Sådan håber eksperterne, næste års Tour-rute ser ud

16x9
Ruten til Tour de France 2019 bliver præsenteret den 25. oktober i Paris. Foto: Scanpix

Torsdag formiddag bliver ruten til Tour de France 2019 afsløret. Her får du overblikket over rygter og allerede kendte fakta.

En overraskende Tour de France-rute bliver præsenteret i Paris torsdag.

I hvert fald hvis man skal tro løbets ledende ruteplanlægger, Thierry Gouvenou.

- Vi forsøger altid at indlemme noget uforudsigeligt. Det gør vi for at nedbryde holdenes taktikker og tvinge dem til at køre på en anden måde, sagde han til Velonews i august

Ifølge TV 2 SPORTs cykelekspert lykkedes det ikke til fulde med årets rute. Næste udgave er en anden sag.

- I år var ruten delt meget markant op. Der var den flade til og med 9. etape, og så kom bjergene derefter. Rygterne siger, at det bliver anderledes næste år, hvilket er interessant, for det kan betyde, at det ikke bliver så nemt for Sky at dominere løbet, mener Brian Nygaard, der forventer afvigelser fra den konventionelle Tour-rute i 2019.

- Min fornemmelse med ASO (løbsarrangørerne, red.) er, at de ikke længere er bange for at eksperimentere. Der kommer helt sikkert et eller to samtaleemner. I år var det for eksempel Roubaix-etapen og den korte bjergetape. 

Vi varmer op til dagens præsentation med en gennemgang af rygter, allerede kendte fakta og cykeleksperternes forhåbninger.

Rygterne siger..

(Følgende er baseret på denne artikel fra CyclingWeekly, denne fra Cyclingnews og tråden her fra Velowire.)

.. Fem bjergafslutninger og grus

Første rygte er godt nyt for alle, der elsker at se favoritterne bekrige hinanden på et bjerg med mål på toppen. Faktisk tyder meget på, at det kommer til at ske hele fem gange i Tour de France 2019 - næsten dobbelt så mange som i årets udgave, der kun havde tre etaper med mål på et bjerg (La Rosiere, Alpe d'Huez i Alperne og Saint-Lary-Soulan i Pyrenæerne). 

Første bjergafslutning finder man angiveligt på 6. etape, der slutter på toppen af La

Planche des Belles Filles i Vogeserne. Bjerget var senest med i på 5. etape i 2017, hvor Fabio Aru vandt foran Dan Martin og Chris Froome, og Jakob Fuglsang tabte 1 minut og syv sekunder.

Modsat dengang vil målet næste år være placeret højere oppe ad bjerget. Det nye stykke, der lægger underlag til etapens afslutning, er en grusvej, der når en stigningsprocent på 24, når den er værst.

Chris Froome vandt 7. etape af Tour de France i 2012 på La Planche des Belles Filles.
Chris Froome vandt 7. etape af Tour de France i 2012 på La Planche des Belles Filles. Foto: Stephane Mahe / Scanpix Denmark

.. Enkeltstarten kommer tidligt

I år faldt Tourens afgørende enkeltstart på 20. og sidste etape, inden den traditionelle paradekørsel til Champs-Élysées. Men det skal vi ikke forvente en gentagelse af næste år.

Faktisk vil den individuelle tidskørsel - der i øvrigt bliver løbets eneste, komme allerede på 13. etape. På rygtebasis forlyder det, at den vil blive kørt i og omkring Tour de France' mest besøgte by, Pau, ved foden af Pyrenæerne.

Er der hold i rygterne, kommer enkeltstarten inden de afgørende bjergslag i Pyrenæerne og Alperne. Dermed skulle der være hele fire bjergafslutninger at lave ravage på efter kampen mod uret i Pau.

.. Mål på mytisk bjerg

Næste bjergkæde i Touren 2019 bliver efter sigende Pyrenæerne, der altså modsat årets udgave kommer før Alperne. Her kan vi ifølge rygterne se frem til en etape med legendariske Col du Tourmalet som målbjerg - det vil i så fald være tredje gang i løbets historie. 

Denne del af Tour de France skulle desuden byde på Col de Peyresourde, som lagde asfalt til den omdiskuterede 'grid start' på 17. etape i 2018-udgaven. 

Prat d’Albis-stigningen nær byen Foix danner ramme om Pyrenæernes finale, hvis der som ventet bliver mål på toppen.

.. Episk afgørelse i Alperne

Rygtebørsen lover store ting om Tour-feltets Alpeeventyr anno 2019. Vi lægger ud med en etape, der uden tvivl vil koste for mange.

Modbydelige Col d'Izoard vender ifølge rygterne tilbage i Touren næste år
Modbydelige Col d'Izoard vender ifølge rygterne tilbage i Touren næste år Foto: TV 2

18. etape tager angiveligt rytterne over to af Frankrigs hårdeste bjerge i form af Col d'Izoard og Col du Galibier, inden der er mål nær sidstnævnte i Valloire.

Siden følger endnu to svære Alpeetaper med mål i skisportsbyerne Tignes og Val Thorens. I begge tilfælde er der tale om bjergafslutninger.

Står rygterne til troende, skal favoritterne altså udstå det, der kan blive tre ualmindeligt udmarvende slag, lige inden en af dem kan iklæde sig jubilæumstrøjen og køre til Paris søndag den 28. juli.  

Legende-hyldest i Belgien

(Følgende er allerede meldt officielt ud fra løbsarrangørerne.)

  • Tour de France 2019 starter i Belgien
  • Løbet bliver kørt fra 6. juli til 28. juli

I 1969 vandt belgiske Eddy Merckx seks etapesejre på vejen til sin første samlede Tour de France-sejr. Næste års udgave markerer 50-året for den præstation og 100-året for skabelsen af den gule trøje (maillot jaune) ved at tage sin begyndelse i Bruxelles. 

- Cykelfans har en særlig kærlighed til Belgien. Gennem hele Tour de France' historie er vi blevet taget imod af vores favoritnaboer 47 gange. Det er kun naturligt, at trøjen kommer tilbage til dens andet hjemland, udtaler løbsdirektør Christian Prudhomme til Tourens hjemmeside.

Både første og anden etape køres i Belgien, inden Tour-feltet med al sandsynlighed vender snuderne mod det nordlige Frankrig.

  • 1. etape har start og mål i Bruxelles. Den er 192 kilometer lang og tager rytterne igennem Vallonien og Flandern, hvor rytterne skal over den brostensbelagte stigning Muur Van Geraardsbergen (kendt fra monumentet Flandern Rundt).
  • 2. etape er et holdløb på 28 kilometer, der bliver kørt i Bruxelles' gader

Sidstnævnte til glæde for Brian Holm og Michael Mørkøv fra belgiske Quick-Step, der begge erklærer deres kærlighed til disciplinen overfor TV 2 SPORT.

- Jeg har altid været holdløbsmand, lyder det fra Holm, der 'for første gang i 100 år' ikke er med i næste års Tour. Noget, han efter eget udsagn er lettet over.

Selvom vi får den fulde Tour de France-rute torsdag, kan der nå at ske meget, inden rytterne ruller ud på den i juli 2019.

- Vi får først de rigtige svar, når vi kommer et godt stykke ind i sæsonen. Først der kan vi se rytternes interne magtforhold, og hvordan holdene fungerer, lyder vurderingen fra Brian Nygaard.

Her får du overblikket over eksperternes ønsker til ruten:

Dét håber eksperterne

Brian Nygaard

Tour de France 2019 bliver mindre vanvittig, hvis det går som Brian Nygaard håber. Foto: Nils Meilvang / Scanpix Denmark
3. Vogeserne      
- Jeg håber, rygterne taler sandt: At Vogeserne er tilbage. De er altid uforudsigelige, og har nogle virkelig vilde stigninger sine steder. Hvis Vogeserne ligger tidligt, kan resultaterne her give en god dynamik i løbet, inden vi rammer mere kendte bjerge. 
2. Mindre vanvid
- Fordelingen mellem etaperne skal være udfordrende, men ikke vanvittig. Det er fint, at der også kommer nogle solide enkeltstarter og et holdløb, men det skal helst ikke være noget, der kommer til at dominere løbets mulige spændingskurve.
- Jeg kan personligt bedst lide, når Touren bliver afgjort i bjergene. Og selvom jeg synes, brostensetapen sidste år var flot og fantastisk at opleve tæt på, så bør ASO overveje, om den slags etaper i en Grand Tour ikke giver et alt for stort risiko-moment.
- Fint nok med drama (rigtigt fint faktisk!), men jeg synes ikke, det er storartet for løbet, at ryttere skal udgå med brækkede arme og ben eller at favoritterne taber meget tid og dermed reelt set er ude af spillet. 
1. Kort bjergetape
- Jeg håber inderligt, der kommer en kort bjergetape igen. Det ser ud som om, Alperne kommer efter Pyrenæerne næste år, så hvorfor ikke slutte med en etape på under tre timer, hvor podiepladserne virkelig kan komme på spil?
- Det så vi i den grad på næstsidste etape af Vueltaen i år, og det gav noget af det bedste cykelløb, jeg har set i den her sæson. Det må godt blive en fast del af Tour de France-ruten.

Chris Anker Sørensen

En bjergenkeltstart står på Chris Anker Sørensens ønskeliste. Foto: Nils Meilvang / Scanpix Denmark
3. Stejl Alpeafslutning
- Afslutning på Plateau de Solaison. 11,3 kilometer med 9,2 procent i gennemsnit taler sit eget sprog: Det er en vanvittig hård stigning.
- Samtidig vækker den gode minder for os danskere. Det var her, Fuglsang vandt sin anden etapesejr i Critérium du Dauphine 2017 og sikrede sig den samlede sejr. Så jeg er nok farvet, men jeg synes bare, det er en fed stigning, og jeg tænkte straks, at her skal Tour de France forbi.
2. Smuttur til Baskerlandet
- En etape i den franske del af Baskerlandet. I år var den afsluttende enkeltstart i netop dét område, og det var en fed en af slagsen.
- Ydermere har Vueltaen haft stor succes med at have etaper i Baskerlandet i år. Jeg synes virkelig, etapen til Balcón de Bizkaia kunne noget.
- Etaper, hvor de høje bjerge ikke er med, men til gengæld byder på masser af mindre stigninger, har stor underholdningsværdi. Noget, jeg synes, ASO lidt har overset.
1. Bjergenkeltstart
- En bjergenkeltstart opad Mont Ventoux. Jeg synes, det bjerg kan et eller andet, og generelt er bjergenkeltstarter bare fede. Jeg kan stadig huske den på Alpe d’Huez (16. etape i 2004), hvor Lance Armstrong smadrede alle.
- Jeg synes, det er fint med en bjergenkelstart i ny og næ, ligesom det er fint med en brostensetape. Men det må ikke være hvert år 

Rolf Sørensen

En lang, udmarvende bjergenkeltstart er blandt Rolf Sørensens ønsker. Foto: Lene Frisenberg Mølgaard / TV 2 SPORT
3. Kort bjergetape
- Den må meget gerne ligge dagen efter en lang bjergetape. Her kan de ryttere, der har tabt tid, vende op og ned på klassementet. 
- Det er den nye opskrift, og jeg synes, det er sjovt og fedt at se de korte, men for mig er det ligeså fedt med de lange, hvor rytterne sidder i timevis, og der er tv-dækning fra start til mål. 
2. Maraton
- Jeg vil gerne have en meget lang bjergetape på 250 kilometer med 4-5.000 højdemeter og med nogle af de legendariske bjerge. Det kunne for eksempel være Galibier og Alpe d'Huez i finalen, men det er sådan set ligemeget. Den skal bare være lang og sej, så rytterne er ude i seks-syv timer.
- Mange synes, lange bjergetaper er kedelige, men de er jo også noget af fascinationskraften ved vores sport. Det er det lange seje, træk, hvor du hele tiden skal tænke, spise og drikke. Der kommer momenter, hvor rytterne tør risikere noget, og momenter, hvor de risikerer at gå ned.
- Jeg tænker helt tilbage til tiden med Fausto Coppi og Gino Bartali, hvor holdene var smuldret, og det bare var mand mod mand i finalen. Hvis du ikke gør tingene fuldstændig perfekt sådan en dag, så kan du være på røven dagen efter.
1. Svær enkeltstart
- Jeg kunne godt tænke mig en virkelig svær enkeltstart, hvor der er en form for bjerg eller mange hårde bakker - krydret med lange temposvære stykker af helt pandekageflad landevej. På den måde bliver rytterne tvunget til at omstille sig. Det kan eventuelt være med et par kilometer opad til sidst.
- Den kombination er for mig meget fascinerende, for der er forskellige ryttere, der har sine forcer på de forskellige dele af ruten. Det handler om at dosere kræfterne, så der er noget tilbage til sidste opkørsel.
- Enkeltstarten må gerne være omkring 40 kilometer, så du bruger omkring en time på det. Og så må den gerne komme lige inden eller efter en hård etape