2019 bliver året, hvor e-sport passerer gylden milepæl

16x9
De bedste e-sports-hold tjener i dag millioner i præmiepenge. Men også i sponsorater, medie- og reklamerrettigheder kaster store penge i sporten. Foto: Gonzalo Fuentes / Ritzau Scanpix

De professionelle computerspillere øger indtjeningen, men der er stadig et stykke vej op til de største sportsligaer.

E-sport er i en rivende udvikling, og i år vil sportens indtægter på verdensplan for første gang passere en milliard dollar.

Det anslår en ny rapport fra analysefirmaet Newzoo, der fokuserer på spilindustrien. Helt præcis forudsiger analysefirmaet samlede indtægter på 1,1 milliard dollar, svarende til godt 7,25 milliarder kroner.

Holder forudsigelserne, vil det være en fremgang på næsten 27 procent på bare ét år.

Opgørelsen inkluderer ikke præmiepenge, spillerlønninger og kapitalinvesteringer. I stedet er sponsorater den helt store indtægtskilde, mens også reklame- og medierettigheder nu kaster store millionbeløb ind i e-sports-industrien.

- Mange ligaer og turneringer har i dag store tilskuertal, så virksomheder positionerer sig selv for direkte at profitere på e-sports-entusiasterne. Det begyndte at ske sidste år, men markedet udvider sig konstant på baggrund af de tidlige erfaringer, udtaler Newzoos direktør Peter Warman til firmaets hjemmeside.

Fortsætter udviklingen i det nuværende tempo, forventer analysefirmaet, at e-sports-markedet vil nå 1,8 milliarder dollar i 2022. Og hvis nogen af faktorerne tager yderligere fart, kan indtægterne til den tid lyde på 3,2 milliarder dollar.

Danskere lavede millionsponsorater sidste år

Nogle af de mest populære spil i e-sport er Counterstrike Global Offensive (CS:GO), League og Legends (LoL) og Dota 2.

I alle tre er danske computerspillere med helt fremme og nyder derfor også godt af den øgede interesse for sporten.

Det danske CS:GO-hold Astralis annoncerede eksempelvis i marts sidste år et nyt sponsorat til en værdi af cirka 12 millioner danske kroner med e-sportsportalen eSports.com.

Og i november kunne selvsamme Astralis offentliggøre, at de havde indgået en toårig sponsoraftale med bettingselskabet Unibet. For aftalen, der ifølge TV 2 SPORTs oplysninger løber op i næsten 20 millioner danske kroner, får Unibet til gengæld de globale rettigheder til Astralis’ brand og hold.

- E-sport er vokset ud af børneværelset og er nu en milliardforretning med fans over hele verden, lød det dengang fra Rhodri Darch, kommerciel direktør hos Kindred Group, der står bag Unibet.

I april annoncerede det danske CS:GO-hold North en ny sponsoraftale med tyske Adidas. Beløbet blev ikke offentliggjort, men ifølge en pressemeddelelse er der tale om et "pænt" beløb.

Esports-turneringer tiltrækker i dag et stort publikum. Både i salen og via live-transmissioner følger begejstrede fans med.
Esports-turneringer tiltrækker i dag et stort publikum. Både i salen og via live-transmissioner følger begejstrede fans med. Foto: Lionel Bonaventure / Scanpix Denmark

Kina overhaler Europa

De seneste år har store internationale virksomheder som Coca-Cola, Toyota, T-Mobile, HP og Intel også indgået store sponsorater i e-sports-industrien.

Ifølge opgørelsen fra Newzoo vil Nordamerika igen i 2019 være det klart største marked og stå for indtægter for omkring 409 millioner dollar.

Til gengæld må Europa i år se sig overhalet af Kina som det næststørste marked, lyder vurderingen.

Store sportsligaer stadig langt foran

Men selvom e-sport i år ventes at runde en indtjening på én milliard dollar, og sporten vinder frem i både anerkendelse og markedsandele, er der stadig langt op til pengene i nogle af de største sportsgrene.

Den helt store pengeliga er fortsat den amerikanske fodboldliga, NFL. Her var indtjeningen i 2017-sæsonen på hele 13,68 milliarder dollar (cirka 90 milliarder kroner), og tallet stiger år for år, viser tal fra hjemmesiden Statista.

Herefter følger den amerikanske baseballliga, MLB, der i 2017 havde indtægter for over ti millioner dollar (knap 66 millioner kroner), mens basketligaen NBA tjente omkring 7,4 milliarder dollar (cirka 48,7 milliarder kroner).

I fodboldens verden er den engelske Premier League i førertrøjen. Ifølge en rapport fra det europæiske fodboldforbund UEFA var indtjeningen i Premier League i 2016-17-sæsonen på 5,34 milliarder euro (knap 40 milliarder kroner).

Til sammenligning genererede den danske Superliga ifølge UEFA en indtjening på omkring 179 millioner euro (cirka 1,33 milliarder kroner).

TV 2 Zulu og TV 2 PLAY sender fra majoren i Katowice fra 28.februar til den 3.marts.