Se cykelholdenes trøjer til den nye sæson

16x9
Team Sky, CCC og Lotto-Soudal er nogle af de hold, der har præsenteret nye trøjer forud for sæsonen. Foto: Team Sky, CCC, Lotto-Soudal/Twitter

TV 2 SPORTs cykelekspert Brian Nygaard har givet karakterer til World Tour-holdenes nye trøjer til den kommende sæson.

Nederst i artiklen kan du stemme på årets pæneste og grimmeste trøje. 

Traditionen tro har de bedste cykelhold i verden præsenteret nye trøjer forud for den kommende sæson. 

Trøjernes visuelle udtryk har ofte været til debat blandt fans og eksperter verden over, hvor synligheden i feltet også typisk har været en vigtig faktor. TV 2 SPORTs cykelekspert Brian Nygaard har taget et kig på denne sæsons trøjer. 

- Forøgelsen af det hvide element må siges at være en tendens. Før i tiden har sort været mere populært, men flere er begyndt at gå i den hvide retning. Den hvide farve er en risiko, fordi holdene risikerer at forsvinde i mængden, siger Brian Nygaard. 

Et af de hold, der er gået i en helt anden retning end hvid, er CCC, der er et nyt navn på World Touren. De har tidligere kørt på kontinentalt niveau, men fusionerede inden denne sæson med BBC.

Holdet har valgt at beholde den orange farve, som CCC også tidligere har kørt med - og det er en god idé, vurderer Brian Nygaard. 

- Den positive overraskelse er CCC. Det er nok ikke en farve, jeg ville bruge til mit soveværelse, men samtidig, synes jeg, den er enormt velfungerende og synlig i feltet. Selvom man ikke kan lide farverne, så kan de godt have et velfungerende og æstetisk udtryk.

Brian Nygaard har vurderet holdets trøjer ud fra en karakterskala, hvor 1 er den laveste karakter, og 6 er den højeste. Karaktererne er givet ud fra kriterierne ynlighed, kreativitet og æstetisk gennemslagskraft. 

AG2R La Mondiale - 4 

Den ligner meget den tidligere trøje. Det er en trøje, der er vokset på mig i takt med, at holdet også er vokset og er blevet en meget mere markant faktor i ikke mindst Tour de France.

For få år siden ville man sige, at brune cykelshorts ville være et af de største no-go’s. Men jeg synes, at det fungerer som helhed, fordi de også har integreret det på trøjen. Og så skal man også give værdi til synligheden, da der mig bekendt ikke er andre, der har brun som en dominerende farve.

Astana Pro Team - 3 

Der er ikke meget, der har ændret sig, og det er, som det altid har været. Det synes jeg egentlig er fint, fordi det er deres måde at gøre det konsekvent på. Det her er bare Astanas look. De er nemme at få øje på, og deres nuance står meget klart.

Det er lidt kedeligt, men nogle gange vil man gerne holde fast i sin visuelle identitet. Man kunne godt have lavet nogle nuancer, men det har de valgt ikke at gøre.

Bahrain-Merida - 5 

Jeg synes overordnet, at det er et meget smukt sæt cykeltøj. Den røde trøje tager sig enormt flot ud i feltet. Normalt ville man sige, at en guld farve er kikset, men i den her sammenhæng, synes jeg, den fungerer.

Deres måde at forbinde de to logoer, der godt kan være svært, har de også fået til at fungere. Det er et rigtig flot sæt cykeltøj, der også er meget synligt.

Bora-Hansgrohe - 4 

Det er svært at lave et mønster på et sæt cykeltøj, der fungerer, når man ser trøjen oppefra. Men når jeg ser trøjen tæt på, synes jeg, det er et ret pænt mønster. De har valgt at skubbe logoerne meget højt op, og så er den forreste del primært mønsteret.

Ironisk nok kommer holdets store stjerne, Peter Sagan, jo ikke til at køre i den, fordi han kører i den slovakiske mestertrøje. Men det har de nok vænnet sig til. Trøjen som sådan fungerer rigtig godt.

CCC Team - 4 

Jeg var meget spændt på at se, hvordan de ville gribe det an. CCC havde på kontinentalt niveau en utroligt grim nuance i den her farve, men der er det som om, de er gået længere over mod den orange farve. Det, synes jeg, er meget forfriskende.

Jeg er ikke sikker på, at logoets synlighed er særlig godt, men det er trøjen i sin helhed i feltet. Personligt synes jeg også, det er enormt sympatisk at sætte logoplads af til et velgørende formål som Unicef.

Deceuninck – Quick-Step - 4

Det er et gammelt kendt design. Det er en lidt retro måde at bygge trøjen op på, men jeg holder fast i, at det er en meget synlig og velfungerende trøje. Den skaber også ret meget værdi for sponsorerne med store og synlige logoer. Det er en meget brugbar trøje.

Det kan godt være svært at ramme rigtigt med så mange sponsorer, men det lykkedes her. Faren ved, at de holder fast i det gamle, kan være, at folk ikke lægger mærke til det nye, men de skal nok få vist trøjen frem, når de kører først over målstregen.

Dimension Data - 3

Den er blevet lidt renere i farverne, men den er også blevet mere hvid. Det er selvfølgelig en designmæssig overvejelse, men den er lidt til den kedelige side. Den grønne farve, som Dimension Data har til deres brandmæssige identitet, gør trøjen lidt uinspireret. Jeg foretrækker nok den her version i forhold til den gamle, men det er en trøje, der kan være svær at få øje på.

Groupama-FDJ - 3

Det ser ud til, at alt er ved det gamle. Den hvide farve er meget dominerende, og det er jo lidt en tendens, vi ser. Noget af det positive, jeg vil sige om deres visuelle identitet er, at når de har en mesterskabstrøje, så vælger de at honorere den trøje ved ikke at have nogen former for grafiske detaljer udover flaget. Det er designmæssigt meget modigt og gammeldags.

Lotto-Soudal - 3 

Da de begyndte på den her stil, var det meget retro. Det er som om, de ikke selv har troet på, at det var okay længere, så de nu har tilføjet lidt sorte tern nederst på trøjen. Der skulle de måske bare have holdt sig til det retro. Den er ikke særlig synlig, synes jeg. Jeg tror, trøjen kan drukne, fordi den er domineret af hvid.

Mitchelton-Scott - 4 

Det var en meget tydelig trøje i kraft af den blå og farvestærke logoer. Jeg tror, de har ventet til sidste øjeblik med at gøre det færdigt, fordi de har ledt efter en ny hovedsponsor. Jeg tror, de kører deres visuelle udtryk videre, til de har en ny hovedsponsor på plads.

Movistar - 5 

Det er en virkelig flot integration af både sponsorfarve og logo. Det hele spiller virkelig i det her setup. De kan være svære at få øje på i forhold til Astana, men isoleret set, synes jeg, det er et virkelig flot sæt cykeltøj. Det er et godt eksempel på en næsten perfekt integration af den sponsormæssige identitet.  

Team Katusha-Alpecin - 4 

De har måske tænkt, at der skulle ske noget nyt. De har simpelthen introduceret en helt ny farve, der minder forbavsende meget om Astana og Movistar. Det kan blive en udfordring, men de kan også blive reddet af de røde bukser og det røde logo.

Farveskiftet er egentlig ret markant, men jeg synes ikke, det er nogen dårlig idé. Det vil vise sig, om det røde er nok til at bære holdet igennem i feltet.

Team Jumbo-Visma - 3 

Det er nok den mindst interessante trøje, men den er meget nem at få øje på i feltet. Men du kan jo ikke kigge på den her trøje og tænke, at den er flot.

Den er enormt brugbar, og det er nemt at kende forskel på sponsorerne, og det har helt sikkert også været en ambition. Men den ligner jo trøjen fra et fodboldhold i 2. division. Jeg synes, den er kedelig. Det eneste, der hæver den op, er synligheden.

Team Sky - 5 

Det er meget små ændringer, men jeg synes alligevel, det er et skub i den rigtige retning at bevæge sig væk fra det sorte.

Den er ekstremt synlig i feltet, men det er jo også, fordi de er i den gunstige position, at de stort set kun skal tage hensyn til tre hvide bogstaver i logoet. Det gør, at de kan lave et meget rent og tydeligt visuelt udtryk. Jeg synes, det er okay.

Team Sunweb - 3 

Den er synlig, fordi den har nogle vertikale striber. Det er der ikke mange, der gør brug af. Det er som om, at den farve måske gør, at den kommer til at minde lidt for meget om CCC. Det vil vise sig.

Jeg synes ikke, det er en super fed farve, men det er nu en gang den, de har valgt. Det er godt med nyskabelse, fordi de har været ens i lidt for lang tid. De vertikale striber kan hjælpe med synligheden.

Trek-Segafredo - 4 

Det er en klar forbedring, men de er i den grad også gået over til den klassiske side. De er gået væk fra nogle af deres striber, og det ser jeg som et positivt indspark. Nu har de nogle andre striber på ærmerne, men det er egentlig okay. Den er lidt kedelig.

UAE Team Emirates - 2 

I forhold til, at det er så ressourcestærkt hold, er det ikke en særlig inspireret trøje. Trøjen er simpelthen for uinspireret, og de har valgt slet ikke at tage nogle æstetiske chancer.

Det er som om, de har forsøgt at slippe afsted med et absolut minimum og gjort dem alle sammen til nationale mestre i emiraterne. Det er på alle måder en uinspireret og kedelig trøje. De kunne godt have taget flere chancer.

Afstemning
Afstemning