bliver det lidt tilspidset, siger Lars Michaelsen om uheldet, hvor Astana-kaptajnen faldt af cyklen og endte i en yderst ubehagelig plantevækst.

- Heldigvis sker der ikke så meget. Det, der gjorde mest ondt på Jakob, var brændenælderne. Og så får han revet Jesper Hansen med. Derfor skulle vi skifte cykler, og der var kamp om at komme tilbage. Det blev krydret med lidt mere spænding, end vi havde håbet på.

Også Magnus Cort er bevidst om, at etapen langt fra gik efter planen. 

- Det blev hektisk. Fuglsang var impliceret i et styrt, og det var selvfølgelig ikke optimalt. Jeg ved ikke, hvad der sker, men jeg ved, at han skal have en ny cykel. Det tager altid noget tid og specielt på små veje, hvor bilerne har svært ved at passere hinanden. Vi får lov at jagte i noget tid, og det har været hårdt - også for Jakob - at komme op, siger danskeren, der trods alt glæder sig over etapens udfald.

- Det er dejligt, at det ikke ender med at koste tid.

Jakob Fuglsang rullede over målstregen på Mûr de Bretagne med favoritfeltet, få sekunder efter vinderen Daniel Martin. Store navne som Chris Froome, Rigoberto Uran Uran og Romain Bardet kunne ikke hænge på og mistede vigtige sekunder i finalen. Endnu værre gik det for holllandske Tom Dumoulin, der fik en defekt kort for mål og tabte knap et minut.