- Hans 'dumme' kørsel udsatte andre for fare

16x9
Sergio Perez var ikke den mest populære kører efter Singapores grandprix. Foto: Franck Robichon / Ritzau Scanpix

TV 2 SPORTs motorsportsekspert Jens Winther ser tilbage på højdepunkter og lavpunkter efter hvert eneste Formel 1-løb.

Singapores Grand Prix blev kørt i al den overflod, fyrværkeri, luksus samt pomp og pragt, vi efterhånden forventer. Det blev dog imidlertid en noget fesen affære, hvad angår selve motorløbet.

Kvalifikationen var præget af meget høje forventninger til Ferrari, som, det af en eller anden grund er besluttet, har den stærkeste bil. Alle forventninger blev dog blæst til side af en helt igennem blændende kvalifikationsomgang af den regerende verdensmester, Lewis Hamilton. Han beskrev selv omgangen som ’magisk’ – og det var den faktisk.

Med Hamilton på pole var det op til Ferrari og Sebastian Vettel at køre sig til sejren ved hjælp af en solid start og efterfølgende genial strategi.

Starten klarede Vettel faktisk nogenlunde, men derefter gik det støt ned ad bakke for Italiens stolthed. Endnu en gang formåede italienerne at skyde forkert på strategien og dermed tabe endnu et slag i krigen om VM-tronen. Det er simpelthen ikke godt nok, og det er en situation, som Ferrari er nødt til at løse for ikke at spilde en sæson, hvor man ellers har en topkører i en topbil.

Singapore bød også på en del dramatik omkring Sergio Perez. Mexicaneren er en hurtig kører og en behagelig fætter at høre på i interviews, men hold nu op, hvor han ramte udenfor skiven på gaderne i Singapore. Efter at have ekspederet teamkammerat Ocon ind i væggen på første omgang, blev han senere så hidsig over Sergey Sirotkin (som forsvarede sin position flot), at han sendte russeren ud af racet med fuldt overlæg på en helt uacceptabel måde. Jeg er klar over, at der findes regler og vedtagne straffe for den slags, men her må jeg indrømme, at jeg blev forarget. Det burde have kostet en diskvalifikation.

Uansvarlig kørsel

I ugerne op til løbet har der verseret forskellige forslag til at forbedre seværdigheden i Formel 1. Et af forslagene var at holde op med at kræve, at kørere, som bliver overhalet med en omgang, trækker sig helt og overlader pladsen til de bagfrakommende. Umiddelbart syntes jeg, at det var et pudsigt forslag og tænkte ikke, at det kunne give sporten noget, men den reaktion rokkede Singapore ved.

Der var en meget tæt kamp omkring Sirotkin, Romain Grosjean, de to Toro Rosso-kørere og Kevin Magnussen. Midt i den kamp kom førertrioen op til dem og blandede sig i klumpen. Jeg er helt med på, det er irriterende for de førende, og min mening svinger ikke entydigt den ene eller den anden vej, men det gav altså noget spænding i løbet, at også Hamilton, Verstappen og Vettel skulle kæmpe lidt for at overhale.

Samtidig mindskede det afstanden imellem de tre og gav dermed spænding (omend kortvarigt) i toppen. Det er klart, at der skal arbejdes med en eventuel ændring, men det bør seriøst overvejes, om ikke der kan gives lidt plads til, at man også nede i feltet kan få lov til at kæmpe ’i fred’.

Ugens kindhest:

Er for Perez’ skyld erstattet med et ordentligt los i r….! Hans kørsel var ikke kun dum og uansvarlig for ham selv. Den udsatte også andre kørere for fare og var helt igennem uudholdelig.

Ugens Kevin:

Jeg er ikke helt sikker på, hvad pokker der gik galt, men det var en af de løbsweekender, hvor det helt klart havde været bedre at have været et andet sted for Kevin Magnussen. Det var en meget sølle trøstepræmie, at Kevin tog væk fra Singapore med banerekorden, når alt andet i løbet af dagene i byen var gået helt ad hekkenfeldt til.

Kevin var langsommere i alle træninger end Grosjean, han blev udkvalificeret af franskmanden og måtte forlade arenaen efter Q1. Det var helt på Magnussens side, at det ikke virkede – vi ved, at han kan kører fra Grojean, og franskmanden kvalificerede sig som ottendehurtigst. ET SEKUND hurtigere end Kevin.

Dækkene kom tilsyneladende aldrig til at virke godt for danskeren, og det kostede hele løbsweekenden igennem. Alt, hvad vi herhjemme skriver, mener og synes om Kevin Magnussen, er nødvendigvis kun gætværk, når det kommer til, hvad der foregår i hovedet på ham, men denne gang virkede det på mig, som om der var et eller andet, som holdt Kevin fra at præstere, som vi ved, at han kan. Hvorvidt det er retssagen mod en tidligere manager, en ikke underskrevet kontrakt for 2019 eller teamkollegaens stigende formkurve, ved jeg ikke. Jeg ved dog, at der er nødt til ikke at være for mange af disse løb i en sæson, hvis man skal kunne præstere, som evnerne er til - og evnerne... de er der!

Få nu afsluttet al den støj omkring Kevin Magnussen, og lad ham få ro i hovedet til at gøre det som han kan: tæve alle ligeværdige i Formel 1-feltet – og helst et par af de ’store’ også…