Mercedes-boss har konkret forslag til at øge konkurrencen

16x9
Mercedes har været dominerende i de seneste fem år i Formel 1. Foto: Charles Coates / Ritzau Scanpix

Formel 1 har brug for et udgiftsloft for at øge konkurrencen, lyder det fra Mercedes-chefen Toto Wolff.

I de sidste fem sæsoner af den hæderkronede F1-klasse har der været langt mellem en reel udfordrer til det suveræne Mercedes-team.

Det er blevet til fire individuelle mesterskaber på stribe for det tyske mandskab, der også ligger lunt i Formel 1-svinget til at tage deres femte konstruktørmesterskab i træk.

Men står det til Mercedes-boss Toto Wolff, så ser han gerne en øgede konkurrence om pokalerne i fremtiden. Derfor foreslår Wolff en ændring i de økonomiske rammer for F1-holdene, hvor et udgiftsloft kan være med til forstærke kampen om guldet.

- Det (udgiftsloftet, red.) er nødt til at komme. I øjeblikket udkonkurrerer Red Bull, Ferrari og Mercedes hinanden rent økonomisk. Det er vi nødt til at passe på. Det kan vi gøre med et velovervejet udgiftsloft, der tillader os at reorganisere vores strukturer, fortæller Toto Wolff til Motorsportsmagazine.  

En model, der er kendt fra flere amerikanske sportsgrene, hvor klubberne arbejder ud fra et lønloft. Men i F1-sporten er et lønlot ikke nok. Her er der i følge Toto Wolff brug for et loft for de samlede udgifter.

Men selvom han er manden med forslaget, så vil Mercedes-chefen dog ikke have effektureret et fald i de tilladte udgifter lige med det samme.

- Vi har brug for en fornuftig sti, sådan så vi over de næste fem år, kan komme ned på et lavere udgiftsniveau, lyder det fra Toto Wolff.

Et fald i de samlede udgifter vil ifølge Wolff tvinge holdene i F1 til oftere at indgå i samarbejde på tværs af teamfarver. 

Her ser Mercedes-chefen stort potentiale i den måde, Kevin Magnussen og Haas-teamet har fået stabiliseret sig selv på ved hjælp af et tæt samarbejde med storholdet Ferrari.

- Haas-modellen har kreeret en mulighed for de små teams. Nogle af de andre hold, der har været her længe har fået baghjul af et helt nyt hold som Haas, fortæller Toto Wolff til Motorsportsmagazine.  

- Men samarbejde skal kun ske, hvis det er en win-win og en fordel for F1. Fra mit synspunkt er det den retning, vi bevæger os hen i mod.

Inden et udgiftsloft kan komme på tale skal F!-feltet dog først have færdiggjort denne sæson. Her resterer der i øjeblikket to løb. I den kommende weekend er der ræs i Brasilien.