Der er en klar tendens i Magnussens resultater i Formel 1

16x9
Kevin Magnussen har gennem sin karriere haft en nedgang i sine præstationer efter sommerferien i Formel 1. Foto: Andy Hone / Haas F1 Team

Kevin Magnussen oplever en resultatmæssig nedtur hvert efterår i Formel 1, viser en gennemgang af danskerens præstationer, som TV 2 SPORT har lavet

Der sker noget med Kevin Magnussen i løbet af august måned, hvor Formel 1 holder sommerpause.

Han bliver en dårligere racerkører statistisk set.

Det viser en gennemgang af alle danskerens præstationer i Formel 1, som TV 2 SPORT har lavet. Den viser kort fortalt at:

  1. ...Kevin Magnussens sejre over teamkollegaen i kvalifikationerne bliver færre
  2. ...han taber de interne kampe i grandprixerne
  3. ...pointhøsten bliver mindre

- Tallene taler sit tydelige sprog, og det ser ikke godt ud for Kevin, lyder det fra TV 2 SPORTs motorsportsjournalist Jacob Hammerholt.

Taber et point pr. løb

Set over hele sin karriere i Formel 1 har Kevin Magnussen scoret 2,15 point pr. løb før sommerferien i Formel 1, mens han blot har scoret 1,1 point pr. løb efter pausen. 

Tendensen har været klar i alle Kevins Formel 1-sæsoner. Han har et hul i sine præstationer i efteråret

John Nielsen, Formel 1-ekspert

Kigger man på danskerens teamkolleger gennem hans fire år i Formel 1, har de i gennemsnit hentet 2,13 point pr. løb før sommerpausen, men hvor Kevin Magnussen altså gå i stå efter sommerferien, så tager de et skridt i den anden retning og scorer 2,4 point pr. løb.

Tallene overrasker ikke Formel 1-ekspert John Nielsen, der igennem flere år har kommenteret Kevin Magnussens løb.

- Tendensen har været klar i alle Kevins Formel 1-sæsoner. Han har et hul i sine præstationer i efteråret. Det har været en af de ting, som han har skullet arbejde på forud denne sæson, siger han til TV 2 SPORT.

Masser af succes i foråret

Kevin Magnussen har i løbet af sine fire sæsoner i Formel 1 kørt 46 grandprixer i første del af sæsonen.

Her er det blevet til 23 sejre over teamkollegaen. Tre løb er endt uafgjort, da begge biler ikke har gennemført løb, mens teamkollagen har vundet resten.

Det giver en sejrsprocent i Kevin Magnussens favør på 53 procent. Før sommerpausen.

At han falder så meget i forhold til sine teamkolleger, er skidt for ham

Jacob Hammerholt

Efter sommerpausen falder Kevin Magnussens præstationer også på det her punkt. Danskeren har kørt 32 løb. Han har blot vundet over teamkollegaen 12 gange. En gang er det endt uafgjort, mens teamkollegaen har vundet de resterende løb i efteråret.

Det betyder, at Kevin Magnussen vinder 39 procent af løbene. 

Han går altså fra at vinde 53 procent af alle grandprixer over teamkollegaen før sommerpausen, mens han efter ferien er nede at vinde 39 procent.

Før sommerpausen
VS
Efter sommerpausen
Magnussens point pr. løb
2,15
1,10
Teamkollegas point pr. løb
2,13
2,40
Magnussens kvalifikationssejre over teamkollega i procent
58
41
Magnussens grandprixsejre over teamkollega i procent
53
39

Ifølge Jacob Hammerholt er der grund til en bekymring set med danske briller.

- Det er tydeligt, at der er en nedgang for ham. Noget kan forklares med, at teamet ikke udvikler bilen så meget, som før sommerferien, og han derfor falder noget tilbage i feltet.

- At han falder så meget i forhold til sine teamkolleger, er skidt for ham.

Kan det have noget med banerne at gøre?

- Man kan ikke afvise, at det kan have noget med banerne at gøre, som efter sommerferien ikke passer så godt til Kevin Magnussen, og han derfor har svært ved at holde de gode takter fra foråret oppe i efteråret.

Den forklaring køber John Nielsen dog ikke.

- Det er ikke banerne, der ikke passer til Kevin Magnussen. Når du er racerkører, skal du kunne køre på alle banerne. Man kan have baner, som man ikke bryder sig om, men hvor man alligevel er god – og omvendt.

Jeg synes, at han mangler lidt glæde, og der mangler den energi, som var i starten af sæsonen

John Nielsen

I stedet mener John Nielsen, at en mulig forklaring måske skal findes mentalt hos Kevin Magnussen.

- Hvis jeg var teamchef, så ville jeg starte med at finde ud af, om Kevin er glad. Når du har med sportsfolk at gøre på det her niveau, så kan der findes marginaler psykisk.

- Jeg synes, at han mangler lidt glæde, og der mangler den energi, som var i starten af sæsonen.

Turbulens og pres

Da Kevin Magnussen i 2014 fik debut for McLaren startede han sin Formel 1-karriere med et brag.

Han røg direkte på podiet i Australiens Grand Prix, havde flere top 10-placeringer og kunne næsten følge med den tidligere Formel 1-verdensmester Jenson Button.

Men efter sommerpausen gik det galt for Kevin Magnussen. Kun to ud af ti gange sluttede han bedre i grandprixerne end Button, og sæsonen røg han en sæson på ’bænken’ som tredjekører, inden han skiftede til Renault.

Hos Renault startede det også godt. Magnussen scorede holdets eneste point i første del af sæsonen, men efter sommerferien tabte han igen den interne kamp.

Denne gang til upåagtede Jolyon Palmer, der ikke længere er en del af Formel 1.

Kevin Magnussen og Jolyon Palmer var teamkollegaer hos Reanult i 2016-sæson.
Kevin Magnussen og Jolyon Palmer var teamkollegaer hos Reanult i 2016-sæson. Foto: FRANCK FIFE / Scanpix Denmark

Ifølge Jacob Hammerholt findes der flere forklaringer på, hvorfor tingene ikke udviklede sig, som man kunne have håbet på for Kevin Magnussen i de sæsoner.

- Hvis vi kigger på Kevin Magnussens første år i Formel 1, hvor han ankom til et stort team, som McLaren er og var, tyngede presset ham en smule. Særligt efter sommerferien, hvor vi nu ved, at både Magnussen og Button fik at vide, at der kun ville være plads til en af i den kommende sæson, fordi teamet havde skrevet under med Fernando Alonso.

- Det er klart, at det er svært for en debutant at håndtere den form for pres, hvor han kæmper mod to tidligere verdensmestre.

- Perioden hvor Magnussen kørte for Renault var generelt præget af megen turbulens i kulisserne, da det var teamets første år efter deres storslåede comeback til Formel 1. Renault havde overtaget en underskudsforretning fra Lotus, og da Kevin Magnussen gjorde det klart for holdet, at han ikke ønskede at fortsætte hos dem, fik teamkollegaen Jolyon Palmer de bedste dele til bilen, da englænderen skulle blive hos Renault året efter.

Problemer fortsætter hos Haas

Der var altså masser af uro omkring Kevin Magnussen i de første år i Formel 1. Det har der ikke været de seneste år hos Haas.

Men hos Haas er billedet det samme.

Kevin Magnussen er bedre end sin teamkollega på alle måder i foråret, men han halter efter i efteråret.

Magnussen før sommerpausen
VS
Grosjean før sommerpausen
Interne kvalifikationssejre
13
10
Interne løbssejre
13
8
Pointgennemsnit
2,15
2,13
Magnussen efter sommerpausen
VS
Grosjean efter sommerpausen
Interne kvalifikationssejre
5
10
Interne løbssejre
6
8
Pointgennemsnit
1,10
1,40

At Kevin Magnussen fortsat har problemer, kommer bag på Jacob Hammerholt.

- Det er ganske overraskende, at Kevin Magnussen i sin tid hos Haas, hvor han både sidste år og i år har haft en sikkerhed for sin Formel 1-fremtid, stadig viser en nedadgående kurve efter sommerpausen.

Også Formel 1-ekspert John Nielsen undrer sig.

- Hvis du kigger på Kevins mål inden sæsonen, så var det at være dominerende i teamet, være ham der bliver lyttet til, og det har han gjort fantastisk, men det virker lidt som om, at det bare er blevet lidt arbejde for ham igen.

Næste opgave for den danske racerkører er Mexicos Grand Prix, hvor han skal forsøge at forbedre sin efterårsstatistik med et godt resultat.

Kevin Magnussen er i skrivende stund nummer ni i VM-stillingen med 53 point. Teamkollegaen Romain Grosjean er nummer 13. Franskmanden har scoret 31 point i denne sæson.

TV 2 SPORT har været i kontakt med Kevin Magnussens lejr, men de ønsker ikke at deltage i artiklen.