- Magnussen er en 'true racer', men jeg tror, at han kedede sig

16x9
Kevin Magnussen kørte et fremragende grandprix i Ungarn, lyder det fra Jens Winther. Foto: Zoltan Balogh / Ritzau Scanpix

KLUMME: TV 2 SPORTs motorsportsekspert Jens Winther ser tilbage på højdepunkter og lavpunkter efter hvert eneste Formel 1-løb.

Forventningerne til løbet i den ungarske hovedstad var meget forskellige, afhængigt af hvilket team man spurgte. Haas forventede ikke meget succes, da deres bil ikke er optimal, når der mangler højhastighedssving og der kræves stort mekanisk greb.

Ferrari forventede en masse, da det meget ofte er et ulideligt varmt Grand Prix, og deres bil fungerer bedre end Mercedes, når asfalttemperaturen bliver høj.

Red Bull forventede en masse, da banen ikke kræver vanvittig meget motorkraft, og samtidig er deres bil chassis-mæssigt blandt det allerbedste.

Alle forventninger blev imidlertid gjort mere eller mindre til skamme. En kaotisk våd/tør kvalifikation betød, at Ferrari blev smidt helt væk fra første startrække, som var overladt til Mercedes. Haas reddede noget af det kaotiske i land og fik respektable startplaceringer som nummer ni og 10, mens Red Bull måtte se Ricciardo henvist til at forlade kvalifikationen før Q3 og Verstappen på en sølle 7. startposition. Ingen forventede noget som helst af Toro Rosso, men de blæste alle omkuld med en super kvalifikation, der sikrede henholdsvis 6. og 8. position ved løbsstarten.

På forventningssiden er der altid forventninger om at racet i Budapest bliver kedeligt, fordi banen har ry som værende umulig at overhale på. Hvorfra den skrøne kommer, aner jeg ikke? I de mange år jeg rejste rundt med F1-cirkusset, var der som regel en masse aktion på den lille bane i Ungarn.

Og igen i år var det IKKE kedeligt at overvære det ungarske Grand Prix. Specielt Daniel Ricciardos færd frem til 4.-pladsen var imponerende.

Ugens kindhest

Den tildeler jeg Valteri Bottas for at tabe hovedet to gange, efter han ellers havde brugt sine dæk vanvittigt flot igennem alt for mange omgange for at forsvare Hamilton mod ’Ferrari-bølgen’. Hele to gange blev Bottas hængende for længe i forsvarssporet, hvor der ikke er bid til at bremse sent nok, og begge gange endte han med at påkøre den konkurrent, som overhalede ham med langt større hastighed. Det var usædvanligt at se finnen i den rolle og helt fortjent, at han efter løbet fik 10 sekunders straf.

Ugens mystik

Hvorfor pokker bliver Renaults kundemotorer ved med at opgive ævred, når fabrikkens egne biler kører næsten uden fejl? Jeg er klar over, at det var gearkassen på Vandoornes McLaren, der gav op, men alligevel?

Både Red Bulls teamchef Horner og Verstappen var begge ude at kritisere den franske motorpartner i meget klare og usædvanlig hårde vendinger efter løbet. Det er noget, som indikerer, at det skrøbelige og dårlige forhold mellem team og motorleverandør er ved at ramme et nyt lavpunkt.

Max Verstappen var ikke tilfreds efter løbet i Ungarn, hvor han udgik.
Max Verstappen var ikke tilfreds efter løbet i Ungarn, hvor han udgik. Foto: Lisi Niesner / Ritzau Scanpix

Der er nu ni løb tilbage på årets kalender, og det bliver superinteressant at følge samarbejdet (eller mangel på samme) mellem Red Bull og de forsmåede franskmænd. Det er forståeligt, at Renault ikke er hypermotiveret i forhold til en kunde, som har opsagt samarbejdet, men de står til at miste et meget vigtigt benchmark. I forhold til Renaults eget chassis bør det være vigtigt for dem at have noget at måle op i mod – og det har de i Red Bull, som er blandt de allerbedste til netop den disciplin. Fremtidig vil de udelukkende have McLaren som målestok, og det er der vist ikke mange, der regner for noget særligt?

Ugens Kevin

Igen en pletfri indsats fra Magnussen. Han formåede at udkvalificere Grosjean i en sindssygt presset kvalifikation og satte derefter en første omgang ind, som var intet mindre end verdensklasse!

Men så blev det også kedeligt….

Uden at vide det så tror jeg, at Kevin har blandede følelser efter et løb som det ungarske. Fra anden omgang var det et løb, hvor han befandt sig på en fornem placering, hvor han blev hele vejen til mål – flot. Men: For en kører som Kevin Magnussen, som er fantastisk i nærkamp og helt forrygende til at overhale, må det have været lidt kedeligt bare at køre med 5-8 sekunder op til køreren foran og 10-12 sekunder til køreren bagved. At køre sådan i et helt løb, hvor det drejede sig om ikke at dumme sig, spare lidt på dæk og benzin – og så bare nyde sceneriet.

I virkeligheden tror jeg, at det måske er det, jeg allermest beundrer Kevin Magnussen for: Hans evne til at opretholde motivationen i et fysisk hårdt og meget varmt løb, hvor han efter omgang to ikke kørte om kap med nogen som helst. Han er dybt inde i hjertet, hvad englænderne kalder ’a true racer’. Altså en kører som ELSKER at køre om kap, udkæmpe nærkampe og gå efter sejren med alt, hvad han har til rådighed. Ingen af disse ingredienser var til stede under weekendens løb – altså bortset fra den allerførste omgang, og lige præcis derfor er jeg så imponeret over Kevins disciplin.