1. etape - Bruxelles > Brussel | Tour de France 2019

16x9
Tour de France 1. etape 2019 Foto: TV 2

1. etape af Tour de France 2019 er 192 km lang og starter og slutter i Bruxelles. Se profil, favoritter og analyse her.

  • Etapetype: Flad
  • Længde: 192 km
  • Starttidspunkt: ??
  • Etapen køres lørdag d. 6. juli
  • Favoritter: Dylan Groenewegen, Elia Viviani
square to 16x9

Tourens første etape er altid en nervøs omgang, faktisk er den skrækkelig at køre. Du sidder hele etapen med hjertet oppe i halsen. Hele feltet, dig selv inklusiv, kører som vilde hunde uden nogen umiddelbar grund andet end det er Tour de France. Du har været i gang med opbygningen siden forårsklassikerne, så det er kulminationen på lang tids venten. Lidt som en vulkan der har ligget og ulmet, eksploderer rytterne på første etape. Derfor hænger Tour-starten og styrt sammen som ærtehalm.

Tidstabel 1. etape

  • 12.00: Rytterne kører ud på 1. etape i Bruxelles
  • 13.22: Rytterne når bunden af kategori tre-stigningen Mür de Grammont – også kendt som Muur van Geraardsbergen fra Flandern Rundt
  • 13.27: Toppen af årets første stigning, Geraardsbergen, 7,3%
  • 13.32: Årets anden stigning, kategori tre-stigningen Bosberg, 6,7%
  • 14.19 Lille stigning i Henripont
  • 15.24: Første pointspurt i Les Bons Villers
  • 16.21: Kuperet terræn mod mål i Overijse
  • 16.51: Rytterne kommer igen ind i Bruxelles
  • 17.02: Vinderen af 1. etape forventes i mål

Den kommer til at hælde mere benzin på det lystigt brændende stressbål

Jeg prøvede det selv i 2011, hvor jeg væltede på første etape, trykkede et par ribben, og led under det resten af Touren. Derfor har jeg også givet denne etape en ekstra stjerne i forhold til, hvad den ellers burde have. Selvfølgelig kan der ske styrt hver dag undervejs, men på første etape er sandsynligheden det større. Derudover er der vel også bare et eller andet uoverskueligt over allerede at vælte første dag, så virker Paris voldsomt langt væk.

Der er næsten garanti for styrt på første etape af Tour de France.
Der er næsten garanti for styrt på første etape af Tour de France. Foto: Benoit Tessier / Ritzau Scanpix

Klassisk terræn

Selve etapen køres i lidt af det terræn vi kender fra Flandern rundt, efter små 50 km af etapen skal Muren i Geraadsbergen, eller ”Mur de Grammont” som den hedder på fransk, passeres. Hvis man skal nævne hellige steder fra de store monumenter i cykelsporten, så er den en af dem. Vil sige at Poggio fra Milano San Remo, Arenberg Skoven fra Roubaix, La Redoute fra Liege, Madonna de Ghisallo fra Lombardiet og så Muren er med. Tilbage i efteråret 2017 var jeg med Riwal nede og køre nogle løb i Belgien. Vi havde kørte et løb onsdag og skulle køre det næste om lørdagen, derfor skulle vi bare ud og rulle en kort tur torsdag.

En kort og stejl stigning venter feltet på 1. etape
En kort og stejl stigning venter feltet på 1. etape Foto: TV 2

Der var dog alligevel et par ryttere, der valgte at køre 70 kilometer, bare lige for at komme forbi "Muren". For en cykelrytter gør det bare noget at sige ”den har jeg kørt på”. Allerede der er du foran på point. Med sine 1,2 kilometer og 7,8% får den næppe nogen indflydelse på løbet, dertil mangler der simpelthen for mange kilometer bagefter, men den kommer til at hælde mere benzin på det lystigt brændende stressbål. Det er klart, hvis det står ned i stride strømme, så kan den sagtes skabe store huller i feltet.

Kommer der vind?

Noget andet der kan blive en faktor på en dag som denne er vinden, hvis den blæser fra vest, som den ofte gør i Belgien, så kommer der med 44 kilometer igen et langt stykke hvor der kan være med-sidevind det meste af tiden, ja faktisk helt hen til der kun er 20 kilometer igen.

Bruxelles Belgien, 3. jul 2019, 01:00

18 Klart Regnbyger 3 m/s Svag vind fra nordøst 0 mm

Bruxelles Belgien, 3. jul 2019, 01:00

18 Klart Regnbyger 3 m/s Svag vind fra nordøst 0 mm

Her kan der blive kørt viftekørsel hvis der er vind, og nogle ryttere som ikke sidder rigtig placeret kan tabe tid. Nogle kan måske huske anden etape i Holland 2015, hvor Nairo Quintana og mange flere ryttere smed halvanden minut til Froome i sidevinden.

Der skal dog en del vind til, hvilket der altid er i forår og efterår på de kanter, men i juli måned knap så tit, så der er overhængende sandsynlighed for, at det ender i en massespurt. Tre-fire mand forsøger sig i et morgenudbrud, men bliver hentet med 10 kilometer igen, og sprintertogene kører derefter i formation igennem Bruxelles gader.

Etapens vigtighed for klassementet (1-5 stjerner)

square to 16x9