Magnussen sikrer VM-point - og slår Grosjean stort

16x9
Kevin Magnussen kørte sig til et enkelt VM-point i Kinas grandprix. Foto: Greg Baker / Ritzau Scanpix

Kevin Magnussen sikrede et enkelt point til VM-stillingen, da han sluttede Kinas grandprix som nummer 10. Red Bulls Daniel Ricciardo vandt løbet.

Den danske Formel 1-kører kørte sig en enkelt placering frem i forhold til sin startposition, men Kevin Magnussen kæmpede med at holde sig i top 10 til sidst.

Forrest var det Red Bulls australske stjerne Daniel Ricciardo, der var bedst af alle. Han sikrede holdet den første sejr i sæsonen, da han kørte først over målstregen. Magnussens teamkammerat, Romain Grosjean, sluttede løbet på 17-pladsen.

- Det var fint kørt af Magnussen, og han gjorde det, han skulle. Måske kunne han have vundet en placering eller to, hvis Haas havde valgt en anden strategi. Men det er selvfølgelig meget vigtigt, han lægger presset tilbage på Grosjean, efter han tabte i kvalifikationen, vurderer TV 2 SPORTs Formel 1-journalist Jacob Hammerholt.

Grosjean sur efter hurtig Haas-ordre

Kevin Magnussen startede løbet fra 11. position med Romain Grosjean lige foran sig. Allerede på første omgang kørte Force Indias Sergio Pérez sig ud af top 10, hvilket sendte begge Haas-racere virtuelt i pointene.

Seks omgange inde i løbet udnyttede danskeren så, at han havde fordel af frit at kunne vælge dæk fra starten af løbet, da han kørte sig helt op i bagenden af Grosjean. Det betød, at Haas-cheferne beordrede franskmanden til at lade Magnussen køre forbi ham. Det faldt dog ikke i god jord:

- På omgang seks?? Gutter, kom nu lige, lød det irriteret fra Grosjean over teamradioen.

Her er de forskellige dæktyper

Hypersoft (lyserødt): Det hurtigste dæk i Formel 1. Har mest værdi i kvalifikationen, da det hurtigt bliver slidt og dermed langsomt.

Ultrasoft (lilla): Det næsthurtigste dæk. De samme kvaliteter som hypersoft, blot en anelse hårdere.

Supersoft (rødt): Et hurtigt dæk, som også kan bruges i løb.

Soft (gult): Et meget benyttet dæk, da det både er rimelig hurtigt og holdbart. 

Medium (hvidt): Mest brugte af hårde dæk. Brugbare tider.

Hard (blåt): Et hårdt dæk, som giver mange, men langsomme omgange.

Superhard (orange): Holder i længst tid, men er langsomst. Bliver kun brugt på baner med højt dækslid.

Herfra var der forholdsvis stilstand omkring danskeren, mens kørerne foran ham begyndte at pitte. Det sendte Magnussen op på syvendepladsen, mens Ferrari så ud til at dumme sig forrest i feltet, da Mercedes pittede væsentlig før og profiterede af det, da Bottas lagde sig i front af løbet.

Safety car i spil

Efter 25 omgange kørte danskeren så i pit og kom tilbage i løbet på 10.-pladsen, og han nåede lige nøjagtig at køre forbi Carlos Sainz, inden der kom safety car ud på banen. Det skete, efter de to Torro Rosso-kørere var kørt sammen.

Det betød også, at hele feltet igen blev samlet, og flere udnyttede muligheden til at tage endnu et pitstop. Magnussen holdt sig dog på banen, og da løbet igen blev givet frit, bragede Nico Hülkenberg forbi Magnussen. Dermed blev danskeren sendt tilbage på 8.-pladsen, mens Grosjean på det tidspunkt var nede som nummer 11.

I fronten af feltet markerede Max Verstappen sig flere gange negativt, da han først prøvede at overhale Hamilton, men selv endte med at køre af banen og miste vigtige sekunder. Få omgange senere var han så nået op til Sebastian Vettel, som han bragede ind i på vej rundt i et sving. Det kostede Red Bull-køreren en tidsstraf på 10 sekunder.

Haas-racerne presset til sidst

Efterhånden som løbet skred frem, blev det tydeligt, at Haas' strategi med et enkelt pitstop ville give store udfordringer. Magnussen mistede fart og måtte se sig overhalet af både McLarens Alonso og Renaults Sainz.

Sådan fordeles pointene i Formel 1

I 2010 blev der indført et nyt pointsystem i formel 1, så de 10 bedste kørere i hvert løb får point.

  • Nummer 1: 25 point
  • Nummer 2: 18 point
  • Nummer 3: 15 point
  • Nummer 4: 12 point
  • Nummer 5: 10 point
  • Nummer 6: 8 point
  • Nummer 7: 6 point
  • Nummer 8: 4 point
  • Nummer 9: 2 point
  • Nummer 10: 1 point

Grosjean blev den store taber i det spil, da han blev tvunget til endnu et pitstop, og han derefter kom ud som nummer 20 - absolut sidste kører i løbet.

Herfra blev det en kamp mod målstregen for Kevin Magnussen. Med Sergio Pérez liggende bag sig holdt han sig i VM-pointene, da han kørte i mål som nummer 10 og sikrede et enkelt VM-point til kontoen. Det betyder, at Kevin Magnussen nu er oppe på 11 point samlet, efter han sikrede 10 point i Bahrains grandprix.

Forrest var Daniel Ricciardo stærkest, mens Mercedes Valtteri Bottas sluttede på andenpladsen, og Ferraris Kimi Räikkönen indtog sidste podieplads. Franske Grosjean nåede at køre sig op som nummer 17 på de sidste omgange.

Sådan sluttede grandprixet i Kina.
Sådan sluttede grandprixet i Kina. Foto: Screendump/Formula 1

Hamilton kørte over stregen som nummer fem, men da Verstappen fik 10 sekunders straf, rykkede han op på fjerdepladsen.

Næste grandprix køres i Aserbajdsjan den 29. april.