Få styr på dækkene i Formel 1: Her finder du svar på dit spørgsmål

16x9
I denne artikel prøver vi at give svar på de mange spørgsmål om dæk og regler i Formel 1. Foto: Scanpix/TV 2

Hvor mange forskellige dæktyper er der i Formel 1? Hvordan er reglerne for kvalifikation og løb, og hvem bestemmer, hvilke dæk der bruges? Få svar her

Der er ikke mange ting, der kan være lige så afgørende for et løb i Formel 1 som dækkene. Det er det eneste, der forbinder racer og kører med asfalten. Der er altså helt utrolig meget af teknikken på sådan en topavanceret fartmaskine, som defineres af dæk og dækvalg.

Men lige så afgørende som dækkene er, lige så mange forskellige regler og begreb er der. Og det er ikke altid lige nemt at overskue - eller gennemskue for den sags skyld.

Dertil kommer taktikker og andre specifikationer, der er relevante at kende til, for at forstå det med dæk og Formel 1 til fulde.

Derfor har vi i denne artikel samlet en række af de bedste spørgsmål, som vi har fået om dæk og dækvalg i vores liveopdateringer fra Formel 1-løbene og kvalifikationerne, og forsøger at give et fyldestgørende svar på dem.

Vi er helt sikre på, at der i løbet af sæsonen vil opstå nye spørgsmål, så vi har i sinde at udvide den løbende. Send os gerne dit spørgsmål, så forsøger vi at svare på det herunder. Se hvordan du gør nederst i artiklen.

Det helt grundlæggende

Hvor mange slags forskellige dæk er der?

I denne sæson er der syv forskellige dæk til rådighed i modsætning til de fem, der kunne vælges i sidste sæson.

I den bløde ende har Pirelli tilføjet et såkaldt ’hypersoft’-dæk, mens der i den modsatte ende tilføjes et ’superhard’. Foruden de to er der også ’ultrasoft’, ’supersoft’, ’soft’, ’medium’ og ’hard’. Læs om de nye dæktyper i denne store guide:

Hvordan er reglerne for kvalifikation og dæk?

De kørere, der klarer den hele vejen til Q3, og altså skal starte i top 10, skal starte grandprixet på det dæk, som de satte deres hurtigste tid på i Q2. De skal altså starte på 'brugte' dæk. Alle andre kørere har frit valg mellem de dæk, de har til rådighed til løbet. Derfor kan der ind imellem spekuleres i, om det kan være en fordel at starte på 11./12. pladsen, da der er større taktisk frihed i forhold til dækstrategi.

Holdene kan frit bruge ’wet’-dæk, som de lyster, igennem kvalifikationen og grandprixet. De må dog kun bruge dem i træningen, hvis banen officielt er kaldt ’wet’ af løbsdirektøren.

Hvem bestemmer, hvilke dæk de må bruge i løbene?

Dækproducenten Pirelli vælger til hvert løb tre forskellige slags dæk, som teamsene kan vælge i mellem.

Det er så op til holdene og kørere at vælge den rigtige strategi med de tre slags dæk. I grandprixet i Kina var dækvalget eksempelvist ’ultrasoft’, ’soft’ og ’medium’. Typisk vil Pirelli vælge to dæktyper, der passer til banens temperatur og klimaet - og så et sæt af de meget bløde dæk, primært med fokus på kvalifikationen.

Kan man køre på det samme dæk i et helt grandprix?

Selvom man kunne, så må man ikke. Kørerne skal bruge mindst to forskellige dæktyper i løbet af et grandprix. Det betyder, at kørerne for eksempel skal starte på 'soft' og derefter skifte til 'medium', hvis det er det, der er bedst for banen, bilen og køreren.

En tekniker kommer rullende med friske dæk til paddock'en.
En tekniker kommer rullende med friske dæk til paddock'en. Foto: Andrew Yates / Scanpix Denmark

Det er en regel, der blev indført for at sikre, at man ikke kan køre fra start til mål uden pitstop.

Hvor meget vejer dækkene på en racer?

Bilerne har lige omkring 42 kilo gummi monteret, når dækkene er nye (minus fælge). Et fordæk vejer i omegnen af 9,5 kilo, mens et bagdæk vejer 11,5 kilo.

Kan holdene bare bruge uendelige mængder af dæk?

Nej, det kan de ikke, men de har dog rigeligt i garagen. Til hver weekend har hver bil 13 sæt hjul til tørt vejr, fire sæt med ’intermediate’-dæk og tre sæt med ’wet’-dæk, hvis det skulle blive nødvendigt.

Holdene har et begrænset antal dæk til rådighed.
Holdene har et begrænset antal dæk til rådighed. Foto: Greg Baker / Scanpix Denmark

Det tekniske

Hvordan undgår man, at holdene bryder reglerne?

Alle dæk har fået en stregkode inden træningen, og det betyder, at FIA kan monitorere tæt og sikre sig, at ingen hold bryder reglerne.

Hvad er den perfekte dæktemperatur?

Normalt arbejder dækkene bedst ved en temperatur imellem 100 og 130 grader – afhængig af dæktypen, der bliver brugt.

-
- Foto: Yuri Cortez / Scanpix Denmark

Men dækket skal hverken være for koldt eller for varmt. ’Hypersoft’, ’ultasoft’, ’supersoft’, og ’medium’ arbejder bedst i de lidt koldere temperaturer, som er et sted imellem 90 og 110 grader, imens ’soft’, ’hard’ og ’superhard’ arbejder mest optimalt ved lidt højere temperaturer.

Hvad betyder ’undercut’?

Et ’undercut’ er, når en kører går tidligere i pit, får friske dæk på, kommer ud og kører bedre tider. Når den foranliggende kører går i pit, har køreren så med det tidlige pitstop overhalet.

Pitstops kan give forskydninger i placeringerne. Det kaldes for 'undercut'.
Pitstops kan give forskydninger i placeringerne. Det kaldes for 'undercut'. Foto: Albert Gea / Ritzau Scanpix

I det kinesiske grandprix så vi det, da Valtteri Bottas overhalede Sebastian Vettel ved at tage et tidligt pitstop og sætte nogle gode tider efterfølgende, så Vettel ville komme ud bag ham igen.

Hvorfor er der kun ét firma, der leverer dæk?

Pirelli har været eneleverandør af dæk til Formel 1 siden 2011, og forinden var det Bridgestone. FIA, det internationale motorsportsforbund, ønsker kun at have én leverandør for at sikre sig stabilitet, kontinuitet og den samme standard for alle hold. Dermed er det kun bilerne og kørerne, der konkurrerer, uden at dækkene får en indflydelse.

Det taktiske

Hvordan undgår kørerne at få kolde dæk?

Kolde dæk er enhver Formel 1-kørers største mareridt. Hvis ikke man har varme i dækkene, kan man godt droppe alle drømme om en topplacering.

Når bilerne holder i garagerne og på gridden inden grandprix-start, har bilerne såkaldte dækvarmere på. Det er en form for stor dyne eller sovepose, der omfavner dækkene og varmer dem op. De blev brugt for første gang i 1985 og har været en fast del af Formel 1 lige siden.

Dækvarmere holder dækkene i den helt rette temperatur indtil de skal monteres.
Dækvarmere holder dækkene i den helt rette temperatur indtil de skal monteres. Foto: Miguel Schincariol / Scanpix Denmark

Når bilerne er ude på banen og får kolde dæk, det kan eksempelvis ske, når der er safety car, hvor de må sænke farten, kan bilerne være tvunget til at lave ’slalom’ på banen. Dermed kommer dækkene på arbejde, og der kommer varme i dem igen.

Hvornår ved kørerne, hvilke dæk de kan bruge i det pågældende grandprix?

Det får de at vide ikke mindre end ni uger inden hvert grandprix i Europa, imens det er 15 uger inden et grandprix, der bliver holdt uden for Europa. Det er Pirelli, der i samarbejde med det internationale motorforbund, FIA, der informerer holdene om de tre typer dæk, som kan bruges i det pågældende grandprix.

Derefter har holdene faktisk kun én uge til at beslutte, hvilke dæk de vil bruge. Hvis holdene ikke overholder deres deadline, så tager FIA beslutningen for dem. Beslutningen forbliver en hemmelighed indtil to uger inden grandprixet.

Hvornår bestemmer teamet, hvilken strategi der køres efter?

Selvom teamet får dæktyperne at vide flere uger inden, så beslutter de først dækstrategien, og om de skal pitte en eller to gange, lige inden grandprix-start. Strategien skal heller ikke ud for tidligt, så de andre teams kan aflure den og måske lukrere på den.

Regnvejr er en af de faktorer, der kan udskyde valget af dækstrategi indtil kort før løbet skal køres.
Regnvejr er en af de faktorer, der kan udskyde valget af dækstrategi indtil kort før løbet skal køres. Foto: MIGUEL MEDINA / Scanpix Denmark

Strategien afhænger også i stor grad af vejret, og derfor trækker de beslutningen til så sent som muligt.

Hvornår ved kørerne, at de skal skifte dæk?

Kørerne i bilerne og folkene i garagen beslutter i fællesskab, hvornår raceren skal i pit, men det er folkene i garagen, der altid har sidste ord.

Derudover har alle teams en masse sensorer på og omkring bilerne, som blandt andet måler dæktemperatur og slitage. Kørerne er også så meget i symbiose med bilen, at de kan mærke, når dækkene ikke reagerer, som de skal. Dermed ved de, hvornår det er tid til at køre i garagen.

***

Listen opdateres løbende. Mangler du svar på et spørgsmål, så send det endelig til jofj@tv2.dk, eller i livebloggen når vi opdaterer live fra Formel 1-grandprixerne.