Magnussens racer kan have afsløret ny detalje hos Ferrari

16x9
Kevin Magnussen og Romain Grosjean afslører designet på Haas' nye Formel 1-racer. Foto: Neil Hall / Ritzau Scanpix

De første billeder af den nye Haas-racer har måske afsløret, hvordan en del af Ferraris 2019-racer kommer til at se ud.

Da Haas tidligere på ugen præsenterede omverdenen for deres nye racer, kan de have afsløret en detalje på Ferraris ditto, der ellers først bliver præsenteret næste fredag.

Som det tydelig kan ses på billedet herunder, er bilens to turbo-udstødningsrør begge monteret over det store hovedudstødningsrør i stedet for på traditionelt vis at være placeret på hver sin side - præcis som Ferrari testede det ved Tysklands grandprix i sidste sæson. 

Her ses det store udstødningsrør med de to mindre udstødningsrør monteret ovenover.
Her ses det store udstødningsrør med de to mindre udstødningsrør monteret ovenover. Foto: Rich Energy Haas F1 Team

Ferrari og Haas indgår i et tæt samarbejde i Formel 1, hvor Haas-raceren blandt andet kører med en Ferrari-motor. Ferrari hjælper også Haas med udviklingen af racerne.

Ifølge autosport.com vil det være en overraskelse, hvis Ferraris 2019-racere ikke har samme opsætning.

Den mest åbenlyse fordel ved at montere de tre udstødningsrør vertikalt, er, at man på den måde kan bygge bilens bagende endnu mere kompakt i forsøget på reducere luftmodstanden. 

Og selvom fordelene ved at udvikle på udstødningsrørene generelt er minimale, er det måske alligevel et tema blandt Formel 1-holdene i 2019 for at genvinde lidt af den downforce, flere nye regler og ændringer har fjernet i forsøget på at øge chancerne for at overhale. 

Downforce er et udtryk for den kraft, der trykker bilen ned mod asfalten, og jo mere downforce, man har, jo hurtigere kan man køre.

Ferrari præsenterer deres 2019-racer fredag den 15. februar. Årets første grandprix foregår i Australien d. 17 marts.

Herunder kan du se, hvornår de resterende hold planlægger at præsentere deres biler. 

  • 11. februar: Toro Rosso
  • 12. februar: Renault
  • 13. februar: Force India
  • 13. februar: Mercedes
  • 14. februar: McLaren
  • 15. februar: Ferrari
  • 18. februar: Alfa Romeo (tidligere Sauber)