Endelig skal Magnussen teste ny racer: - Spændt på at se hans ansigt efter første tur

Formel 1-sæsonens første testuge begynder i Barcelona i dag - og Kevin Magnussen har masser af arbejde foran sig i en ny bil og på et nyt hold.

I dag indledes Formel 1-sæsonen for alvor, når de ti hold tager hul på årets første pre-season testing i Spanien.

Regelændringer op til denne sæson har gjort, at bilerne forventes at være hurtigere end nogensinde før, og efter en uge hvor holdene har skiftedes til at fremvise 2017-modellerne, er det blevet tid til at finde ud af, om præstationerne på asfalten kan stå mål med de tårnhøje forventninger.

Og det er ikke fans med Formel 1-abstinenser efter tre måneder uden løb, der ser frem til testugen, fastslår TV 2 SPORTs motorsportsekspert Jens Winther.

- Det er spændende både for kørere og ingeniørerne, der har designet bilen. Det er nu, de skal se, om det arbejde, de har gjort i hele sidste sæson og hen over vinteren, bærer frugt. Det er der ingen, der ved, før bilen faktisk kører rundt på banen.

For Kevin Magnussen er test-ugen måske endnu vigtigere end for mange af de 19 andre kørere i feltet. Efter sit skifte fra Renault til amerikanske Team Haas skal danskeren nemlig ikke bare finde sig til rette i sin nye, koksgrå/rød/sorte bil, men også på et helt nyt hold.

- Jeg er spændt på at se Kevin Magnussens ansigt, når han stiger ud af bilen efter første tur, for der kan man se meget, når man kender ham, siger Jens Winther.

- Men man ser ikke, at han inden for de næste dage sidder hjemme og har enten en mavefornemmelse af, at bilen kan blive rigtigt god, eller 'uha, den kommer til at kræve meget arbejde'.

Som sædvanligt er det den godt 4,6 kilometer lange Circuit de Barcelona-Catalunya, der lægger asfalt til sæsontesten, hvor Magnussen og de andre kørere spiller en vital rolle i at optimere bilerne.

- Man kan computersimulere næsten alt, når man udvikler en bil, men indtil køreren har bilen i hænderne og kan give en tilbagemelding, så er man aldrig helt sikker på, hvad man står med, forklarer Jens Winther.

- Holdene har en formodning, og man er måske på 80 eller 85 procent af, hvad bilen kommer til at kunne, men det er først, når køreren giver sit besyv med - og det bliver oversat til 'nørd-sprog' til ingeniørerne - at man kan få lavet det sidste.

Traditionen tro er der altså masser at arbejde med for holdene i årets første test. I forhold til sidste år er bilerne for eksempel både lavere og bredere og har mere downforce. Det, kombineret med bredere dæk, giver bedre vejgreb og gør, at bilerne især bliver hurtigere i svingene i denne sæson.

Derfor kan og vil holdene nå at ændre på mange ting ved bilerne, inden Australiens grand prix skyder sæsonen i gang i weekenden 24. til 26. marts. 

- Bilerne ser ud på én måde, når den bliver præsenteret, og så ser de helt anderledes ud om en måned i Melbourne. I hvert fald for dem, der ved hvad de skal kigge efter, slutter Jens Winther.

Testugen begynder i dag klokken 10.00, og du kan følge med på TV 2 SPORTs liveblog.

Formel 1-racerne 2017