Grosjean er utilfreds med ny regel, der gav ham problemer

16x9
Romain Grosjean måtte forlader sin racer, efter den spandt rundt på en opvarmningsomgang. Foto: Lluis Gene / Ritzau Scanpix

Romain Grosjean var en af flere kørere, hvis racere spandt rundt i løbet af den første testdag forud for den kommende Formel 1-sæson.

Følg Magnussens første test tirsdag fra kl. 9 på sport.tv2.dk

Ny sæson betyder også nye regler, og én af disse voldt flere kørere problemer under mandagens første testdag på Circuit de Catalunya i Barcelona.

Inden kørerne skal ud og køre, bliver dækkene varmet op af varmetæpper, og til denne sæson har leverandøren Pirelli ændret på disse temperaturer.

Ifølge Motorsport.com varmes fordækkene fortsat op til 100 grader, mens bagdækkene nu kun varmes op til 80 grader, og det betød, at blandt andre Kevins Magnussens holdkammerat hos Haas, Romain Grosjean, spandt rundt på banen under en opvarmningsomgang.

- Når asfalten kun er fire grader, fungerer det bare ikke. Selv hen på eftermiddagen var det vanskeligt at sætte en tid på den første rigtige omgang (efter opvarmningsomgangen, red.), siger Grosjean ifølge Motorsport.com.

- Jeg ved ikke rigtig, hvorfor de vil have tæppernes temperatur så lav. Jeg mener ikke, det er det rigtige at gøre, og det kan volde problemer ved visse lejligheder.

Han tilføjer, at bagenden på raceren pludselig pegede fremad, da han trykkede på speederen. Ifølge motorsportsmediet led Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel og Nico Hulkenberg samme skæbne på den første testdag i Barcelona.

- Hvis vi kører ud bag en safety car med dæk på 80 grader, kommer vi hurtigt ned på 50 grader, og så bliver det virkelig vanskeligt.

Trods kritikken endte Romain Grosjean med at køre den 3.-hurtigste tid af de 11 kørere, der satte en tid under mandagens træning.

Vil undgå overophedning

Franskmandens teamchef, Günther Steiner, kalder det et spørgsmål om tilvænning for kørerne, mens Pirellis Formel 1-chef, Mario Isola, forklarer, at reglen er sat i verden for at undgå overophedning af dækkene.

- Ingen er bekymrede over bagdækkene. I mange løb sidste år så vi, at opvarmningsomgangene blev kørt meget langsomt for at holde temperaturen i dækkene nede. Nogle teams fjernede endda varmetæpperne på forhånd for at køle dækkene ned, så vi besluttede at gå med 80 grader, siger han ifølge Motorsport.com.

Isola understreger, at dæktrykket er blevet sænket i forhold til sidste år for at sikre samme ydeevne i racerne ved 80 grader, samtidig med at dækkene ikke bliver overophedede.

Tirsdag bliver der igen testet på banen i Barcelona, og for Haas-teamet er det Kevin Magnussen, der skal ud at prøve sin nye racer.

Testen starter klokken 9 og kan følges i vores liveblog på sport.tv2.dk.