10 mulige ændringer - Tour-mekanikerne har en travl aften

16x9
Søndag rammer Tour-rytterne brosten. En specialitet for den tidligere cykelrytter, Fabian Cancellara, forrest i billedet. Foto: Pascal Rossignol / Scanpix Denmark

KOMMENTAR

Flamlænderne, hollænderne og danskerne glæder sig.

Colombianerne glæder sig næppe. Det samme gør sig nok gældende for Richie Porte og Romain Bardet. Søndag går det løs, søndag er det tid til brosten, kaos og forvirring. Når støvet har lagt sig efter de 15 pavéer, må vi se, hvem der står som de store vindere, og hvem der muligvis har tabt alt.

Det bliver en lang aften for Rune Kristensen, mekaniker på Quick Step, og feltets andre mekanikere her aftenen inden. Der er masser af cykler, der skal gøres klar til morgendagens Roubaix-etape i Tour de France. Det er tit i de små detaljer, at cyklingen bliver afgjort. Et forkert cykelvalg i morgen kan betyde alverden, og et forkert dæktryk kan være forskel på succes og fiasko.

Men samtidig skal man være opmærksom på, at rytterne nu har kørt 1300 km på den samme cykel den sidste uges tid. Derfor kan alt for mange modifikationer også give bagslag og være et for stort chok for kroppen. Jeg ved godt, det lyder skørt, men en saddel, der sidder få millimeter lavere, end man er vant til, kan mærkes, fordi man kører så mange kilometer på cyklen.

Herunder følger en guide til, hvad I kan være opmærksomme på af mulige forandringer på rytternes cykel til 9. etape.

Brosten: 10 mulige ændringer på cyklen

Styret

Dobbelt styrbånd, således at man får ekstra polstring og dermed skærmer lidt for stød op gennem hænder, håndled og skuldre.

Pedaler

Andre pedaler, som er designet til våde og mudrede forhold, såsom Speedplay Pave-pedaler. Dette bliver dog næppe tilfældet, da det er tørt som i den tørreste sauna her i Nordfrankrig i øjeblikket.

Dækbredde

Bredere dæk. Typisk kører man med 25 mm dæk på de normale etaper. På brostensetaper kan de køre på helt op til 30 mm dæk. Igen for mere komfort, lavere risiko for punkteringer og bedre vejgreb. Den forøgede rullemodstand modsvares af alle de andre fordele.

Dæktryk

Lavere dæktryk. Hvis man pumpede syv til otte bar i, som man normalt vil gøre på almindelig etaper, vil man miste alle fordelene, som man ellers har ved de bredere dæk. Derfor kører man typisk med fire til fem bar. Nok en anelse lavere i tilfælde af regn, hvilket intet dog tyder på

Klinge

Alt efter vindretning kunne nogle rytter forestilles at putte en større klinge på foran, således man ville have fordel af det større gear i tilfælde af meget medvind. Det vil sige, at man måske har en 54- eller 55-klinge på i stedet for den 53-klinge, man ellers ofte bruger.

Hjul

Andre hjul, der er lavet til brosten. Så de helt høje carbon-hjul, som vi har set de seneste dage til de flade og hurtige etaper på flade vej, er skiftet ud med mere robuste hjul, der kan holde til brostenene - som også er bygget til at give mere komfort.

Gearskifte

Gearskifte oppe på styret. Det vil sige, at man både har skifter ved - som altid - bremserne, men også oppe på toppen af styret, således at man kan holde deroppe og skifte gear. Det er langt rarere at holde oppe på toppen af styret fremfor ude ved bremsegrebene. Men samtidig vil man jo helst kunne skifte gear, når man holder der, for ellers kan det være svært at accellerere ud af sving.

Bremser

Bremser monteret på toppen af styret. Det er meget rart, man kan bremse oppe på toppen af styrtet. Der sker ofte styrt på brostenene, så man skal være hurtig på bremsen.

Kædefanger

Påmontering af kædefanger, således kæden ikke tabes. Hvis det sker, mistes al momentum, og i værste fald må man stoppe for at sætte kæden på igen. Det er klart, at rystelserne gennem cyklen nemt kan få kæden til at falde. Derfor er det vigtigt, at kædefangeren er der.

Dunkholder

Specielle dunkholdere, således dunkene ikke flyver til højre og venstre. Især når det er varmt, vil det være en katastrofe at køre 20 kilometer uden vand, fordi de blev tabt over en brostenssektion. Derudover vil der stå mange hjælpere på ruten fra alle holdende, så rytterne kan få dunke, hjul, m.m. efter hver sektion.

Sidst men ikke mindst vil langt de fleste hold køre på specielle cykler, der er udviklet til netop Paris-Roubaix.

Nu er det bare at glæde sig til etapen og sende en tanke til de hårdtarbejdende mekanikere på holdene.