Her er svarene på de mest stillede Tour-spørgsmål i Danmark

16x9
Fernando Gaviria, Chris Froome, Peter Sagan og Søren Kragh Andersen. Foto: Scanpix/TV 2

"Hvad giver en etapesejr?", "Hvad tjener rytteren i den gule trøje?", og "Hvad får vinderen af Tour de France?" er blot nogle af spørgsmålene.

Mange spørgsmål fra Tour de France-interesserede danskere trænger sig på, når verdens største cykelløb ruller over skærmen på TV 2 og TV 2 PLAY i juli.

TV 2 SPORT har derfor samlet de mest stillede spørgsmål og giver dig svarene nedenfor, så du ikke skal bruge evigheder på at søge, men i stedet kan bruge denne artikel som et opslagsværk.

Vi lægger ud med at besvare spørgsmålene om præmiepenge. I 2018-udgaven af Tour de France er der en samlet præmiesum på 2.287.750 euro svarende til cirka 17.070.450 kroner.

Det er i alt 6800 euro (godt 50.000 kroner) mere end sidste år, men stadig milevidt fra fodbold-VM i Rusland, hvor den samlede præmiesum var lidt over 2,5 milliarder kroner.

Længere nede i artiklen får du svar på spørgsmål om blandt andet vejrets indflydelse på en etape, hvad en Tour de France-rytter spiser og forbrænder samt hvilken dansker, der har deltaget i det franske etapeløb flest gange.

Listen opdateres løbende med flere spørgsmål og flere svar.

Q&A: Præmiepenge

Hvad giver en etapesejr i Tour de France?

11.000 euro (cirka 82.100 kroner) med undtagelse af holdtidskørsler.

Fernando Gaviria vandt 1. etape i Tour de France 2018.
Fernando Gaviria vandt 1. etape i Tour de France 2018. Foto: Stephane Mahe / Ritzau Scanpix
  • 2.-plads: 5500 euro
  • 3.-plads: 2800 euro
  • 4.-plads: 1500 euro
  • 5.-plads: 830 euro
  • 6.-plads: 780 euro
  • 7.-plads: 730 euro
  • 8.-plads: 670 euro
  • 9.-plads: 650 euro
  • 10.-plads: 600 euro
  • 11.-plads: 540 euro
  • 12.-plads: 470 euro
  • 13.-plads: 440 euro
  • 14.-plads: 340 euro
  • 15.-20.-plads: 300 euro

Hvad får vinderen af Tour de France?

500.000 euro (cirka 3.700.000 kroner).

Chris Froome vandt Tour de France i 2017.
Chris Froome vandt Tour de France i 2017. Foto: Benoit Tessier / Scanpix Denmark
  • 2.-plads: 200.000 euro
  • 3.-plads: 100.000 euro
  • 4.-plads: 70.000 euro
  • 5.-plads: 50.000 euro
  • 6.-plads: 23.000 euro
  • 7.-plads: 11.500 euro
  • 8.-plads: 7600 euro
  • 9.-plads: 4500 euro
  • 10.-plads: 3800 euro
  • 11.-plads: 3000 euro
  • 12.-plads: 2700 euro
  • 13.-plads: 2500 euro
  • 14.-plads: 2100 euro
  • 15.-plads: 2000 euro
  • 16.-plads: 1500 euro
  • 17.-plads: 1300 euro
  • 18.-plads: 1200 euro
  • 19.-plads: 1100 euro
  • 20.-160.-plads: 1000 euro

Hvad giver en dag i den gule trøje?

500 euro (cirka 3700 kroner) med undtagelse af 1. etape.

Hvad får en rytter for at vinde en indlagt spurt?

1500 euro (cirka 11.200 kroner).

  • 2.-plads: 1000 euro
  • 3.-plads: 500 euro

Hvad giver en dag i den grønne trøje?

300 euro (cirka 2200 kroner) med undtagelse af 1. etape.

Peter Sagan ifører sig den grønne pointtrøje efter 7. etape i 2018.
Peter Sagan ifører sig den grønne pointtrøje efter 7. etape i 2018. Foto: Jeff Pachoud / Ritzau Scanpix

Hvad får vinderen af den grønne trøje (pointkonkurrencen)?

25.000 euro (cirka 186.500 kroner).

  • 2.-plads: 15.000 euro
  • 3.-plads: 10.000 euro
  • 4.-plads: 4000 euro
  • 5.-plads: 3500 euro
  • 6.-plads: 3000 euro
  • 7.-plads: 2500 euro
  • 8.-plads: 2000 euro

Hvad får den første rytter på toppen af en stigning?

Stigninger uden for kategori: 800 euro (cirka 6000 kroner).

  • 2.-plads: 450 euro
  • 3.-plads: 300 euro

Kategori 1-stigninger: 650 euro (cirka 4900 kroner).

  • 2.-plads: 400 euro
  • 3.-plads: 150 euro

Kategori 2-stigninger: 500 euro (cirka 3700 kroner).

  • 2.-plads: 250 euro

Kategori 3-stigninger: 300 euro (cirka 2200 kroner).

Kategori 4-stigninger: 200 euro (cirka 1500 kroner).

Derudover er der 5000 euro (cirka 37.300 kroner) til den rytter, der kommer først til toppen af Col du Portet (17. etape) og 5000 euro til den rytter, der kommer først over toppen af Col du Tourmalet (19. etape).

Rafal Majka i bjergtrøjen på vej op ad Col du Tourmalet i 2014.
Rafal Majka i bjergtrøjen på vej op ad Col du Tourmalet i 2014. Foto: Nils Meilvang / Scanpix Denmark

Hvad giver en dag i den prikkede trøje?

300 euro (cirka 2200 kroner) med undtagelse af 1. etape.

Hvad får vinderen af den prikkede trøje (bjergkonkurrencen)?

25.000 euro (cirka 186.500 kroner).

  • 2.-plads: 15.000 euro
  • 3.-plads: 10.000 euro
  • 4.-plads: 4000 euro
  • 5.-plads: 3500 euro
  • 6.-plads: 3000 euro
  • 7.-plads: 2500 euro
  • 8.-plads: 2000 euro

Hvad får den yngste rytter, der er først i mål på en etape?

500 euro (cirka 3700 kroner).

Hvad giver en dag i den hvide trøje?

300 euro (cirka 2200 kroner) med undtagelse af 1. etape.

Hvad får vinderen af den hvide trøje (ungdomskonkurrencen)?

20.000 euro (cirka 149.200 kroner).

  • 2.-plads: 15.000 euro
  • 3.-plads: 10.000 euro
  • 4.-plads: 5000 euro

Hvad får vinderen af holdtidskørslen?

2800 euro (cirka 20.900 kroner).

Hvad får vinderen af holdkonkurrencen?

50.000 euro (cirka 373.100 kroner).

  • 2.-plads: 30.000 euro
  • 3.-plads: 20.000 euro
  • 4.-plads: 12.000 euro
  • 5.-plads: 8000 euro

Holdklassementet beregnes ud fra hvert holds tre bedst placerede ryttere på hver etape. De tre bedste rytteres tider bliver lagt sammen, og det hold, der har brugt mindst tid, vinder dagens holdkonkurrence. Disse tider giver så et samlet klassement. Dermed kan man altså ikke finde det førende hold ud fra de tre bedst placerede ryttere i det individuelle klassement.

Tidsbonus og straf til den enkelte rytter tæller ikke med i regnskabet, og i holdtidskørsler får holdet tiden på den femte rytter fra holdet, der krydser målstregen. Er der færre end fem ryttere tilbage på holdet, stopper tiden, når holdets sidste rytter kommer i mål. Skulle det ske, at et hold har færre end tre ryttere tilbage i løbet, er holdet ude af holdkonkurrencen.

Rytterne på det førende hold i holdkonkurrencen er i dag kendetegnet ved at cykle med gule rygnumre og gule cykelhjelme.

Team Sky på podiet i Paris efter at have vundet holdkonkurrencen i Tour de France 2017.
Team Sky på podiet i Paris efter at have vundet holdkonkurrencen i Tour de France 2017. Foto: Geoffroy Van Der Hasselt / Scanpix Denmark

Hvad får etapens mest angrebsivrige rytter?

2000 euro (cirka 14.920 kroner) med undtagelse af ITT og 21. etape.

Efter hver etape udpeger en komité den rytter, som den mener har været mest angrebsivrig på dagens etape. Rytteren får lov til at bære et rødt rygnummer på den efterfølgende etape som et bevis på, at han er den mest angrebslystne i feltet. Der bliver også kåret en samlet vinder af angrebskonkurrencen efter den sidste etape.

Hvad får løbets mest angrebsivrige rytter?

Der er 20.000 euro (cirka 149.230 kroner) til vinderen af angrebskonkurrencen.

Chris Anker Sørensen på podiet i Paris. I 2012 var han Tour de Frances mest angrebsivrige rytter.
Chris Anker Sørensen på podiet i Paris. I 2012 var han Tour de Frances mest angrebsivrige rytter. Foto: Nils Meilvang / Scanpix

Q&A: Løbsrelaterede spørgsmål

Hvad betyder trøjerne i Tour de France?

Under etaperne skal alle rytterne med undtagelse af verdensmesteren og de nationale mestre cykle i holdets tøj, mens den førende rytter i klassementet, point-, bjerg- og undgdomskonkurrencen skal iføre sig henholdsvis den gule, grønne, prikkede og hvide trøje.

Skulle en rytter være så heldig og dygtig at have kørt sig i flere trøjer samtidig, er hierarkiet for trøjerne således:

  1. Den gule trøje: Førertrøjen. Bæres af den rytter, der har brugt færrest minutter på cyklen
  2. Den grønne trøje: Pointtrøjen. Bæres af den førende rytter i pointkonkurrencen
  3. Den prikkede trøje: Bjergtrøjen. Bæres af den førende rytter i bjergkonkurrencen
  4. Den hvide trøje: Ungdomstrøjen. Bæres af den rytter under 25 år, der har brugt færrest minutter på cyklen
Alberto Contador i gult, Alessandro Petacchi i grønt, Anthony Charteau i prikker og Andy Schleck i hvidt i 2010.
Alberto Contador i gult, Alessandro Petacchi i grønt, Anthony Charteau i prikker og Andy Schleck i hvidt i 2010. Foto: Lionel Bonaventure / Scanpix Denmark

Hvor mange etaper er der i Tour de France?

​21 etaper. Få det fulde overblik over etaperne her.

Hvor mange ryttere er med i Tour de France?

176 ryttere fordelt på 22 hold stiller til start. Forud for 2018-sæsonen vedtog den internationale cykelunion, UCI, en ny regel, så der ikke længere må være ni ryttere på hvert hold i Grand Tours (Giro d'Italia, Tour de France og Vuelta a España), men kun otte ryttere på hvert hold.

Hvordan ser Tour-holdenes hierarki ud?

Fordelingen af arbejdsopgaver mellem et Tour de France-holds ryttere ser typisk således ud:

  • Holdkaptajnen: Rytteren, der skal køres frem til den samlede sejr
  • Løjtnanten: Holdets vigtigste hjælperytter
  • Hjælperyttere: Resten af holdet består af hjælperyttere, der har en bred vifte af forskellige opgaver

Ud over rytterne består et Tour de France-hold også af sportsdirektører, mekanikere, en medicinsk stab, soignører m.fl.

Hvad er der af point, bjergpoint og bonussekunder?

Point i spurter: Pointene der fordeles på målstregen er forskellige fra etape til etape. Her skelnes der imellem flade, mellem og hårde etaper.

På en flad etape er der 50 point til den sprinter, der kommer først over målstregen. De resterende point fordeler sig således: 30, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3 og 2 point til de næste 14 ryttere.

Ryttere kan også score point på de indlagte spurter. Her er der ligeledes point til de første 15 ryttere, og de fordeler sig således: 20, 17, 15, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 point.

Der er samme antal point på spil i forbindelse med individuelle tidskørsler til de hurtigste 15.

Bjergpoint:

  • Stigninger uden for kategori: 25, 20, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 4 og 2 point
  • Kategori 1-stigninger: 10, 8, 6, 4, 2 og 1 point
  • Kategori 2-stigninger: 5, 3, 2 og 1 point
  • Kategori 3-stiginger: 2 og 1 point
  • Kategori 4-stigninger: 1 point

Bonussekunder: Med undtagelse af tidskørslerne er der bonussekunder til de første tre ryttere, der krydser målstregen. Rytteren først i mål får 10 sekunder til klassementet, nummer to får 6 sekunder, og nummer tre får 4 sekunder. I 2018-udgaven er der også indført indlagte spurter om bonussekunder, hvor de første tre får henholdsvis 3, 2 og 1 sekund til klassementet. Dette er dog kun på de første ni etaper.

Hvad betyder tre kilometer-reglen?

Hvis en rytter styrter, punkterer eller er udsat for et mekanisk uheld inden for de sidste tre kilometer, vil rytteren blive tildelt den samme tid, som de ryttere han befandt sig med, da uheldet skete.

Er det ikke muligt for rytteren at passere målstregen efter uheldet, får han stadig samme tid, som rytterne han befandt sig med, men vil dog blive tildelt en sidsteplads på etapen.

Stort styrt på 3. etape i Tour de France 2015.
Stort styrt på 3. etape i Tour de France 2015. Foto: Eric Gaillard / Scanpix Denmark

Hvad er tidsgrænsen?

Tidsgrænsen er en kompliceret størrelse at udregne. Grænsen for hvor lang tid rytterne har til at komme i mål efter dagens vinder afhænger af:

  • Vindertiden
  • Etapens gennemsnitsfart
  • Etapens sværhedsgrad (etaperne inddeles i syv forskellige sværhedsgrader)

På tidskørsler er tidsgrænsen typisk vinderens tid plus 30 procent. Det kan dog variere alt efter tidskørslens type. Under helt særlige omstændigheder kan løbsjuryen vælge at lade ryttere, der har overskredet tidsgrænsen fortsætte i løbet, hvis svære vejrforhold, blokerede veje, uheld eller andre uforudsigelige faktorer har påvirket etapen.

Hvad bliver der af rytternes flasker og affald?

Der er indført dropzones, hvor rytterne skal smide deres ting. Er rytterne ikke i sådan en zone, skal de tage affaldet i lommen og vente, til de er i sådan en zone. Det er ikke alle, der gør det, hvilket ses dagligt, men det bliver sanktioneret. Der er meldinger i løbsrapporten hver dag om bøder til ryttere, som har smidt ting, hvor de ikke måtte. Derudover skal det med, at rytternes flasker er en eftertragtet souvenir blandt tilskuerne langs etaperne.

Darwin Atapuma har hentet vand på 6. etape af Tour de France 2018.
Darwin Atapuma har hentet vand på 6. etape af Tour de France 2018. Foto: Marco Bertorello / Ritzau Scanpix

Hvor mange biler har hvert hold med?

Hvert hold har som regel to sportsdirektørbiler med på hver etape. Holdbusserne og holdenes lastbiler med udstyr, reservedele osv. kører direkte fra start- til målby. Har holdet to lastbiler med til Tour de France, kører den ene måske til næste dags startby. 'Hovedbilen' bliver som regel kørt af sportsdirektøren, der taler med rytterne undervejs på etapen. I bilen er også en mekaniker og måske en gæst på passagersædet. Denne bil holder sig i nærheden af holdets kaptajn. Den anden bil vil befinde sig længere bag feltet og hjælpe i tilfælde af defekt eller køre op til udbruddet, hvis holdet er repræsenteret med en mindre vigtig rytter. I Tour de France kører holdbilerne i en bestemt rækkefølge efter rytternes klassement. Så hvis Jakob Fuglsang ligger nummer et, kører en Astana-bil forrest efter de officielle Tour-biler. Holdbilerne må ikke køre op og ned gennem feltet, og der er sektioner på etaperne, hvor de ikke må passere rytterne uden tilladelse fra løbsdirektøren, ofte på smalle veje.

Vil du opleve, hvordan et af de største Tour-mandskaber ser ud helt tæt på? Så tag med på rundtur hos Quick-Step-holdet, hvor også Brian Holm giver en tur i sportsdirektørens bil. Video: TV 2 SPORT

Må en rytter få pace eller holde fast i en bil?

Nej, det er forbudt at lægge sig i slipstrømmen af en bil eller en motorcykel for at få pace. Bliver det opdaget af løbskommissærerne, kan det give en tidsstraf til rytteren og måske endda også en bøde til såvel rytteren som sportsdirektøren, hvis det er foregået bag egen holdbil.

Det er ligeledes forbudt at holde fast eller hænge i en bil for at blive trukket. Det sidste bliver betegnet som en 'sticky bottle'. Bliver det opdaget af løbets kommissærer, kan det medføre udelukkelse fra løbet. Det er dog tilladt for en rytter at holde fast i lægebilen i forbindelse med behandling under etapen.

Må en rytter få behandling under etapen?

Ja, det må han gerne, men det må kun foretages af løbets medicinske stab, der sidder i hvide lægebiler eller på lægemotorcyklen. Rytteren har lov til at holde fast i lægebilen, mens han modtager behandling. Har rytteren brug for større behandling eller behandling i bjergene, foregår det i vejkanten.

Den medicinske stab i Tour de France udgøres af 10 læger og syv sygeplejersker. Ud over to lægebiler og en lægemotorcykel kører syv ambulancer og en lastbil med røntgenudstyr med rundt på de 21 etaper.

Warren Barguil modtager behandling efter et styrt i Tour de France 2015.
Warren Barguil modtager behandling efter et styrt i Tour de France 2015. Foto: Lionel Bonaventure / Scanpix Denmark

Hvor mange motorcykler er der i Tour de France?

Én lægemotorcykel, 18 fotograf-motorcykler, fem tv-motorcykler, to lyd-motorcykler og fire motorcykler fra Mavic, der hjælper rytterne med et nyt hjul i tilfælde af punktering eller andet, hvis deres holdbiler er for langt væk.

Må en rytter skifte bane i spurten?

Der er hård kamp om placeringerne i spurterne på de flade etaper, men det er vigtigt, at rytteren ikke afviger fra den linje, han har valgt, da det kan give en straf. Det kan enten være en point- eller tidsstraf. Det afgør løbsjuryen.

Må en rytter tage sin hjelm af under etapen?

I Tour de France er det forbudt at tage hjelmen af under konkurrence. Hvis en rytter ikke har hjelm på, kan løbsledelsen nægte rytteren at starte på etapen. Tages hjelmen af under en etape, kan den internationale cykelunion, UCI, vælge at diskvalificere eller sanktionere rytteren med en bøde på mellem 300 og 700 kroner.

Hvad betyder det røde rygnummer?

Efter hver etape med undtagelse af ITT og 21. etape udpeger en jury den rytter, som den mener har været mest angrebsivrig på dagens etape. Rytteren får lov til at bære et rødt rygnummer på den efterfølgende etape som et bevis på, at han er den mest angrebslystne i feltet. Der bliver også kåret en samlet vinder af denne pris efter den sidste etape.

Etapens mest angrebsivrige rytter får 2000 euro (cirka 14.920 kroner). Den samlede vinder får 20.000 euro (cirka 149.230 kroner).

Greg Van Avermaet med rødt rygnummer under 2018-udgaven af Tour de France.
Greg Van Avermaet med rødt rygnummer under 2018-udgaven af Tour de France. Foto: Benoit Tessier / Ritzau Scanpix

Hvad betyder det gule rygnummer?

Rytterne på det førende hold i holdkonkurrencen er i dag kendetegnet ved at cykle med gule rygnumre og gule cykelhjelme. Indehaveren af den gule førertrøje cykler selvfølgelig også med en gul cykelhjelm.

Holdklassementet beregnes ud fra hvert holds tre bedst placerede ryttere på hver etape. De tre bedste rytteres tider bliver lagt sammen, og det hold, der har brugt mindst tid, vinder dagens holdkonkurrence. Disse tider giver så et samlet klassement. Dermed kan man altså ikke finde det førende hold ud fra de tre bedst placerede ryttere i det individuelle klassement.

Tidsbonus og straf til den enkelte rytter tæller ikke med i regnskabet, og i holdtidskørsler får holdet tiden på den femte rytter fra holdet, der krydser målstregen. Er der færre end fem ryttere tilbage på holdet, stopper tiden, når holdets sidste rytter kommer i mål. Skulle det ske, at et hold har færre end tre ryttere tilbage i løbet, er holdet ude af holdkonkurrencen.

Vinderen af holdkonkurrencen får 50.000 euro (cirka 373.100 kroner).

Hvordan tisser rytterne, mens de cykler?

Mange gør det på egen hånd, men der er også andre måder at gøre det på. For eksempel ved at danne en kæde bestående af tre ryttere: Den tissende, stabilisatoren og motoren. Stabilisatoren holder fast i den tissende rytters sadel, mens motoren sørger for fremdrift og stabilitet for stabilisatoren. Se bare i nedenstående video:

En af forklaringer på, hvordan cykelrytterne tisser, mens de cykler. Video: TV 2 SPORT

Der er også mulighed for at gøre det alene, hvilket må betegnes som en ganske farlig løsning. Se bare her:

En af forklaringer på, hvordan cykelrytterne tisser, mens de cykler. Video: TV 2 SPORT

Og så er der den sikre og ufarlige løsning:

En af forklaringer på, hvordan cykelrytterne tisser, mens de cykler (eller i hvert fald under etapen). Video: TV 2 SPORT

Der er også den akutte løsning. Det er ikke ukendt, at ryttere har tisset i cykelbukserne, men det er en nødløsning, har den danske landstræner Anders Lund tidligere sagt til TV 2 SPORT, fordi det ender med urin i skoene.

Hvad måler og vejer en Tour de France-cykel?

En cykel må maksimalt måle 185 cm i længden og 50 cm i bredden. Hjulene på en cykel må være mellem 55-70 cm i diameter. En cykel må ikke veje mindre end 6,8 kilo. I den vægt er ekstra tilbehør såsom cykelcomputere og drikkedunke ikke medregnet. De skal med andre ord fjernes, når en cykels vægt skal fastslås.

Reglerne for en enkeltstartscykel er nogenlunde de samme som for en normal cykel. De ekstra regler gælder bøjlen, som rytterne bruger til at sidde i en mere aerodynamisk position på cyklen. Bøjlen, som er sat fast på styret, må maksimalt være 75 cm lang. Medmindre der er en fysiologisk grund (højden) til, at den skal stikke længere ud. Ryttere over 190 cm kan eksempelvis få dispensation til at bruge bøjler, der stikker 85 cm ud fra styret.

Tyler Hamilton får tjekket sin cykel ved en Tour-etape i 2003.
Tyler Hamilton får tjekket sin cykel ved en Tour-etape i 2003. Foto: Joel Saget / Scanpix

Q&A: Vejr- og vejmæssige udfordringer

Hvad kan sidevind få af konsekvenser?

Sidevind er en faktor, der kan vende op og ned på klassementet. Nogle af favoritterne elsker at udnytte og udfordre vinden, mens andre favoritter har koldsved blot ved tanken om den mindste brise.

I videoen herunder kan du se, hvordan sidevindskørsel fungerer, og hvor det er bedst at ligge. Læs mere om sidevindskørsel her.

Sådan påvirker sidevind cykelløb Video: Jacob Nordestgaard Lage

Hvordan afleveres en sprinter perfekt?

Et sprintertog består typisk af fire ryttere, og i finalen gælder det om at aflevere sprinteren i en perfekt position. Sprinterens sidste hjælper, leadout-manden, skal opnå en fart på cirka 63 km/t og trækker fra med omkring 200 meter til mål. Derfra skal sprinteren øge farten yderligere og forsøge at nå først over stregen.

I videoen herunder kan du se, hvordan et sprintertog fungerer.

Få illustreret hvordan et sprintertog udføres optimalt. Video: Jacob Nordestgaard Lage

Hvor hurtigt cykler en Tour de France-rytter nedad?

Tour de France-rytterne skal være glade for, at færdselsreglerne ikke gælder, når de cykler ned ad et bjerg. På 9. etape i 2016-udgaven af Tour de France nåede tyske Marcus Burghardt op på fuldstændig vanvittige 130,7 km/t ned ad Port de la Bonaigua. Læs mere her.

Q&A: Kost og vægt

Hvad spiser en Tour de France-rytter?

7. etape var 2018-udgavens længste etape. Her var der følgende i en Quick-Step-rytters madpose: To flasker - en med vand og en med en isotonisk drik. En dåsecola. En hjemmelavet riskage. Tre geler og tre energibarer.

Derudover får rytterne alle dage kulhydratrig morgenmad, snacks før etapen, drikkelse med kulhydrater og proteiner umiddelbart efter etapen, aftensmad bestående af salater samt kød eller fisk og snacks efter aftensmaden.

En rytter har brug for omkring 5000 kalorier til flade etaper og omkring 7000 kalorier til bjergrige etaper.

Fränk Schleck får en gel, mens Carlos Sastre tager en tår vand under Tour de France i 2008.
Fränk Schleck får en gel, mens Carlos Sastre tager en tår vand under Tour de France i 2008. Foto: Joel Saget / Scanpix Denmark

Hvor meget taber en Tour de France-rytter sig?

Som udgangspunkt skal en Tour de France-rytter ikke tabe sig i ugerne op til løbet eller i løbet af de tre ugers anstrengelser. Det er muligt, at en rytter taber sig, men det er ikke hensigtsmæssigt, og i nødstilfælde vil et maksimalt vægttab være 500 gram, siger Team Sunwebs ernæringsekspert Titia van der Stelt til Cycling Weekly.

Hun fortæller videre, at nogle ryttere kan forbrænde op til 8000 kalorier på en dag, hvorfor de indtager 10 procent ekstra hver dag for at være på den sikre side. Dette kan endda medføre et lille vægtforøgelse. Hvis en rytter ønsker at tabe sig, bliver der taget hensyn til, at det ikke får negativ indflydelse på træningen.

Q&A: Andre spørgsmål

Hvornår blev Tour de France afviklet første gang?

Første udgave af Tour de France blev cyklet i 1903. Idéen om et etapeløb i Frankrig opstod i november 1902, og bag arrangementet stod to journalister fra sportsavisen L'Auto. 21 af de 60 startende ryttere gennemførte i 1903, og vinderen blev skorstensfejeren Maurice Garin, der kom i mål næsten tre timer før nummer to. Løbets sidste mand kørte over målstregen næsten tre dage efter Maurice Garin.

Hvem er den mest vindende Tour de France-rytter?

  • Jacques Anquetil (Frankrig): 5 sejre (1957, 1961, 1962, 1963 og 1964)
  • Eddy Merckx (Belgien): 5 sejre (1969, 1970, 1971, 1972 og 1974)
  • Bernard Hinault (Frankrig): 5 sejre (1978, 1979, 1981, 1982 og 1985)
  • Miguel Indurain (Spanien): 5 sejre (1991, 1992, 1993, 1994 og 1995)

Hvilken franskmand har vundet Tour de France flest gange?

  • Jacques Anquetil (Frankrig): 5 sejre (1957, 1961, 1962, 1963 og 1964)
  • Bernard Hinault (Frankrig): 5 sejre (1978, 1979, 1981, 1982 og 1985)

Hvilke danskere har vundet Tour de France?

Bjarne Riis i 1996 som den første og hidtil eneste dansker. Efter Riis' dopingindrømmelse i 2007 slettede Tour de France-arrangøren A.S.O. hans havn fra vinderlisten for 1996, men beslutningen blev imidlertid omgjort efter cirka et år.

Hvem har vundet flest etaper i Tour de France?

  1. Eddy Merckx (Belgien): 34 etapesejre
  2. Mark Cavendish (Storbritannien): 30 etapesejre
  3. Bernard Hinault (Frankrig): 28 etapesejre
Mark Cavendish vandt senest en Tour-etape i 2016.
Mark Cavendish vandt senest en Tour-etape i 2016. Foto: Marco Bertorello / Ritzau Scanpix

Hvem har vundet flest etaper i træk i Tour de France?

Francois Faber vandt fem etaper i træk i 1909, hvilket er Tour-rekord. I alt opnåede han 19 etapesejre i Tour de France.

Hvilken dansker har vundet flest etaper i Tour de France?

Tour-historien rummer 19 danske etapesejre:

  • 4 etapesejre: Bjarne Riis (1993, 1994 og 1996) og Michael Rasmussen (2005, 2006 og 2007)
  • 2 etapesejre: Rolf Sørensen (1994 og 1996)
  • 1 etapesejr: Mogens Frey (1970), Kim Andersen (1983), Jørgen V. Pedersen (1985), Johnny Weltz (1988), Jesper Skibby (1993), Bo Hamburger (1994), Jakob Piil (2003), Nicki Sørensen (2009) og Magnus Cort (2018)

Hvem har stillet til start i Tour de France flest gange?

  • Sylvain Chavanel (Frankrig): 18 deltagelser
  • Stuart O'Grady (Australien): 17 deltagelser
  • Jens Voigt (Tyskland): 17 deltagelser

Hvilken dansker har stillet til start i Tour de France flest gange?

  1. Jesper Skibby: 11 gange
  2. Nicki Sørensen: 10 gange
  3. Bjarne Riis: 9 gange
Jesper Skibby og Bo Hamburger venter på at komme på podiet til Tour de France-præsentationen i 1997.
Jesper Skibby og Bo Hamburger venter på at komme på podiet til Tour de France-præsentationen i 1997. Foto: Nils Meilvang / Scanpix Danmark

Hvilke danskere har haft den gule trøje?

Seks danske ryttere har båret den gule førertrøje i Tour de France-historien:

  • Kim Andersen: 6 dage i 1983 og 4 dage i 1985
  • Jørgen V. Petersen: 5 dage i 1986
  • Rolf Sørensen: 4 dage i 1991
  • Bjarne Riis: 1 dag i 1995 og 13 dage i 1996
  • Bo Hamburger: 1 dag i 1998
  • Michael Rasmussen: 9 dage i 2007

Hvilke danskere har haft den prikkede bjergtrøje?

  • Bjarne Riis i 1993
  • Michael Rasmussen i 2005, 2006 og 2007 (han vandt bjergkonkurrencen i 2005 og 2006)
  • Michael Mørkøv i 2012

Hvem sørger for den gule førertrøje?

Og alle de andre trøjer? Det er løbsarrangørens ansvar. Trøjerne, rytterne ifører sig på podiet efter hver etape, er dekorative og skal mest af alt fremhæve trøjesponsorerne. Derfor sidder lynlåsen i ryggen. Naturligvis bliver den enkelte rytters holdlogo også trykt på den trøje, han skal hyldes i. Når podieceremonien er overstået, får den enkelte rytter to løbseksemplarer af den trøje, han skal cykle i den efterfølgende dag. Her sidder lynlåsen foran. Den ene trøje kan være langærmet, hvis der er udsigt til koldt eller dårligt vejr.

Hvad angår styrbånd, hjelme, sko, solbriller, handsker, cykler osv. er det op til holdene selv og deres sponsorer, men sponsorerne af cyklerne er som regel meget glade for at levere eksempelvis en gul eller en grøn cykel, da hele pointen med sponsorering er at øge offentlighedens bevidsthed om deres produkter.

Hvorfor får løbets førende rytter en løve på podiet?

Efter hver etape får nummer et i det individuelle klassement en løve. Ikke en rigtig løve, gudskelov, men et tøjdyr. Hvorfor nu det? Forklaringen er, at løven i mange år var maskot for den franske bank Crédit Lyonnais, som har sponsoreret løbets gule førertrøje siden 1987. Selv om banken droppede løven i sin markedsføring i begyndelsen af dette årtusind, besluttede den sig for at fortsætte med tøjdyrene i stedet for mere traditionelle trofæer. Hvert år bliver der delt 45 løver ud.

Geraint Thomas på podiet efter 13. etape den 20. juli 2018.
Geraint Thomas på podiet efter 13. etape den 20. juli 2018. Foto: Jeff Pachoud / Ritzau Scanpix

Hvorfor barberer en Tour de France-rytter ben?

Kan det virkelig betale sig? Svaret er: Ja.

På cykelbanen i Ballerup Super Arena testede TV 2 SPORT i magasinet SportsLab triatleten Frederic Maigaard både med og uden hår på benene, og resultatet var slående. På grund af den mindskede vindmodstand og den forbedrede aerodynamik viste det sig, at Frederic Maigaard kunne spare hele 26 watt ved en hastighed på 40 km/t. Det svarede til, at han på en times kørsel kunne spare to minutter og tre sekunder ved at barbere sine ben.

Hvor meget fylder et Tour de France-hold?

Quick-Step Floors har 14 køretøjer i sving under verdens største cykelløb. Kom med på rundtur hos holdet i videoen herunder:

Vil du opleve, hvordan et af de største Tour-mandskaber ser ud helt tæt på? Så tag med på rundtur hos Quick-Step-holdet, hvor også Brian Holm giver en tur i sportsdirektørens bil. Video: TV 2 SPORT

Hvad tjener en Tour de France-rytter?

Det afhænger selvfølgelig af, hvor god rytteren er, men det spænder sig fra 400.000-500.000 kroner til 45-50 millioner kroner om året.

Læs mere i artiklen nedenfor:

Hvad koster en Tour de France-cykel?

En kulfiberramme i absolut topkvalitet er dyr, rigtig dyr og banker prisen på en cykel i vejret. I 2010 kostede en Tour de France-cykel omkring 70.000 kroner, og fire år senere blev der talt om priser på over 100.000 kroner pr. cykel.

Er der et Tour de France for kvinder?

Det korte svar er nej, men hvert år afvikles endagsløbet La Course by Le Tour de France.

Det mest sammenlignelige med mændenes Tour de France er etapeløbet Route de France Féminine, som blev kørt første gang i 2006. Både 2017- og 2018-udgaven blev dog aflyst, og efterfølgende valgte løbsdirektør Hervé Geradin at trække sig fra kvindernes internationale cykelverden. Hvad der sker med løbet i 2019 er endnu uvist.

***

Tour de France-feltet på 8. etape den 14. juli 2018.
Tour de France-feltet på 8. etape den 14. juli 2018. Foto: Jeff Pachoud / Ritzau Scanpix

Tour de France 2018 cykles fra den 7.-29. juli, og alle etaperne kan følges fra start til slut direkte på TV 2 og TV 2 PLAY.