Magnussen scorer væsentlig højere karakterer end Grosjean

16x9
Kevin Magnussen scorede et point i Kina. Foto: Saeed Khan / Ritzau Scanpix

Kevin Magnussens præstation i det kinesiske Formel 1-grandprix vurderes til at være over middel.

For anden gang i træk scorede Kevin Magnussen point til VM-stillingen, da danskeren søndag blev nummer 10 i det kinesiske grandprix.

Magnussen kørte sig en enkelt placering frem under løbet. Det sikrer ham et enkelt Formel 1-point og en stribe hæderlige karakterer i en række internationale motorsportsmedier.

Også TV 2 SPORTs motorsportsekspert Jens Winther udtaler sig positivt om Magnussens kørsel, selvom han mener, at danskeren kunne have fået endnu mere ud af weekenden i Kina.

- Alt i alt kom Magnussens løb til at virke en smule trist, hvad det uden tvivl ikke var, set fra hans side. Han kæmpede bravt MOD en strategi, som ikke gav ham meget at arbejde med. På tre meget forskellige baner har vi nu set Haas levere en bil og ikke mindst en (dansk) kører, som naturligt hører hjemme i top 10 - det lover godt, skriver Jens Winther i sin klumme efter løbet.

Flere hæfter sig dog ved, at Magnussen ikke kørte i pit, da løbet var afbrudt af safety car. Der spekuleres i, at en taktisk ændring fra et til to dækskifte kunne have sikret flere point.

Løbet i Kina blev vundet af Daniel Ricciardo, mens Kevin Magnussens teamkammerat Romain Grosjean blev nummer 17. Han startede ellers en placering foran Magnussen.

Forskellen på de to Haas-kørere afspejler sig tydeligt i karaktererne hos forskellige motorsportsmedier.

Autosport: 8 ud af 10

Safety car ødelagde Magnussens et-stop-strategi og kostede ham en bedre placering. Men i modsætning til teamkammeraten Grosjean gjorde Magnussen et godt stykke arbejde og hang i.

Romain Grosjean fik 6.

Planet F1: 6,5 ud af 10

Med startplaceringen som nummer 11 var Magnussen den første kører, der havde frit valg på dækhylden.

Til Grosjeans store ærgrelse fik Magnussen lov til at overhale ham, da danskeren kørte længere på det første stint.  

Magnussen gennemførte med ét stop og scorer point for anden gang i træk.

Romain Grosjean fik 5.

Read Motorsport: 7 ud af 10

Hverken Magnussen eller Haas-holdkammeraten Grosjean kørte i pit under safety car, hvilket kan have været kostbart.

Hans fart på de sidste runder betød dog, at han kunne holde sig foran Force India-bilerne, der endda havde skiftet dæk under safety car.

Romain Grosjean fik 5.

F1i: 7 ud af 10

I modsætning til sin holdkammerat havde Magnussen ikke fart nok til at komme blandt de 10 bedste i kvalifikationen. På løbsdagen var danskeren til gengæld hurtigere, så Grosjean måtte have besked om at lade Magnussen overhale.

K-Mag lå nummer otte og besluttede ikke at køre i pit, da der var gult flag. Det efterlod ham uvæbnet i kampen mod Alonso og Sainz, der endte med at tage flere point.

Romain Grosjean fik 6,5.

Express: 6,5 ud af 10

Begik en fejl i kvalifikationen, men han formåede at strække den til et stop under løbet og sikrede et point.

Romain Grosjean fik 4.

BT: 7 på 12-skalaen

I løbet kørte Kevin Magnussen igen flot, og han leverede godt under det hårde pres, som han konstant var under. Haas og Magnussen så ud til at fejle ved ikke at gå i pit under safety car og skifte til friske dæk. Lad os give det kald til Haas-pitten, for de burde have haft overblikket.