- Det kan blive en massakre, siger Grosjean om ny regel i Formel 1

16x9
Romain Grosjean tester Haas-raceren på Circuit de Barcelona-Catalunya den 7. marts 2018. Foto: Josep Lago / Ritzau Scanpix

På første- og andendagen af anden testuge i Barcelona har flere teams testet den nye 'restart'-procedure i Formel 1. Haas-kører Grosjean er bekymret.

I den kommende sæson, der begynder i australske Melbourne om lidt over to uger, kan Formel 1-løb for første gang indeholde stående starter efter safety car-perioder som følge af rødt flag.

Tidligere er alle genstarter blevet udført rullende bag safety car, men med de nye restart-regler indført af den internationale motorsportsunion, FIA, vil løbsdirektør Charlie Whiting fremover have mulighed for at vælge en stående start, hvis bane- og vejrforhold tillader det.

Sådan vil kørerne blive informeret om en stående start

Lyspaneler rundt omkring banen vil vise en 'SS'-besked, teamene vil blive informeret med en 'stående start'-besked via det officielle beskedsystem og det orange lys på safety car'en vil blive slukket.

Der er også en mulighed for en 'RS' eller 'rullende start'-besked, hvis forholdene ikke er til en start fra startrækken.

Det vil i så fald betyde, at de tilbageværende biler i løbet skal tage plads i startrækken på start-/mållangsiden, så snart safety car'en er blevet kaldt ind fra banen. Naturligvis med den førende bil forrest.

Haas er blandt de teams, der tirsdag og onsdag har testet den nye procedure for genstart i motorsportens kongeklasse, og Kevin Magnussens franske teamkollega er sikkerhedsmæssigt en smule bekymret.

Normalt når han op i ottende gear inden første sving på banen i Barcelona, men onsdag kom han ikke over fjerde gear.

- Det kan blive en massakre. Du kan miste herredømmet over bilen på en lige strækning, siger Romain Grosjean til Autosport.

Grosjeans bekymring bunder i, at kørerne kan ende med at skulle genstarte med slidte dæk og dermed have dårligt vejgreb. Specielt hvis genstarten kommer sent i løbet, hvor kørerne ikke får noget ud af at skifte dæk, hvis de ikke længere har friske dæk til rådighed.

- Det er ikke til at køre med, siger franskmanden, der mener, at Valtteri Bottas foran ham heller ikke havde det sjovt.

- Da vi genstartede, føltes det som om, at det regnede, (og vi var) på slicks (tørvejrsdæk, red.). Hver gang du skifter et gear op, spinner baghjulene, hver gang du skifter et gear ned, låser baghjulene, lyder det fra Grosjean, der mener, at en kører på slidte dæk kan tabe 25 sekunder på første omgang til en kører på friske dæk.

- Mere interessante genstarter, siger Steiner

Tirsdag sad Kevin Magnussen i Haas-bilen på Circuit de Barcelona-Catalunya, og han havde samme fornemmelse som Romain Grosjean.

- Underlaget kræver høj temperatur. De genstarter, vi udførte mod slutningen, var umulige. Vi kunne ikke have gjort det i et løb. Jeg kunne overhovedet ikke få mine dæk til at virke - jeg kunne knap nok komme i gang, sagde Magnussen til Autosport.

Står det til Magnussen og Grosjeans teamchef, Günther Steiner, er der lagt op til 'mere interessante' genstarter, men han understreger samtidig, at folkene bag ændringerne skal være på vagt over for uønskede konsekvenser.

- Det skal op gennem systemet nu, og vi må se, hvad udfaldet bliver. Det er derfor, vi udfører disse tests, siger Günther Steiner til Autosport.

- Jeg ved ikke, hvor slemt det er, og selvfølgelig vil nogen kigge det efter i sømmene, få videoer og tider, og de vil se, om det rent faktisk er farligt eller ej.

I reglementet for 2018-sæsonen står der også, at hvis et løb bliver sat i gang efter safety car på grund af vådt vejr, vil en normal stående start forekomme, så snart banen anses for at være sikker til ræs. Skulle forholdene ikke forbedre sig tilstrækkeligt til en stående start, vil en rullende start blive anvendt.

Torsdag og fredag køres de sidste tests i Barcelona, inden årets første Formel 1-løb køres i Melbourne, Australien den 25. marts.