Red Bull overvejer at forlade Formel 1

16x9
Helmut Marko truer med at trække Red Bull fra Formel 1, hvis ikke der kommer en ny aftale. Foto: Mark Thompson / Ritzau Scanpix

Red Bulls motorsportsrådgiver, Helmut Marko, vil have klare regler for Formel 1, ellers kan det betyde, at de trækker sig.

Siden Red Bull gjorde sit indtog i Formel 1 i 2005, har selskabet og holdet spillet en stor rolle i Formel 1-feltet og blandt andet vundet flere verdensmesterskaber.

Men det eventyr kan snart være slut for energidrikgiganten. Når den den nuværende Concorde-aftale, der er betydningsfuld aftale for løbsregler og fordeling af pengepræmier, udløber i 2020 afviser Red Bulls motorchef, Dr. Helmut Marko, ikke, at storholdet vil trække stikket. 

Det er en mulighed at stoppe. Eller at finde noget andet

Helmut Marko

Liberty Media, der ejer Formel 1, har annonceret, at der i 2020 vil blive markante ændringer, men der er endnu ikke sket de store fremskridt. Og så længe der ikke er landet en ny aftale, så ved Red Bull ikke, hvad der skal ske efter 2020.

- Så længe der ikke er en motorregulering og en Concorde aftale, så vil hverken Red Bull eller Honda træffe en beslutning, siger Red Bulls motorsportsrådgiver, Helmut Marko, til Autosport.

Motorregulering er noget af det, der angiveligt skulle være en del af den kommende aftale fra 2020, der bliver indgået mellem FIA (Den Internationale Motorsportsunion), Formel 1-holdene og Formula One Group.

Men sker det ikke, så ser den østrigske rådgiver også muligheder andre steder end Formel 1. 

- Det er en mulighed at stoppe. Eller at finde noget andet. Det kunne være en anden løbsserie. Valkyrie-bilen i Le Mans kunne være en mulighed med hypercar-regler, siger Helmut Marko.

Valkyrie-bilen er en såkaldt hypercar, der er bygget til at præstere under enorme hastigheder. Det er Aston Martin, der har udviklet bilen med hjælp fra netop Red Bull, og det er planen, at den skal blive en del af Le Mans i 2020 eller 2021. 

Red Bull vandt fra 2010 til 2013 fire verdensmesterskaber i træk, men siden V6 turbo-hybrid æraen begyndte i 2014, har der været mindre succes for holdet. 

Men i 2019 håber holdet på, at det vender, når motorleverandøren bliver skiftet ud fra Renault til Honda. Kontrakten med Honda gælder indtil videre til 2020, men hvis ikke betingelserne bliver vurderet til at være gode nok, så er der alternativer altså alternativer.