Magnussen har klaret sig godt, men én ting skal der arbejdes på

16x9
Kevin Magnussen sluttede sæsonens sidste grandprix af med en 10.-plads. Foto: Hassan Ammar / Ritzau Scanpix

Motorsportsekspert Jens Winther mener, at Kevin Magnussen har haft en positiv sæson, men at kvalifikationerne skal forbedres.

’Hvordan synes du, at Kevin har klaret sig?’

Når man stikker snuden frem, som jeg gør, får man ovennævnte spørgsmål ofte – meget ofte. Nu er året gået, og det korte svar fra mig er, at Kevin har klaret sig virkelig godt.

Der er dog nuancer i vurderingen, og dem vil jeg forsøge at komme ind på i denne klumme.

Kevin Magnussen har kørt det største antal point i sin F1-karriere hjem, scoret væsentlig flere end sin holdkammerat og dermed været den største bidragsyder til teamets bedste sæson. Det vil sige, at han har klaret sig godt!

Kunne han have gjort det bedre? Ja, det kunne han på nogle enkelte, men afgørende punkter. Magnussen er Haas’ hurtigste og mest stabile kører på løbsdagene, men han taber til Romain Grosjean, når man taler om kvalifikationerne. Franskmanden er blændende på en enkelt omgang, og hans erfaring gør, at han oftere end Kevin rammer dækvalg, tidspunkt og trafik rigtigt.

Kvalifikationerne skal prioriteres

Jeg synes, at Kevin Magnussen har udviklet sig til at være virkelig i toppen af de kørere, som formår at holde sin strategi og lade løbet komme ham i møde. Han er super disciplineret og har udnyttet den evne til at køre placeringer hjem, som langt oversteg de forventninger, man kunne have efter hans kvalifikationer.

Imidlertid er det for tiden et usædvanligt tæt midterfelt, som Haas og Kevin kæmper i, og det betyder, at der skal arbejdes alt for meget for at få glæde af det store talent på løbsdagen, når kvalifikationen har været under par.

Der har været talt meget om, at Kevin efter sommerpausen har tabt pusten i kampen mod Grosjean, når det kommer til lørdagenes kvalifikationer. Til den vurdering hører dog, at franskmanden havde en katastrofal forsæson, som lå langt under det niveau, som vi ved, at han kan præstere. Han har rettet op på dette efter sommerpausen, og det er i høj grad med til at give indtryk af, at Magnussen har tabt pusten.

Kevin Magnussen inden sæsonens sidste grandprix i Abu Dhabi.
Kevin Magnussen inden sæsonens sidste grandprix i Abu Dhabi. Foto: Andrej Isakovic / Ritzau Scanpix

Faktuelt er det dog, at Kevin kunne have scoret flere point og været med længere oppe i midterfeltets kampe, hvis han havde startet længere fremme. Netop derfor må det være en prioritet at få bygget det element ind i næste års sæson – en kvalifikation, som passer til Magnussens racecraft.

Umiddelbart er Romain Grojean ikke hurtigere end Kevin, og derfor må det være i samarbejdet med teamet og planlægningen af den helt rigtige kval-runde, at svaret skal findes. Dette kommer med erfaring og med længere tids arbejde med samme team, så mine forhåbninger for bedre kvalifikationer i 2019 er store.

’Har Kevin ikke lavet fejl i 2018?’

Det har han da bestemt! Hvis han ikke havde, ville han ikke have prøvet godt nok – sværere er det ikke. Det ville først være noget helt skidt, hvis han ikke lærte af fejlene – men det gør han!

Faktisk er Kevin Magnussen blevet bedre og bedre i løbet af sin (korte) F1-karriere, og det betyder, at der stadig er masser af udvikling i vente.

Der SKAL også ske en udvikling, hvis Kevin vil være verdensmester i F1 – og det vil han stadig. En god portion af den nødvendige erfaring vil komme med hans gode samarbejde med Haas-teamet. og det faktum, at hans umiddelbare motorsportsfremtid, er sikret i kongeklassen.