Ny kraftfuld motor til Magnussen: - Det bliver vildt sjovt at følge

16x9
Kevin Magnussen kører næste år for Haas, der bruger Ferrari-motorer Foto: PETER PARKS / Scanpix Denmark

Ferraris motor giver Magnussens nye racerbil over 1.000 hestekræfter, og det kan sammen med det nye reglement få stor betydning for danskerens sæson

I hvert fald når han sidder i sin nye Haas-racer. Motoren bliver nemlig markant stærkere end, hvad både Magnussen og Haas har været vant til.

Årsagen ligger i Haas-teamets motorleverandør Ferrari. Det italienske team har smidt en masse ressourcer i 2017-bilen, deriblandt motoren.

Ifølge motorsport.com arbejder det italienske team på at forbedre både forbrændingsmotoren og ERS-hybridmotoren.

Den mest betydningsfulde ændring, Ferrari arbejder på, er forbrændingskammeret og et eventuelt brug et multijet-system.

- Lige nu er det kun positivt. Ferrari har sat alt ind på at gøre det bedre. Og hvis projektet lykkes for Ferrari, og de nye tiltag med nyt forbrændingskammer og ERS giver pote, så bliver det også meget bedre for Haas og Kevin Magnussen, siger TV 2 SPORTs motorsportsekspert Jens Winther.

Flere medier spekulere i, at den nye Ferrari-motor vil få mere end 1.000 hestekræfter. Hvilket vil være 50 mere end, Ferrari havde i sidste sæson. Og markant mere end Magnussens Renault-motor kunne levere i 2016. 

- De 1.000 hestekræfter vil sørge for, at Ferrari-motoren i 2017 har det samme, som Mercedes havde i 2016. Det bliver så bare spændende at se, hvor meget mere Mercedes kan hive ud af motoren. Men det er da meget positivt, at Ferrari kan smide 50 ekstra hestekræfter i bilen. Flere hestekræfter passer Kevin Magnussen godt, lyder det fra Jens Winther.

Magnussens nye team Haas køber sig til mange dele af teamets Formel 1-bil.

Den taktik kan vise sig at være en stor fordel netop i 2017, hvor reglementet byder på store ændringer.

- Haas er der for at køre race. Ikke for at sælge biler eller energidrik. Hele formålet er at køre om kap. Og når der bliver ændret på så mange ting hos de store teams, der udvikler i alle afdelinger af fabrikken, så bliver der kamp mellem de forskellige afdelinger, og hvis ikke alle arbejder i samme retning, så kan det holde teamet tilbage. Men Haas derimod kan ende med en mere harmonisk bil, da teamet er mere fri til at vælge at gøre, hvad der skal til for at få succes og køre stærkt. I stedet bare at stole på de andre afdelinger, som de store teams er nødsaget til, lyder vurderingen fra Jens Winther.

Formel 1-bilerne næste år får bredere dæk og mere effektiv aerodynamik.

Derfor bliver der spekuleret i, at næste års biler bliver tre til fem sekunder hurtigere på omgang.

- Der er ingen tvivl om, at næste års biler bliver vanvittigt hurtigere. Det bliver vildt sjovt at følge. Den udvikling kommer et team som Haas til gode. Det må det gøre. Det skal det gøre, siger Jens Winther.