Formel 1-legende kritiserer ændringer, der skal skabe spænding

16x9
Niki Lauda er utilfreds med de amerikanske Formel 1-ejere Foto: NELSON ALMEIDA / Scanpix Denmark

Sporten står over for ændringer, som ikke alle bryder sig om.

Formel 1-legenden Niki Lauda, der sidder i Mercedes’ bestyrelse, er bekymret på vegne af sporten.

Det skyldes de nye, amerikanske Formel 1-ejere, Liberty Media, og ikke mindst den 2021-plan, som de præsenterede for nylig.

Essensen af den er, at Formel 1-feltet skal blive tættere i løbet af de næste år. Men det er en misforståelse at tro, at det er godt for sporten, mener den 68-årige østriger.

- Du er et fjols, hvis du tror, at du behøver en ny vinder hver weekend for at gøre grandprixerne mere attraktive, siger Niki Lauda ifølge autosport.com til den italienske avis Gazzetto dello Sport.

Foruden at give holdene en mindre del af den kommercielle Formel 1-kage ved at reducere mængden af præmiepenge ønsker Liberty Media, at der skal være mindre fokus på den teknologiske udvikling. Men Niki Lauda er altså modstander at lighedstankegangen.

- Udvikling af biler er et af de vigtigste fundamenter. I stedet vil du straffe de bedste teams, mener Mercedes-manden.

Den tredobbelte Formel 1-vinder tilslutter sig dermed den gængse holdning i miljøet.

Men han er uenig med Kevin Magnussens overordnede på Haas-teamet, italienske Günther Steiner, der som den første teamchef udtalte sig positivt om 2021-planen.

- Hvis der skal nye teams ind i sporten, som ikke har egne motorer, ligesom vi heller ikke har, så er det vigtigt, at de har en chance, sagde han i sidste uge og stillede sig også positiv over visionen om at sænke det generelle udgiftsniveau i sporten.

Disse holdninger er sandsynligvis et udtryk for, at det suveræne Mercedes-hold vil forsvare sit forspring til de øvrige teams. Omvendt vil Haas, der kæmper for at slutte i top 10, gerne tættere på de gode hold.

Den samlede pulje af præmiepenge til Formel 1-holdene bliver med indførelsen af 2021-planen reduceret med 13 procent fra dette til næste kvartal. Det er mere end en kvart milliard kroner.

Også dette pludselige fald møder kritik fra Niki Lauda.