Fakta, forklaringer og finurligheder – bliv klar til cyklecross-VM i Bogense

Hele weekenden står i cyklecrossens tegn på TV 2 SPORT, når der er VM i Danmark. Her kan du blive lidt klogere på sportsgrenen

Et rekordstort antal cykelryttere gør sig i disse dage klar til en intens jagt på de karakteristiske regnbuestriber, som verdensmesteren i en hvilken som helst cykeldisciplin kan pryde sig med, når den fynske havneby Bogense i begyndelsen af februar er vært for VM i cyklecross. Hele 289 ryttere stiller til start, hvilket er en rekord.

Cyklecross er en måske lidt overset cykeldisciplin i Danmark – derfor forsøger vi at give dig et bud på, hvad du bør vide inden VM i Bogense. Til sidst i artiklen finder du en ordbog for cyklecross, så du for alvor kan tale med om den ekstremt actionfyldte cykeldisciplin.

Lad os begynde med at få fakta på plads omkring cross på cykel.

HVAD ER CYKLECROSS?

Cyklecross er simpelt sagt en blanding af mountainbike og landevejscykling, hvor løbene er begrænset af tid. Herrernes eliteryttere kører således løb der er så tæt på en time som muligt, mens det hos kvindernes elite er 40 minutters svedfremkaldende syrebad, som rytterne skal igennem.

Banerne i cyklecross er som regel mellem 2,5 og 3,5 kilometer lange, og rytterne når så mange omgange som muligt indenfor den fastlagte tid. Alt efter banens sværhedsgrad kører rytterne alt mellem 4 og 11 omgange, før der bliver fundet en vinder.

På en række punkter kan banerne godt minde om dem fra moutainbike-sporten, men cyklecross kører aldrig på skovstier og stigningerne er væsentligt kortere, hvilket giver færre højdemeter i et løb end i mountainbike. Til gengæld er stigningerne meget stejle. Mudder, græs, sand og støv bør man vænne sig til at være dækket af som cross-rytter – og derfor er det indimellem svært at genkende rytterne. Bare se årets World Cup fra Namur, hvor rytterne til sidst lignede en flok muddermænd.

Årets vinder kvindernes U23-World Cup, Ceylin Del Carmen Alvarado fra Holland, i gang med at forcere en mudret stigning.
Årets vinder kvindernes U23-World Cup, Ceylin Del Carmen Alvarado fra Holland, i gang med at forcere en mudret stigning. Foto: David Stockman / Ritzau Scanpix

På en række punkter minder cyklerne, om dem du ser landevejsrytterne køre på, UCI’s minimumsvægt på 6,8 kilo er også den samme for de to cykelsportsgrene, men dækkene er bredere og må være op til 33 mm., har slange i sig, og næsten alle crossryttere kører med skivebremser, fordi det giver den bedste bremseeffekt, uanset hvor mudret til cyklen ellers er.

Det hører også et cyklecross-løb til, at rytterne må løbe for at forcere stejle opkørsler, hvis det er meget mudret, eller ligefrem trapper, ligesom langt de fleste ryttere hopper på cyklerne undervejs for at besejre de bomme der altid er på ruten som forhindringer. Nogle vælger også at løbe over disse.

FRANSK OPFINDELSE – BELGISK OG HOLLANDSK DOMINANS

Cyklecross menes at være opstået i Frankrig i 1900-tallet, da cykelryttere udfordrede hinanden til at køre om kap fra by til by gennem alle slags terræner. Det var også i Frankrig, at det første officielle mesterskab blev afholdt i 1902. Siden fulgte Belgien (1910) og Schweiz (1912) trop, og således begyndte sporten at vokse udover Frankrigs grænser. Det var dog stadigvæk franskmændene, der afholdt det første internationale løb nogensinde i 1924. 18 år senere (1942) kom cyklecross på UCI’s kalender, og i 1950 blev det første verdensmesterskab så afholdt. Vinderen var Jean Robic, som havde vundet Tour de France i 1947. Først i år 2000 blev der afholdt et officielt verdensmesterskab for kvinder.

Belgieren Erik de Vlaeminck har rekorden for flest verdensmesterskaber på herresiden (fra 1966 til 1973), mens Marianne Vos har rekorden på kvindesiden med lige så mange verdensmesterskaber (det første i 2006 som bare 19 år gammel).

Danmark har en gang før været vært for VM i cyklecross, da Middelfart lagde mudder og veje til i 1998. Henrik Djernis vandt bronze i Middelfart, hvilket stadig er den eneste danske medalje på eliteniveau. Djernis har dog tre VM-medaljer fra amatør-tiden – bronze i 1988, sølv i 1991 og guld i 1993. I 2015 blev Simon Andreasen juniorverdensmester.

Ingen af de to kører i Bogense, og derfor er det helt andre ryttere, cross-elskerne skal holde øje med på Fyn. Hos herrerne er den altoverskyggende favorit hollænderen Mathieu van der Poel. Han har vundet 26 crossløb i denne sæson. Han er stillet til start i 28 crossløb i denne sæson. Ja – du læste rigtigt…

Wout van Aert, til venstre, Mathieu van der Poel, i midten, og Toon Aerts, til højre, sammen på podiet i Namur.
Wout van Aert, til venstre, Mathieu van der Poel, i midten, og Toon Aerts, til højre, sammen på podiet i Namur. Foto: David Stockman / Ritzau Scanpix

Van der Poel kan dog regne skrap konkurrence fra særligt to belgiere. Wout van Aert kommer som forsvarende verdensmester efter at have vundet VM tre år i træk. Den 24-årige belgier er en ægte mesterskabsrytter, men har haft en mildest talt skuffende sæson, hvor det kun er blevet til 4 sejre. Men sådan var det også sidste år, hvor han blev verdensmester.

Historien er helt anderledes for landsmanden Toon Aerts, som netop har vundet den samlede World Cup (Mathieu van der Poel har vundet seks af de ni afdelinger, men slet ikke kørt de sidste tre), hvor det blev til to sejre undervejs, og i begyndelsen af januar slog han Wout van Aert ved det belgiske mesterskab. Den 25-årige belgier har aldrig vundet en VM-medalje, men formen i denne sæson tyder på, at det skal være i år, hvis det skal være.

Hos kvinderne er feltet væsentligt mere åbent, for der er mange, der potentielt kan blive verdensmester. Også på kvindesiden har den regerende verdensmester haft en svær sæson. Sanne Cant er inden VM et spørgsmålstegn rent formmæssigt, for den 28-årige belgier har ikke kunnet slå til i sæsonens allerstørste løb endnu, hvor hun i World Cup’en gang på gang har måtte tage til takke med sekundære placeringer.

Vinderen af årets World Cup, hollænderen Marianne Vos, har forud for denne sæson valgt at vende tilbage til cyklecross og kører sin første fulde cross-sæson, siden hun var junior. Vos har kørt stabilt helt sæsonen, har været verdensmester i cyklecross hele 7 gange og bør derfor regnes blandt en af de største favoritter.

Lucinda Brand, til venstre, Marianne Vos, i midten, og Sanne Cant, til højre, sammen på podiet efter World Cup'en i Heusden-Zolder.
Lucinda Brand, til venstre, Marianne Vos, i midten, og Sanne Cant, til højre, sammen på podiet efter World Cup'en i Heusden-Zolder. Foto: David Stockman / Ritzau Scanpix

Men landsmandinden Lucinda Brand har gentagne gange kørt fra Vos i år - både ved de hollandske mesterskaber og i 3 World Cup-afdelinger. Modsat Vos har Brand ikke kørt fuld cross-sæson, men har gemt på kræfterne efter en lang landevejssæson, men specielt ved årets sidste World Cup-afdeling i søndags viste Brand en styrke der må få Vos til at bekymre sig, inden de krydser cykelklinger i Bogense.

CYKLECROSS–ORDBOGEN

Vil du vide endnu mere om cyklecross og VM i Bogense, så har TV 2 SPORT lavet en podcast som optakt til VM.

OFFCAMBER

Nedkørslen fra en skrænt – nærmere betegnet det stykke, hvor rytterne kører sidelæns med skrænten og ikke direkte ned. Det kaldes en offcamber-sektion. Den ender som regel med et 180 graders sving.

BUNNYHOP

Når rytterne forcerer bommene på ruten ved at blive cyklen og foretager et hop på den tohjulede. Det kaldes et bunnyhop og næsten alle herreryttere gør det. Det er knap så udbredt hos kvinderne, der løber over bommene med cyklen.

WORLD CUP

En løbsserie under UCI fordelt på ni løb fra slut september til slut januar. Alle ryttere fra placering 1-50 får  point til World Cup-stillingen. Serien minder på mange måder om World Touren fra landevejen dog med væsentligt færre løb.

DOBBELT-DEPOTET

Der er to steder på hele ruten, hvor rytterne kan få skiftet cykel, hvis den er gået i stykker. Det er ved depotet. Går cyklen i stykker lige efter depotet må rytterne løbe hele vejen frem til næste depot. Rytterne kører forbi depotet to gange på en omgang og derfor hedder det dobbelt-depotet. Kommer en rytter til et køre ind til depotet ved en fejl fanger bordet – så skal der skiftes cykel uanset hvad.

FRITTER

Ja, det ved du nok godt hvad er, men pommes frites ER bare en del af cyklecross. Populært sagt, så skal der være øl og fritter til cyklecross i Belgien. Og det kommer der også til at være ved VM i Bogense.

SVEN NYS

42-årig belgier, som er en af de største legender i nyere tid. Dobbelt verdensmester, 7 gange World Cup-vinder og med over 140 individuelle sejre i cyklecross ses han som en af de største nogensinde i sporten. Efternavnet udtales najs – lidt som nice på engelsk.

Sven Nys. I dag er han manager for cyklecross-holdet Telenet-Fidea.
Sven Nys. I dag er han manager for cyklecross-holdet Telenet-Fidea. Foto: David Stockman / Scanpix Denmark

SÅDAN SENDER TV 2 SPORT FRA VM I CYKLECROSS

Lørdag den 2. februar

10.45-12.20: Junior Herrer, TV 2 SPORT

12.45-14.30: U23 Herrer, TV 2 SPORT

14.45-16.10: Elite Kvinder, TV 2 SPORT

Søndag den 3. februar

10.45-12.25: U23 Kvinder, TV 2 SPORT

14.45-16.45: Herrer Elite, TV 2 SPORT

FAKTA, VM I CYKLECROSS:

  • Deltagelse af 289 ryttere fra 25 nationer
  • Forventet tilskuertal: 15.000-20.000 i alt fordelt over begge dage.
  • 500 VIP-gæster pr. dag
  • 300 TV- og pressefolk
  • TV-dækning i 30-35 lande
  • 18-20 TV-stationer
  • Over 40 millioner TV-seere globalt
  • Løbet køres på en rundstrækning på 2,8 kilometer med start og mål på Vestre Havnevej i Bogense.
  • Der køres i fem klasser, Herre Junior, Herre U23 og Dame Elite lørdag den 2. februar og Dame U23 samt Herre Elite søndag den 3. februar.
  • Juniorer og Dame U19 & U23 kører i 40 minutter. Dame Elite kører i 45 min. Herre U 23 kører i 50 minutter, og til sidst er Herre Elite i aktion i 60 minutter.
  • I Bogense køres på fire forskellige underlag: Asfalt, grus, græs og filt (på den mobile bro)
  • 2019 UCI Cyclo-Cross World Championships i Bogense er arrangeret af CrossDenmark – et samarbejde mellem Sport Event Fyn, Sport Event Denmark, UCI, Danmarks Cykle Union og Nordfyns Erhverv og Turisme.