Glem de hurtige tider - Magnussens smil er langt mere interessant

16x9
Kevin Magnussen smilede under hele den første testuge Foto: Scanpix Denmark

Kevin Magnussen er et godt sted i sin karriere. Og det er der flere årsager til, mener TV 2 SPORT's motorsportsreporter Jacob Hammerholt.

Kevin Magnussen ikke bare smilede. Han strålede af glæde, hver gang jeg mødte ham under årets første Formel 1-test i Barcelona. Og det var uanset, hvornår jeg mødte ham. Både på banen og uden for hans hotel.

Jacob Hammerholt

  • Journalist, TV 2 SPORT.
  • Jacob Hammerholt har dækket motorsport for TV 2 SPORT i mere end 10 år.
  • Han har blandt andet dækket Formel 1, Le Mans, DTC og speedway.

Kevin Magnussen var ganske enkelt i smittende godt humør. Mere glad end jeg nogensinde før har oplevet ham.

Det siger selvfølgelig ikke så meget i sig selv. Men det er alligevel er meget godt billede på, hvordan situationen er for racerkøreren. Kevin Magnussen er et rigtig godt sted. På alle tænkelige måder.

BILEN

For det første, så passer Formel 1-bilerne i år 2017 rigtig godt til Kevin Magnussen. Bilerne er blevet markant hurtigere på grund af det ændrede reglement. Bredere dæk og mere downforce giver langt mere vejgreb i sving og under nedbremsninger, og dét er altså noget, som passer Kevin Magnussen.

Tidligere i sin Formel 1-karriere har den danske racerkører haft en tendens til at 'overkøre' bilen. Altså kørt bilen hårdere, end den egentlig kunne tåle. Og når man overkører bilen, så bliver man straffet på omgangstiderne.

Kevin Magnussen

  • Navn: Kevin Magnussen
  • Født: 5. oktober 1992 i Roskilde
  • Forældre: Den tidligere Formel 1-kører Jan Magnussen og Britt Petersen
  • Startede karrieren i en gokart
  • Første store sejr var i 2008, da han blev dansk mester i Formel Ford
  • 2013: Vinder mesterskabet i Formel Renault 3.5
  • 2014: Får en forrygende debut i Formel 1 med en andenplads i det australske grandprix i Melbourne. Slutter sæsonen på en samlet 11.-plads
  • 2016: Bliver førstekører hos Renault-teamet i Formel 1.
  • 2017: Skifter til det amerikanske Haas-team.

Sidste år skulle racerkørerne i Formel 1 allerede fra starten af løbet tænke på at spare på dæk og benzin. En kørestil, der efter manges mening – mig selv inklusiv – ikke hører til i Formel 1. Og en kørestil, som heller ikke passede så godt til Kevin Magnussen, der klart har sin force, når han kan få lov til at presse på i jagten på tiendedele.

I år kan bilerne tåle en helt anden form for kørsel. Både på grund af det øgede vejgreb, men også fordi Pirelli har designet gummiblandingerne til denne sæsons dæk på en anden måde. Dækkene tager simpelthen længere tid, før de bliver slidt. Derfor får Kevin Magnussen mere frirum til at presse bilen og dækkene hårdere. De nye biler gælder selvfølgelig for alle kørerne i Formel 1, men for Kevin Magnussen bliver det i hvert fald udelukkende positivt at få nogle biler, der skal presses.

TEAMET

Gene Haas
Gene Haas Foto: Jared C. Tilton / Scanpix Denmark

Efter at have kørt for store teams i Formel 1, først McLaren og derefter Renault, så kører Kevin Magnussen i år for det noget mindre Haas-team. Og efter de meget turbulente år hos de store teams, så må det i den grad være en befrielse for Kevin Magnussen at komme til et team, hvor der ikke er nogen tvivl om, hvem er bestemmer.

Det gør ejeren, Gene Haas. Og han har ansat Günther Steiner til at være teamchef. Og så er vi sådan set igennem alle navnene på ledelsesgangen.

Ingen tvivl på teamet og ingen tvivl hos Magnussen om, hvem der egentlig tager beslutningerne. Det er kun positivt.

MENNESKENE

Thomas Jørgensen  følger Kevin Magnussen rundt i hele verden
Thomas Jørgensen følger Kevin Magnussen rundt i hele verden Foto: Grand Prix Photo / Scanpix Denmark

Men én ting er Haas og de folk, som teamet har ansat. Noget andet er Kevin Magnussens 'egne' folk. Der står han altså også godt.

Magnussens personlige træner, Thomas Jørgensen, har godt nok været omkring Kevin Magnussen i nogle år efterhånden. Men i vinterpausen har de to set mere end normalt til hinanden. De nye biler har krævet en væsentlig bedre fysik og styrke. Det har Thomas Jørgensen sørget for at få bygget på Kevin Magnussen i de utallige træningstimer henover vinterpausen. Og jo mere Thomas Jørgensen, desto bedre for Kevin Magnussen. Det er jeg helt sikker på.

Efter at have talt med Thomas Jørgensen mange gange, så tror jeg ganske enkelt, at den personlige træner ville have en positiv og gavnlig effekt på de fleste, hvis ikke alle. Det er slet ikke tilfældigt, at Thomas Jørgensen udover Magnussen også træner mange af Danmarks største sportsstjerner. Den mand kan simpelthen noget ganske unikt med elitesportsfolk.

Da spillet i kulisserne spidsede til i sidste sæson, trådte den tidligere racerkører Jesper Carlsen ind i inderkredsen omkring Kevin Magnussen. Et meget klogt træk. Jesper Carlsen var med til at forløse Kevin Magnussens talent, da han gik over til at køre Formel-biler.

Nu hedder det ikke Formel Ford men Formel 1, og her viste Carlsen også, at han kan hjælpe Kevin Magnussen. Både med at fokusere på at køre racerbil og med at komme i kontakt med andre teams. I løbet af efteråret blev der arbejdet på flere fronter, og til sidst kunne Kevin Magnussen skrive under på en toårig kontrakt med Haas.

FØRSTE TESTUGE

Kevin Magnussen kører sin nye Haas-racer
Kevin Magnussen kører sin nye Haas-racer Foto: Scanpix Denmark

Kevin Magnussens smil hang selvfølgelig også sammen med sæsonens første test i Barcelona. Det gik godt. Rigtig godt for Haas. Bilen kørte stabilt. Problemerne var få og små, og teamet fik hurtigt sendt bilen på banen igen. Og så var der stor tilfredshed med Ferrari-motoren.

Derfor var det heller ikke kun Kevin Magnussen, der var glad. Det var teamchef Günther Steiner bestemt også. Allerede efter Kevin Magnussens to dage i bilen sagde Steiner til mig, at han forventede, at Haas ville komme i pointene i debutløbet i Australien. Jeg lettede lige på øjenbrynene. Det normale standardsvar er ellers, at vi ikke må forvente for meget på trods af en positiv test. Men ikke Steiner. Han forventer point.

Det fik Haas også sidste år, da Romain Grosjean sluttede på sjettepladsen i Australien. Et ganske overraskende resultat for et på det tidspunkt spritnyt team. Men Steiner leverede sidste år, og han forventer også, at det kommer til at ske i år.

ANDEN TESTUGE

Kevin Magnussen klar til at køre
Kevin Magnussen klar til at køre Foto: ALEJANDRO GARCIA / Scanpix Denmark

Nu venter anden testuge så. Og Kevin Magnussen hopper i bilen igen tirsdag og får lov til at teste endnu mere.

Forhåbentlig går anden testuge bedre for Haas-teamet, end det gjorde sidste år. Efter en ottendeplads i første testuge, sluttede Haas efter uge to på sidstepladsen af de 11 Formel 1-teams, der kørte sidste år. Og Haas kørte samtidig færrest omgange af alle i uge to. En ræderlig sidste test for det dengang debuterende team. Og netop der var det på sin plads at sige, at man ikke må konkludere for meget ud fra en test. Efter den horrible sidste testuge så fik Grosjean jo stadig en sjetteplads i første løb.

Jeg håber og tror nu ikke, at det kommer til at gå så skidt for Magnussen og Haas i denne uge. Teamet imponerede altså mange af de internationale eksperter i første testuge. Både på stabilitet og hurtighed. Samarbejdet med Ferrari er velsmurt - ligesom de italienske motorer. Og så var det tydeligt at mærke, at 2017 er anden sæson i teamets historie. Haas er ikke længere debutanter.

Det er Kevin Magnussen i den grad heller ikke. Han har været i Formel 1 længe nok til at vide, hvad der er godt, og hvad der ikke er. Og netop derfor var det så vigtigt at se Kevin Magnussens smil.