- De har været i krise så længe, at det er tæt på en katastrofe

16x9
McLaren (forrest) har haft problemer med at følge med teams med samme budgetter og motor. Foto: Manu Fernandez / Ritzau Scanpix

TV 2 SPORTs motorsportsekspert kritiserer McLaren og Ferrari, mens Kevin Magnussen får ros i denne uges analyse af Formel 1-grandprixet i Barcelona.

Weekendens løb var ventet med spænding. Nu var man endelig tilbage i Europa og på en ‘rigtig’ racerbane efter nogle af de smarte nye steder og et par gadebaner. Nu skulle vi se feltet med alle de nye udviklingspakker, på den bane alle teams kender bedst.

Desværre udstillede banen bare den negative side af Formel 1, hvor aerodynamikken forhindrer bilerne i at køre tæt nok på til at skabe nogle tætte dueller. Lange, hurtige sving og meget få indbremsninger fra høj fart parret med enorme kedelige afkørselsarealer er bare en dødssyg cocktail, som ikke giver noget dynamik i løbet.

Forventningens spænding var så også den eneste spænding, løbet bragte med sig.

Udover en smule usikkerhed om hvorvidt et eller to pitstop var det bedste, var det et løb uden synderlig forhøjet puls hos tilskuerne.

Udebleven overraskelse:

Vi er nu gennem længere tid blevet lovet en stor udviklingspakke og dermed en markant forbedring af McLarens racer. Der var da også en del nye dele på bilen i Barcelona, som helt og aldeles slet ikke overraskede.

Der er tale om et af Formel 1’s helt store teams, som får læsterlige tæsk af teams med langt mindre budgetter, langt mindre ressourcer og markant dårligere betalte kørere.

Man taler ofte om kriser i forskellige teams, men netop McLaren har været i krise så længe nu, at det er ved at slå over i en katastrofe.

Jeg er helt klar over, at teamet har flere point end for eksempel Haas, men de er efter Renault og langt efter Red Bull. Begge teams har samme motor. Det går bare ikke godt.

Ugens mest kiksede strategi:

Hos Ferrari havde man set (og mærket) Red Bulls succesfulde beslutning i Shanghai om at benytte en safetycar-periode til at ændre strategi og dermed vinde løbet. Formodentlig derfor pillede man Vettel væk fra en ellers sikker andenplads, stak nye dæk på bilen og sendte ham ud på en ligeså sikker fjerdeplads.

Det må være en beslutning, man ikke har været super stolte af i teamet med den stejlende hingst, da man evaluerede indsatsen i Barcelona. Sammenholdt med det faktum at teamets anden bil med Kimi Räikkönen ombord udgik med mekaniske problemer, kan vi faktisk også ligeså godt tildele Ferrari titlen som ‘Ugens skuffelse’.

Dagens mand i Barcelona:

Umiddelbart er det nemt at give den ære til Kevin Magnussen, der ikke satte en fod forkert hele weekenden. Han udklasserede sin teamkollega effektivt i kvalifikationen og blev igen teamets pointhøster, mens Grosjean igen udgik.

Lad mig lige tage den med det samme. Jeg synes ikke, at man kan bebrejde franskmanden uheldet. Han bliver tvunget til at tage en beslutning hurtigere end et blink med et (sløvt) øje og vælger forkert. Det er svært at sige, at den kunne mange andre have taget bedre - hvem ved?

Tilbage til Magnussen. Jeg har nogle gange i hans karriere haft en lille mistanke om, at det var noget rod, når han var i ‘ingenmands land’ og ikke havde nogen at køre om kap med. Heldigvis blev jeg da rykket på plads af unge Magnussen i denne uges race. Han kørte et super løb med koncentrationen helt i top og bevarede roen fuldstændigt i et meget langt soloridt.

Igen var denne weekend en tydelig besked til alle teams, som ikke er Mercedes, Ferrari og Red Bull; Haas er bare 'best of the rest' - og det er specielt med Magnussen bag rattet.

Efter denne ros til Kevin vil jeg også gerne rose Charles Leclerc igen. Han fik endnu en gang slæbt en Sauber i pointene. Ikke ved held, men ved at være en dygtig racerkører. Det er svært at tydeliggøre, hvor stor en præstation det er, men det er altså ikke nogen særlig god bil, han har til rådighed. Præcis som hos Haas, hvor Grosjean har lidt at spekulere over, så må der også være lidt panderynker hos Marcus Ericsson, der gang på gang får tæv af sin teamkollega.