Den ultimative guide til Formel 1-sæsonen 2018

Halo, nye dæktyper, begrænsninger i antallet af motorer og ændringer i løbskalenderen er bare nogle af de nye tiltag i 2018-sæsonen i Formel 1.

Ingen ny Formel 1-sæson uden nye tiltag at forholde sig til. Således også op til 2018-sæsonen.

For selvom der ikke bliver så store ændringer på bilerne som op til 2017-sæsonen, så skal Formel 1-fans og iagttagere verden over til at vænne sig til en række regelændringer – både teknisk og sportsligt.

I 3D-grafikken herunder kan du klikke dig rundt og se de vigtigste ændringer på Formel 1-bilerne anno 2018.

Når grafikken er indlæst, kan du navigere med pilene herunder.
Vi kan se, at du ikke har slået WebGL til i din browser. Det er nødvendigt for at få den fulde oplevelse. Se her, hvordan du slår det til. Alternativt kan du åbne artiklen i Google Chrome eller Mozilla Firefox.
OBS: Vi kan se, at du bruger Internet Explorer. Vi anbefaler at skifte til Google Chrome eller Mozilla Firefox for at få den fulde oplevelse.

Der er altså en masse ændringer at forholde sig til for Kevin Magnussen og de andre Formel-1-kørere i den kommende sæson. Herunder går vi lidt mere i detaljer med de enkelte ændringer, og hvad de kommer til at have af konsekvenser.

De tekniske ændringer

square to 16x9
Kevin Magnussen og Romain Grosjean løfter sløret for Haas' 2018-racer. Foto: Jose Jordan / Ritzau Scanpix

Ud med T-vinger og hajfinner

I virkeligheden handler denne regelændring om, at der nu bliver lukket et smuthul i reglerne. I 2017-sæsonen var der nemlig et smalt rum ned langs bilens midte, hvor der ikke var lovgivet om, hvordan bilen skulle udformes.

Det smuthul fik holdene til at udvikle den såkaldte 'hajfinne', der siden blev kombineret med den såkaldte 'T-finne'. Efterhånden udviklede alle holdene en udgave af haj- og T-finnen. Formålet var at forbedre lufttilførslen til den store bagvinge og i nogle tilfælde forbedre bilens downforce en smule.

Men det er altså slut i den nye sæson, hvor arrangørerne har forbudt disse løsninger. I hvert fald bliver hajfinnen meget mindre end tidligere.

Nu kommer bilerne på en måde til at ligne sig selv igen – uden den store carbon-'væg'(hajfinnen) og den lidet kønne T-vinge på den bagerste del af bilen. En løsning, som Kevin Magnussen og Haas i øvrigt havde en del problemer med i løbet af sidste sæson.

En af de mest markante ændringer fra 2017 til 2018 er, at 'hajfinnen' bagerst på bilen er blevet mere enkel.
En af de mest markante ændringer fra 2017 til 2018 er, at 'hajfinnen' bagerst på bilen er blevet mere enkel. Foto: Albert Gea / Ritzau Scanpix

Ind med ’Halo’

Den mest synlige ændring på Formel 1-racerne i den kommende sæson bliver den såkaldte ’Halo’. Halo er en slags sikkerhedsbøjle, der monteres på alle biler lige foran kørernes cockpit. Bøjlen har helt simpelt det formål at beskytte kørerne i forbindelse med ulykker, hvor den kan afvise løse genstande. Det kunne for eksempel være et løsrevet hjul.

Flere kørere har udtrykt deres utilfredshed med det nye tiltag. Således også danske Kevin Magnussen, der især er irriteret over, at bøjlen begrænser kørernes udsyn fra cockpittet. 

(McLaren-teamet har lagt et billede ud af, hvordan det ser ud fra kørerens synspunkt med Halo på)

- Den er rigtig irriterende og grim, siger danskeren blandt andet om Halo'en.

Og den holdning kan TV 2 SPORTs motorsportsjournalist Jacob Hammerholt godt forstå.

- Som motorsportselsker synes jeg, at Halo’en er rigtig ærgerlig at have på en ellers flot Formel-racerbil. Det er fint, at der har været en debat, og det er fint, at FIA har forsøgt at tage vare om et eventuelt sikkerhedsproblem, men jeg er bange for, at man malede sig lidt op i et hjørne og derfor blev nødt til at gøre noget. Så selvom bilerne egentlig er ufatteligt sikre, så blev de nødt til at gøre noget.

I 2018 er formel 1-kørerne beskyttet af den såkaldte
I 2018 er formel 1-kørerne beskyttet af den såkaldte Foto: TV 2 SPORT

- Og spørgsmålet er jo, om det overhovedet er nødvendigt. Formel 1 er en ekstremt sikker sport. Siden 1994 har der været ét dødsfald i Formel 1, og i den situation ville Halo’en ikke have ændret noget. Men den dag Halo'en så redder et liv, så vil vi selvfølgelig alle sammen klappe i hænderne, men lige nu føler jeg ikke, at den sikkerhedsmæssigt er voldsomt nødvendig, siger Jacob Hammerholt.

Halo bliver obligatorisk på alle biler, og designet bliver dikteret af regelbogen, men holdene har mulighed for at modificere en smule på bøjlens overflade-design.

Bøjlen vil naturligvis øge vægten, og derfor er bilens minimumsvægt blevet øget med 6 kilo til 734 kilo i alt. Man regner dog med, at bøjlen, når den er monteret, alt i alt kan veje helt op til 14 kilo.

Ud med ”snyde”-affjedring

Det er måske en lille ændring, men den kan potentielt komme til at blive ganske betydningsfuld. Fra 2018-sæsonen har FIA nemlig forbudt en helt speciel form for affjedring på bilerne.

I sidste sæson forsøgte flere hold, herunder Ferrari og Red Bull, sig med en særlig teknik i frontaffjedringen. Bilerne blev tilføjet et aggregat, der på intelligent vis kunne justere bilens kørehøjde. Således blev bilens frihøjde løbende justeret afhængig af bilens retning. En teknik, der menes at kunne øge bilens aerodynamik ganske betragteligt. Men det bliver altså nu forbudt.

Fremover skal holdene forsyne FIA med dokumentation, der beviser, at bilens kørehøjde ikke varierer med mere end fem millimeter, når rattet styres fra den ene side til den anden.

De sportslige ændringer til 2018-sæsonen

square to 16x9
- Foto: Francisco Seco / Ritzau Scanpix

Fra fire til tre motorer

I et forsøg på at gøre Formel 1-motorerne mere effektive og reducere sportens omkostninger må hver enkelt kører i 2018-sæsonen nøjes med tre motorer til de i alt 21 Grand Prix’er – altså én færre end i sidste sæson.

Helt grundlæggende betyder denne ændring, at Formel 1-holdene tvinges til at få motorerne til at holde længere. Derfor kommer man i endnu højere grad til at se en balancegang mellem ydelse og holdbarhed.

Forenkling af straffe

Til den kommende sæson bliver det nemmere for tilskuere og alle Formel 1-fans at overskue konsekvenserne af de grid-straffe, der uddeles til kørerne på baggrund af udskiftning af essentielle motordele inden et løb.

I fremtiden bliver det sådan, at en kører, der straffes med 15 placeringer på startgridden, automatisk flyttes helt ned bagerst på startgridden. Vedkommende starter altså løbet på sidstepladsen. Hvis flere kørere modtager en sådan straf, er det den kører, der senest har fået foretaget ændringer på bilen, der starter bagerst.

Man kan altså sige, at den maksimale placeringsstraf, en kører kan tildeles, er på 15 placeringer. For er straffen på mere end 15 placeringer, flyttes kørerne som beskrevet automatisk helt bagerst på startgridden.

Flere dæk at vælge imellem

Til den nye Formel 1-sæson kommer den officielle dækleverandør, Pirelli, til at tilbyde yderligere to dæktyper. I den bløde ende tilføjer Pirelli nemlig et såkaldt ’hypersoft’-dæk, mens der i den modsatte ende tilføjes et ’superhard’.

Herunder vurderer TV 2 SPORTs motorsportsjournalist Jacob Hammerholt de to nye dæktyper:

square to 16x9

Det betyder, at der nu er syv forskellige slickdæk-typer til rådighed i modsætning til de fem, der kunne vælges i sidste sæson. De er alle et hak blødere, og således bliver det de hurtigste dæk i Formel 1-historien. Hypersoft-dækket bliver markeret med en pink farve på siden, mens superhard-dækket får en orange farve, som man kan se på billederne ovenfor.

Pirelli og Formel 1-arrangørerne ønsker med de blødere dæk at fremelske flere pitstops og dermed færre løb, hvor kørerne kun tager ét pitstop.

Nyheder på løbskalenderen

Overblik: Formel 1-sæsonen

Der er også andre nye forhold at vænne sig til i den nye sæson. Først og fremmest er der kommet et ekstra løb, så der nu i alt skal køres 21 i stedet for de 20 i sidste sæson. Det franske Grand Prix er tilbage på kalenderen, når der den 24. juni køres på Circuit Paul Ricard (for første gang siden 1990).

Derudover er det tyske Grand Prix også kommet tilbage, og her bliver der den 22. juli kørt på legendariske Hockenheim. Til gengæld sløjfes det malaysiske Grand Prix i den nye sæson.

Formel 1-sæsonen 2018

25/3: Australiens Grand Prix

8/4: Bahrains Grand Prix

15/4: Kinas Grand Prix

29/4: Aserbajdsjans Grand Prix

13/5: Spaniens Grand Prix

27/5: Monacos Grand Prix

10/6: Canadas Grand Prix

24/6: Frankrigs Grand Prix

1/7: Østrigs Grand Prix

8/7: Storbritanniens Grand Prix

22/7: Tyskland Grand Prix

29/7: Ungarns Grand Prix

26/8: Belgiens Grand Prix

2/9: Italiens Grand Prix

16/9: Singapores Grand Prix

30/9: Ruslands Grand Prix

7/10: Japans Grand Prix

21/10: USA's Grand Prix

28/10: Mexicos Grand Prix

11/11: Brasiliens Grand Prix

25/11: Abu Dhabis Grand Prix

Formel 1-sæsonen begynder den 25. marts, når Australiens Grand Prix finder sted. Herunder kan du blive opdateret på, hvilke kørere og teams der stiller til start.

Teams og kørere i 2018
Her er Formel 1-bilerne i 2018