’Lurker’, ’Support’ og ’AWP’er’ – spillernes roller i Counter-Strike er vigtige

Det kræver struktur at vinde Counter-Strike-kampe, og derfor giver holdene typisk deres spillere forskellige roller.

Målmand, forsvar, midtbane, angriber, kaptajn, hjælperytter, bjergrytter, sprinter, stregspiller, fløj, playmaker.

I fodbold, cykelsport, håndbold og alle andre holdsportsgrene er det vigtigt at opdele ens udøvere i forskellige roller at få mest ud af alles spidskompetencer. Det samme gør sig gældende i Counter-Strike, hvor holdets fem spillere har forskellige roller at udfylde for at få det hele til at gå op i en højere enhed.

Har man som seer styr på spillernes roller, giver det hele meget mere mening, når man ser dem udfolde sig på banen.

TV 2 ZULU og TV 2 PLAY dækker hele BLAST Pro Series fra Royal Arena. Vi sender allerede fra fredag kl. 18.00, og følger turneringen tæt til og med den store finale lørdag aften.

ASTRALIS’ ROLLER

Sådan fordeler det nuværende Astralis sine roller:

  • ’dev1ce’: AWP’er
  • ’dupreeh’: Entry & secondary AWP’er
  • ’Xyp9x’: Support
  • ’gla1ve’: In-game-leader
  • ’Magisk’: Lurker
  • ’zonic’: Coach

I eksemplerne, som kommer nedenfor, ser det lidt anderledes ud, da det er fra sidste års finale i Blast Pro Series i København, hvor Nicolai ’dev1ce’ Reedtz var skadet, Markus ’Kjaerbye’ Kjærbye (nuværende North) var Astralis-spiller, og svenske Dennis ’dennis’ Edman var stedfortræder for ’dev1ce’.

Det betød også, at spillernes roller dengang var lidt mere fleksible og lidt sværere at tyde. Generelt er ovenstående roller ikke ufravigelige, og undervejs vil man måske se, at spillerne bytter rundt på rollerne grundet forskellige omstændigheder. Rolleopdelingen er vigtigst på det angribende hold, terroristerne.

’Entry-fragger’

Spilleren, der er mest komfortabel med sin riffel og bedst kan lide at komme i dueller, kaldes ’entry-fragger’.

Som navnet antyder, er det ham på holdet, der skal forsøge at åbne for modstanderens forsvar og få det første kill. Han har som regel også den tvivlsomme ære af at være ham, der først må lade livet i runden. Her slutter hans job dog ikke. I momentet efter, han dør, skal han videregive essentiel information til sine holdkammerater om, hvor modstanderne befinder sig, så hans hold straks gå ind og ’trade’ deres faldne kammerat.

’Lurker’

På radaren vil man typisk se fire gule cirkler i den ene side af banen, mens ’lurkeren’ befinder sig i den anden ende. Hans rolle er at indsamle information om, hvor counter-terroristerne befinder sig, at fange dem på det forkerte ben og generelt skabe plads på banen til sit hold.

Lurkeren (den røde ring) er fokuseret på at finde information eller et let kill mod B, mens resten af holdet er fokuseret på A.
Lurkeren (den røde ring) er fokuseret på at finde information eller et let kill mod B, mens resten af holdet er fokuseret på A. Foto: TV 2 SPORT

Det er en af de sværeste og mest komplekse roller at mestre, da det kræver en god sans for spillets udvikling i løbet af en runde, da man hele tiden skal tænke over, hvornår man skal give sig selv til kende, og hvornår det er en god ide at slutte sig til sine holdkammerater igen.

Et eksempel på et ’lurk’ fra Blast Pro Series-finalen i Købehavn i fjor er Astralis’ ’dupreeh’, som hele runden bevæger sig mod B-bombestedet, mens hans holdkammerater lige så stille gør sig klar til at ende mod A.

Når Astralis får mere og mere kontrol over A, er opgaven for ’dupreeh’ at finde ud af, hvor SK-folkene fra B roterer hen mod A fra og i den forbindelse forsøge at få et ’gratis’ kill mod en intetanende counter-terrorist.

Med omkring 40 sekunder tilbage af runden fanger ’dupreeh’ SK’s ’fer’, som er på vej mod A. Han får ikke dræbt ham, men han får vigtig information, som, man kan se, han straks kalder i mikrofonen til sit hold:

'dupreeh' holder øje med, hvor SK's spillere kommer fra i rotationen fra B til A. Video: TV 2 SPORT

Rollen for ’dupreeh’ dengang i turneringen var anderledes, end den er nu, hvor han er ’entry-fragger’ og ’secondary AWP’er’.

Support-spiller

Det ligger lidt i navnet, at rollen for en support-spiller er at hjælpe ens holdkammerater på bedst mulig vis. Det er som regel ikke ham, der ender med flest kills i kampen, men det er måske ham, der har størst betydning for, at man får dele hele til at fungere.

Han lader sine holdkammerater gøre det, de er bedst til, mens han eksempelvis kaster granater, der skal hjælpe dem med det. Det er ofte også support-spilleren, der ender med at få en afgørende rolle i slutningen af runden, da han som regel er i live her. Et af de bedste eksempler på det er Astralis’ ’Xyp9x’, som er kendt som en af verdens bedste ’clutchere’ – altså spilleren, der ender med at vinde runden i en intens situation.

’AWP’er’

Arctic Warfare Police eller bare AWP’en er spillets kraftigste våben. Med sniper-riflen her kan et enkelt skud være nok til, at modstanderen må lade livet.

At have en god ’AWP’er’ kan vinde kampe. Det har Astralis i ’dev1ce’, som år efter år bliver rangeret som Danmarks bedste spiller i HLTV.orgs årlige rangering af verdens bedste spillere. Og det er med god grund. For han er en af de mest stabile 'AWP’ere', som specielt på counter-terrorist-siden ofte afgør runder, når han skal forsvare et bombested.

Hvis man ikke rammer sine skud med det kraftige våben, kan det blive dyrt for holdet, da AWP’en er et af de dyreste våben i spillet, hvorfor man helst ikke vil miste det, da der så kan gå lang tid, før man igen har råd til det eftertragtede våben.

De bedste ’AWP’ere’ er også i verdensklasse med almindelige rifler som AK47 og M4A1-S og M4A4.

Hvis man skyder modstanderens 'AWP'er', er man godt på vej mod en sejr i runden, og dette er tilfældet nedenfor, hvor 'dupreeh' udfordrer 'FalleN' i midten af banen Inferno. Her holder sidstnævnte vinklen og venter således bare på, at en modstander løber ind i hans sigtekorn. Dette gør 'dupreeh', som satsede på at fange en SK-spiller på det forkerte ben:

'FalleN' giver sit hold en stor fordel, da han tidligt på runden skyder Astralis' 'dupreeh' med en AWP. Video: TV 2 SPORT

’In-game-leader’

Holdets anfører eller kaptajn fordeler sine tropper rundt på banen og kalder taktikker både inden runderne og ligeledes under runden.

Det er holdets hjerne, som har en taktisk sans ud over det sædvanlige. Det er også ham, der beslutter, hvad holdet skal gøre med pengene under kampene – om de skal købe eller spare til næste runde.

Coachen

Sammen med ovenstående ’in-game-leader’ er coachen holdets hjerner. Forskellen er bare, at coachen ikke er en del af kampen. Han står bag de fem spillere og guider dem. I de største turneringer foreskriver reglerne, at han kun må tale med sine spillere, når holdet kalder en timeout.

Derfor er hans rolle mellem kampene endnu vigtigere, hvor han sammen med ’in-game-leaderen’ studerer sin modstander for at finde deres svagheder, som skal udnyttes.