Tidligere rival kritiserer Haas for ’dum’ besked til Magnussen

16x9
Jolyon Palmer og Kevin Magnussen kørte i 2016-sæsonen begge for Renault, hvor de kæmpede om holdets sidste sæde, efter de havde skrevet kontrakt med tyske Nico Hülkenberg. Foto: Scanpix

Jolyon Palmer, der var Kevin Magnussens teamkollega hos Renault, mener, at Haas sendte en underlig besked til danskeren under Kinas grandprix.

For andet løb i træk kørte Kevin Magnussen søndag formiddag point hjem, da det blev til en 10.-plads i Kinas grandprix.

Men det kunne være blevet til mere, hvis løbets safety car ikke skulle på banen efter 31 omgange, da Toro Rossos Pierre Gasly og Brendon Hartley kolliderede, og feltet derfor blev samlet. 

Hvor er det en dum besked. Man har ikke behov for de her komplikationer

Jolyon Palmer

Da de kørere, der allerede var taget med en omgang, fik lov til at overhale resten af feltet for at komme på omgangshøjde, opstod der en mindre misforståelse mellem Kevin Magnussen og hans race-engineer Giuliano Salvi.

- Jeg skal bare lige være sikker på, at du har fået den her besked; Biler, der er hentet med en omgang, må nu overhale, sagde Giuliano Salvi over radioen til Kevin Magnussen - men der var bare ét problem.

- Ja, men jeg har vel ikke hentet nogen med en omgang, lød Magnussens reaktion.

- Okay, god pointe, svarede Salvi prompte.

Selvom det umiddelbart kan lyde som en sjov, lille misforståelse, så er det en distraherende besked at få, mener Jolyon Palmer, der i 2016 var danskerens teamkollega hos Renault og i løbet af den pågældende sæson kæmpede med danskeren om holdets sidste sæde, efter de havde skrevet kontrakt med Nico Hülkenberg. 

- Hvor er det en dum besked. Man har ikke behov for de her komplikationer, når man har travlt med at holde varme i dækkene og tænke på løbet, sagde Palmer, der i dag er ekspertkommentator for BBC, under søndagens grandprix. 

Kevin Magnussen og teamkollega Romain Grosjean valgte at blive på banen under hele safety car-perioden, mens andre kørere – heriblandt Nico Hülkenberg og Carlos Sainz fra Renault kørte en tur i pit for at nye dæk på.

- Han (Kevin Magnussen, red.) kører et godt løb.

- Men de har fået noget at tænke på i forhold til de to Renault-kørere bag dem, der har friske dæk, sagde Jolyon Palmer, inden løbet igen blev givet frit.

Kevin Magnussen og Haas kunne ikke holde de to gule Renault-racere bag sig, og da danskeren også blev passeret af McLarens Fernando Alonso, måtte han tage til takke med en 10.-plads og ét point til VM-stillingen.

Løbet blev vundet af Red Bulls Daniel Ricciardo, der – ligesom Hülkenberg og Sainz – kørte i pit under safety car-perioden og dermed fik en fordel i forhold til Mercedes’ Valtteri Bottas, der ellers havde løbet under kontrol.