Counter-Strike er et spil om det økonomiske overtag

Det lyder måske mærkeligt, men en af de mest grundlæggende egenskaber under en CS:GO-kamp er at håndtere og styre sin og sit holds økonomi.

Alt i verden koster penge. Sådan er det også i Counter-Strike. Derfor gør det ikke noget at have hovedet skruet ordentligt på, hvis man vil være god til spillet.

Selvom kan være sjovest at tage udfordringen og vove sig ud i en ildkamp, kan det nemlig i mange tilfælde være en god ide at tænke sig om en ekstra gang, træde et skridt tilbage og tænke på sin virtuelle pengepung. Hele spillet cirkulerer nemlig rundt om det økonomiske aspekt.

Det er således antallet af dollars, som er møntfoden i Counter-Strike-land, der afgør, hvilke våben man runde for runde har råd til at købe.

Man har ikke altid råd til den bedste riffel eller den kraftigste sniper, og derfor står holdene ofte i en situation, hvor de skal beslutte sig for, om de skal gemme pengene til næste runde for at få råd til de dyre våben eller skal satse det hele og købe de mindre gode våben og håbe på, at man alligevel er i stand til at nedlægge modstanderen.

TV 2 ZULU og TV 2 PLAY dækker hele BLAST Pro Series fra Royal Arena. Vi sender allerede fra fredag kl. 18.00, og følger turneringen tæt til og med den store finale lørdag aften.

At tjene penge

Videoen i toppen af artiklen viser lidt om, hvordan holdene tjener penge til at få råd til de fornødne genstande for at opnå de bedste forudsætninger til at slå modstanderholdet.

Det optimale udstyr for en spiller er typisk en riffel (AK47 for terroristerne, M4A1-S eller M4A4 for counter-terroristerne), skudsikker vest og hjelm samt et fyldt bælte med granater. Det er dog en omkostningsfuld affære, som man ikke kommer sovende til. Alt afhængigt af, hvor meget man er villig til at gå på kompromis med tingene, er det en god tommelfingerregel, at man med omkring plus/minus 4000 dollars er godt kørende.

SÅDAN FUNGERER COUNTER-STRIKE

To hold mod hinanden - fem på hvert hold. Det ene hold er terrorister og skal forsøge at plante en bombe, mens det andet hold agerer counter-terrorister, som skal forsøge at forhindre, at bomben detonerer.

Hvis terroristerne får held med at detonere bomben eller skyde alle fem modstandere, får de et point. Ellers går pointet til det andet hold.

Man spiller 15 runder, og så bytter de to hold roller. Det hold, der først når 16 point, vinder kampen. Nogle gange spiller man også bedst af tre eller bedst af fem baner.

Et hold får mellem 3250 og 3500 dollars for at vinde en runde, mens det tabende hold kun får 1400. Jo flere runder i streg et hold taber, desto flere penge får de. Den maksimale ’taberbonus’ er på 3400 dollars, som opnås efter den femte succesløse runde.

Derudover tjener man penge ved at skyde modstanderen og plante samt desarmere bomben.

At foretage en ’øko’

Det er typisk holdets kaptajn (in-game-leaderen), der beslutter, om hver enkelt spiller skal bruge penge helt, halvt eller slet ikke. Sidstnævnte fremgangsmåde kaldes en ’eco’ og på dansk en 'økonomisk runde', 'sparerunde' eller bare en ’øko’.

Det betyder, at man venter en runde med at bruge sine penge for på den måde at få råd til det bedste udstyr. Typisk sker det, når hver enkelt spiller har omkring 2000 dollars og en taberbonus på mindst to runder, som svarer til minimum 1900 dollars.

Her er man indforstået med, at det i langt de fleste tilfælde betyder, at man forærer en runde til modstanderholdet. Det kan gøre ondt at komme til den erkendelse, men hvis man runden efter sin sparerunde ender med at vinde, er det ofte det hele værd.

Fra sidste års finale i Blast Pro Series i København så man flere eksempler på tålmodighed både fra Astralis og SK, når det gjaldt økonomien. Eksempelvis ved stillingen 6-0 til Astralis. Selvom SK var bagud med så mange runder, besluttede de sig for at vente med at bruge alle deres penge.

De købte i stedet ned til omkring 2000 dollars, hvilket med den maksimale bonus for at tabe runden (3400 dollars) giver gode penge til den kommende af slagsen. Grunden til, at de køber en smule, er, at det giver dem en reel chance for at vinde runden, ligesom at det også øger chancen for at gøre et indhug i Astralis' økonomi ved at tage våben fra dem:

Bagud 0-6 vælger SK at gemme penge til næste runde. De køber ned til omkring de 2000 dollars, fordi de ved, at de har maksimal taberbonus (3400 dollars). Til højre for pilen er deres køb runden efter, hvor de har alle penge, de kan drømme om.
Bagud 0-6 vælger SK at gemme penge til næste runde. De køber ned til omkring de 2000 dollars, fordi de ved, at de har maksimal taberbonus (3400 dollars). Til højre for pilen er deres køb runden efter, hvor de har alle penge, de kan drømme om. Foto: RFRSH/TV 2

Senere i kampen var SK i gang med et comeback – blandt andet på grund af, at de formåede at træffe kloge beslutninger omkring deres økonomi – hvor det pludselig var Astralis’ tur til at gemme sine penge og mere eller mindre forære SK en udligning til 14-14. Modsat SK, som købte skudsikre veste samt bedre pistoler, valgte Astralis (undtagen 'Xyp9x' og 'dupreeh') at holde sig til terroristernes standardpistol, Glock, som ikke koster nogen penge.

Som man kan se i videoen nedenfor, er Astralis stort set chanceløse i runden grundet de manglende skudsikre veste og de beskedne pistoler. SK piller dem én efter én uden problemer:

På et kritisk tidspunkt vælger Astralis at spare penge til næste runde, hvor de så har råd til gode våben. Video: TV 2 SPORT

At ’force’

Der er også en anden mulighed, når økonomien halter efter. Det kaldes at ’force’ og er det modsatte af sparerunden, der er beskrevet ovenfor. Holdet, der ikke har råd til et optimalt køb, vælger til trods for det at investere.

Det mest almindelige tidspunkt at force på – foruden efter en pistolrunde – er, når holdet har tabt en runde, hvor de i forvejen havde investeret alt og kun har en taberbonus på 1400 dollars. Det betyder, at man står med valget mellem at købe pistoler og skudsikker veste eller at gemme alle pengene til næste runde, hvor man på grund af en taberbonus på 1900 dollars vil have i alt omkring 3500 dollars.

3500 dollars giver heller ikke holdet gode chancer for at vinde en runde mod et stærkt køb fra modstanderen, og derfor vurderes det ofte, at det bedre kan betale sig at force, når man har omkring 1400 dollars.

Man ser dog også af og til, at et hold vælger at force, selvom de ikke "burde" for på den måde at overraske modstanderholdet, som har kalkuleret med at skulle op imod et hold, der sparer.

At gemme våben

Mange ting er usikre i Counter-Strike, men én ting er sikker: Efter hver runde bliver samtlige døde spillere genoplivet, mens de overlevende tager deres våben med ind i den næste runde. Og netop det aspekt spiller en stor rolle i, hvordan holdene griber runderne an.

At tænke flere runder frem kan nemlig vise sig at være altafgørende. Derfor vil man ofte se et hold forsøge at gemme våben (et såkaldt ’save’) med ind i næste runde. Det kan ske i erkendelse af, at ens chance for at vinde runden er så tilstrækkeligt lav, at man hellere vil forsøge at vinde næste runde med bedre forudsætninger.

Det kunne man blandt andet se i sidste års Blast Pro Series-finale i København, hvor Astralis endte i en undertalssituation på to mand mod fem ved stillingen 9-1. SK havde plantet bomben, og når den detonerer, er runden slut. Det skete her, og Astralis overlevede med en enkelt mand, som dermed kunne bringe sit våben samt sin skudsikre vest med ind i næste runde.

Astralis beslutter sig at gemme to våben ved stillingen 9-1. Til trods for den store føring vælger de ikke at gå efter at vinde runden. Et godt billede på, hvor vigtig en del økonomien er. Video: TV 2 SPORT

Det er typisk counter-terroristerne, som gemmer våben, da de modtager taberbonus ligegyldigt hvad, når runden er slut. Vælger en terrorist at gemme uden at have plantet bomben, får han ingen penge med ind i den kommende runde, hvorfor det for ham af og til kan betale sig at lade sig dø for på den måde at gøre sig kvalificeret til taberbonussen.

De vigtige pistolrunder

Økonomien spiller en stor rolle fra start til slut under en kamp. Kampstart og sideskift indledes med den såkaldte ’pistolrunde’, hvor hver spiller har 800 dollars til rådighed, hvilket betyder, at der er lagt op til en ildkamp med pistoler, hvor vinderen har gode kort på hånden til den kommende runde.

Vinderen af pistolrunden går ind til runde to med en fordel, da de med en sejrsbonus på 3250 dollars har råd til bedre udstyr end taberne, som får 1900. Dette er et nyt system, som blev ændret i oktober 2018, hvor man tidligere fik 1400 for at tabe første pistolrunde.

Derfor vælger de fleste tabende hold at ’save’ for på den måde at få råd til stærke våben i runde tre. Derfor kan pistolrunden populært betragtes som den hurtige vej til to runder.

Der er mange måder at gribe en pistolrunde an på. Interessant er det altid at se, hvad holdene vælger at investere i. En skudsikker vest koster 650 dollars, og køber man den, har man ikke råd til andet værdifuldt. Giver man derimod afkald på vesten, er der råd til både granater, defuse kit samt opgradering af pistoler.

Pistolrunder er tit kaotiske, og det er ofte et spørgsmål om, hvem der rammer flest headshots. Nedenstående er et eksempel på en pistolrunde, hvor begge hold har valgt to spillere, der skal give afkald på deres skudsikre veste. 'coldzera' og 'FalleN' køber begge en molotov samt en smoke. 'Xyp9x' køber en smoke samt et defuse kit, så man kan halvere den tid, det tager at desarmere bomben, mens 'gla1ve' køber en smoke og en incendiary. Og så er der ellers dømt kaos under kontrollerede forhold:

Den vigtige pistolrunde. Astralis vinder denne runde og tager de to efterfølgende runder. Video: TV 2 SPORT