Grosjean føler sig forfulgt af ulykker

16x9
Under lørdagens sidste træning fik Grosjean kun seks omgange på banen, inden der kom ild ud af Haas-raceren på grund af for varme bremser. Foto: Greg Baker / Ritzau Scanpix

Grandprixet i Kina blev ikke nogen stor oplevelse for franske Romain Grosjean, der sluttede som nummer 17 efter at have startet på 10.-pladsen.

Der var kun kørt seks omgange af søndagens grandprix, før frustrationerne for første gang fik frit løb hos Haas' Romain Grosjean.

Her blev han nemlig bedt om at lade teamkammerat Kevin Magnussen køre forbi, da Haas' øverste chefer, ligesom Magnussen selv, vurderede, at der var mere fart i danskernes racer. Det fik Grosjean til at kalde over teamradioen, om de virkelig mente det allerede på omgang seks.

Magnussen viste dog, at han havde mere fart i raceren, mens franskmanden kæmpede videre midt i feltet. Modsat danskeren kunne han nemlig ikke selv vælge, hvilke dæk han startede på, da Grosjean havde kørt sig til en plads i top 10 under kvalifikationen.

Derfor endte det hele i en strategi med to pitstops, der på ingen måde faldt ud til Grosjeans fordel. Bedst som han skulle til at udnytte, at hans dæk var mere holdbare end konkurrenternes, og han dermed kunne vinde vigtige placeringer, stødte to biler sammen og udløste en safety car.

- Vi valgte en risikabel strategi med dækkene ved at gå fra ultrasoft til medium. Desværre blev ulykkerne ved med at forfølge mig. Jeg vidste, da der kom satety car midt i løbet, mens jeg var på det lange stint på medium-dæk, at det ikke var meningen, jeg skulle pitte, siger Grosjean i Haas' pressemeddelelse.

Her er de forskellige dæktyper

Hypersoft (lyserødt): Det hurtigste dæk i Formel 1. Har mest værdi i kvalifikationen, da det hurtigt bliver slidt og dermed langsomt.

Ultrasoft (lilla): Det næsthurtigste dæk. De samme kvaliteter som hypersoft, blot en anelse hårdere.

Supersoft (rødt): Et hurtigt dæk, som også kan bruges i løb.

Soft (gult): Et meget benyttet dæk, da det både er rimelig hurtigt og holdbart. 

Medium (hvidt): Mest brugte af hårde dæk. Brugbare tider.

Hard (blåt): Et hårdt dæk, som giver mange, men langsomme omgange.

Superhard (orange): Holder i længst tid, men er langsomst. Bliver kun brugt på baner med højt dækslid.

På den måde kunne de nærmeste konkurrenter tage et næsten "gratis pistop" og undgå at tabe for meget tid til franskmanden. Da løbet et par omgange senere igen blev givet frit, viste det sig også afgørende.

- Jeg vidste, at det ville blive virkelig svært, når løbet blev sat i gang igen, og jeg forsøgte så længe som muligt at holde fast i 11.-pladsen. Desværre overhalede begge Force India-kørerne mig, forklarer Grosjean, der igen måtte pitte på omgang 46.

- Vi tog endnu et sæt ultrasoft-dæk i brug til de sidste 10 omgange. Det var meget opmuntrende, at de ikke blev slidt særlig meget, og bilen føltes god.

Efter tre løb har franske Grosjean stadig ikke skrabet et eneste VM-point til sig. I Australien måtte han ligesom Kevin Magnussen udgå efter et fejlagtigt pitstop, mens han i Bahrain sluttede på 13.-pladsen.

Modsat har Kevin Magnussen kørt sig i pointene to gange. Først blev det til 10 point i Bahrain, mens danskeren skrabede et enkelt til sig i Kinas grandprix. Søndagens løb blev vundet af Red Bulls Daniel Ricciardo.