Optimistisk ekspert: Derfor var testen rigtig positiv for Magnussen og Haas

16x9
Den nye Haas-racer er kommet godt igang, og kørte fjerde flest runder ved i løbet af testdagene i i Barcelona. Foto: JOSE JORDAN / Scanpix Denmark

Ifølge TV 2 SPORT's motorsportsekspert, Jens Winther, har Haas klaret sig rigtig godt under testdagene og har gode chancer for point i de første løb.

Kevin Magnussen har sammen med resten af Haas-teamet testet deres nye racer frem mod den kommende sæson, og ifølge TV 2 SPORT's motorsportsekspert, Jens Winther, er Haas kommer rigtig godt fra start:

- Det ser ud for mig, som om alt har spillet, for de har kunnet køre en masse omgange uden tilsyneladende at have de store problemer. Bilen har ikke holdt stille særlig længe ad gangen, og det er altid et godt tegn.

Noget af det vigtigste for holdene ved disse tests er nemlig at få kørt så mange omgange som muligt, og det er der en god grund til:

- Det absolut vigtigste ved de her tests er at få skabt et stabilt udgangspunkt, og det gør man ved at få kørt en masse omgange. Nu kan Hass tage hjem og vide, at bilen fungerer, og når det er udgangspunktet, så kan man jo i virkeligheden bruge 100 procent af ressourcerne på at gøre bilen bedre.

- Hvis man skal hjem og bruge den næste uge, før de tester igen, på at finde ud af, hvordan man får bilen til at holde, er der nul ressourcer til overs til at gøre bilen hurtigere, mener eksperten.

Mange omgange er ligeledes et tegn på, at bilen fungerer godt allerede fra starten af, og det samme gør sig faktisk gældende for omgangstiderne. 

Her er det vigtigt at bemærke, at tiderne i princippet ikke har nogen betydning ved testkørsler, men derfor man kan alligevel godt tolke noget ud fra det:

- Hvis holdene er villige til at sætte nogle dæk på og køre nogle hurtige tider, er det et tegn på overskud. Som udgangspunkt ville man aldrig forsøge at køre stærkt med noget, som du har problemer med at få til at holde. 

- Ellers skal man ikke bruge tiderne til noget, for vi ved jo ikke, hvor de er i deres tests. Hjemmefra har alle holdene et meget nøje planlagt skema med, som de kører ud fra, fortæller Jens Winther.

Det er ikke kun Jens Winther, der mener, at Haas er kommet godt fra land. Holdets teamchef, Günther Steiner, har nemlig udtalt, at han forventer point ved årets første Grand Prix i slutningen af måneden. Og det er bestemt ikke umuligt ifølge eksperten:

Her afsløres Formel 1-bilerne til 2017-sæsonen

17. februar: Williams FW 40, Online
20. februar: Sauber C36, Online
21. februar: Renault RS17, London
22. februar: Force India VJM10, Silverstone
23. februar: Mercedes W08, Silverstone
24. februar: Ferrari, Fiorano
24. februar: McLaren MCL32, Woking
26. februar: Red Bull RB13, Online
26. februar: Toro Rosso STR12, Barcelona
26. februar: Haas VF17, Online

- Det er både realistisk og optimistisk. Som det ser ud lige nu, kan Haas godt tage på point i de første to, tre løb, før man rammer den europæiske sæson. Indtil da er alle en smule på udebane, så derfor er det en stor fordel med et godt udgangspunkt, og her ligger de rigtig godt i forhold til de andre teams.

 Det har dog sine begrænsninger at være et af de mindre teams i Formel 1:

- Bilerne forandrer sig jo lynhurtigt i løbet af foråret. Særligt de store teams med mange ressourcer forbedrer bilerne hurtigt, men særligt her i begyndelsen kan Haas godt lege med. 

Startskuddet for årets første Grand Prix lyder 26. marts i Melbourne.