6. etape - Mulhouse > La Planche des Belles Filles | Tour de France 2019

16x9
6. etape Foto: TV 2

6. etape af Tour de France 2019 er 160,5 km lang og køres fra Mulhouse til La Planche des Belles Filles. Se profil, favoritter og analyse her.

  • Etapetype: Bjerg
  • Længde: 160,5 km
  • Starttidspunkt: 13.05
  • Etapen køres torsdag d. 11. juli

Favoritter

***** Egan Bernal, Thibaut Pinot, Michael Woods, Adam Yates

**** Geraint Thomas, Jakob Fuglsang, Alejandro Valverde

*** Julian Alaphilippe, Romain Bardet, Vincenzo Nibali, Dan Martin

** Mikel Landa, Nairo Quintana, Warren Barguil, Rigoberto Urán, Enric Mas

square to 16x9

Første rigtige bjergetape. Traditionelt bliver der altid snakket om, at rytterne lige skal finde bjergbenene igen. I dag burde det dog ikke blive noget problem. De har haft etapen i går til at finde dem, og dermed burde der ikke være tvivl om niveauet.

I år er La Planche des Belles Filles blevet endnu hårdere, da de skal en kilometer længere op, hvilket betyder, at de på denne sidste kilometer blandt andet skal forcere en rampe på hele 24 procent i stigning. Alt i alt er stigningen 7 kilometer med 8,7% i snit.

Tidstabel 6. etape

  • 13.05: Start på etapen i Mulhouse
  • 14.07: Pointspurt i Linthal
  • 14.40: Toppen af kategori et-stigningen Le Markstein, 5,4%
  • 14.49: Toppen af den lille kategori tre-stigningen Grand Ballon, 9%
  • 15.22: Rytterne når toppen af kategori to-stigningen Col du Hundsruck, 6,9%
  • 16.16: Kategori et-stigningen Ballon d’Alsace, 5,8%
  • 16.42: Toppen af kategori tre-stigningen Col des Croix, 6,1%
  • 17.09: Spurt om bonussekunder samt kategori et-stigningen Col des Chevréres 9,5%
  • 17.20: Rytterne starter på etapens sidste stigning
  • 17.42: Etapevinderen forventes i mål på toppen af La Planche des Belles Filles, 8,7%

Det er dog ikke den eneste udfordring på dagen. Først skal Grand Ballon, dernæst Hundsruck samt Ballon de Alsace og så den korte, men stejle Chevréres bestiges. Chevréres-stigningen har top kun 13 kilometer fra starten af Blanche des Belle Filles, og med sine 3,5 kilometer med 9,5% i snit er den en grov udfordring i sig selv.

La Planche des Belle Filles har dannet rammen om drabelige opgør i Tour de France.
La Planche des Belle Filles har dannet rammen om drabelige opgør i Tour de France. Foto: letour.fr

Nedkørslen er temmelig teknisk, og så er man stort set med det samme i gang med Blanche des Belles Filles. Denne tilføjelse kan godt gøre forskellen større, end vi har set de tre foregående gange, stigningen har været med. I det hele taget er etapen langt hårdere, end den plejer at være.

De tre gange, der har været mål her, har vinderne været Froome i 2012, Nibali i 2014 og Aru i 2017. Jeg forventer også, at det bliver et af de store navne, der vinder her igen. Favoritterne skal ud og prøve hinanden af. Bardet og Pinot har nok noget tid, de skal have hentet fra holdløbet. De ved også, de skal have noget tid i banken til den afsluttende enkeltstart.

Romain Bardet kan være tvunget i offensiven efter holdtidskørslen.
Romain Bardet kan være tvunget i offensiven efter holdtidskørslen. Foto: Anne-christine Poujoulat / Ritzau Scanpix

Ruten er skræddersyet til, at Ag2r sætter pres på på Ballon de Alsace, forøger det samme op af Col des Chevréres - og så hamrer ned ad den svære nedkørsel. Bardet ved, at han på nedkørsler har et godt hold, der kan gøre livet surt for nogle af konkurrenterne. Primært Porte, men også alle dem, der ikke sidder blandt de 20 første på toppen.

Jeg tror, alle cykelryttere har prøvet lige at runde toppen på et bjerg i lidt for dårlig position. På en nedkørsel med snørklede, smalle veje er det næsten umulig at køre frem. Derfor kan du pludselig finde dig selv siddende i en gruppe 30 sekunder efter, når næste stigning starter.

Mulhouse Frankrig, 20. jul 2019, 20:00

28 Skyet Regnbyger 2 m/s Svag vind fra sydvest 0 mm

Belfort Frankrig, 20. jul 2019, 20:00

26 Skyet Regnbyger 2 m/s Svag vind fra vest 0 mm

De to sidste stigninger er som nævnt stejle, hvilket er en fordel for de lidt lettere ryttere. Altså en type som Yates, der i kraft af sin ringere højde er lettere end nogle af de andre topryttere. Farten er lav, når det er så stejlt, og dermed er aerodynamik ikke lige så vigtig som på de fladere stigninger. Dermed er fordelen af at sidde på hjul markant mindre. Meget peger i retning af en spektakulær etape.

De sidste kilometer på 6. etape stiger, stiger og stiger på den ellers hårde etape.
De sidste kilometer på 6. etape stiger, stiger og stiger på den ellers hårde etape. Foto: ARO

Jeg har selv kørt stigningen i Touren i 2012. Det var en etape, hvor jeg røg af sted i morgenudbruddet med folk som Albasini og Luis Leon Sánchez. Da jeg kigger rundt, efter vi har slået hullet, tænker jeg: Den her vinder jeg. Ingen i gruppen kan slå mig. Desværre sætter Garmin Sharp sig frem og fører som gale for Daniel Martin, som ender på en 17.-plads på etapen. I stedet for at vinde etapen bliver jeg opslugt i bunden af stigningen og kører et behageligt tempo til toppen. Selvom jeg resultatmæssigt har været langt tættere på etapesejre, er den dag nok alligevel den, hvor kun ganske lidt skulle have gået min vej for, at det kunne lykkedes, og jeg havde vundet. Men sådan er cykling. Jeg tror, at alle cykelryttere kan pege på dage, hvor - ’hvis det ikke lige havde været for det ene eller det andet’ - så havde de vundet.

Etapens betydning for klassementet (1-5 stjerner)

square to 16x9