Haas insisterede på en strategi, som ikke virkede

16x9
Kevin Magnussen og Charles Leclerc. Foto: EPA/VALDRIN XHEMAJ / REUTERS/Hamad I Mohammed / Scanpix Denmark

Motorsportsekspert Jens Winther udpeger nøglepunkterne fra sæsonens andet Formel 1-grandprix.

Formel 1-feltet flyttede efter sæsonpremieren til Mellemøsten, nærmere betegnet til Bahrain, og ræset i ørkenen var noget, jeg havde glædet mig helt vildt til efter en lovende sæsonstart.

Og hvad fik jeg så? En ordentlig begmand - som jeg delte med Kevin Magnussen, Charles Leclerc, Daniel Ricciardo og Nico Hülkenberg.

Vi fik da lige raget noget rundt i, hvad vi havde forestillet os hver især.

Dagens mand

Hele weekendens mand var uden tvivl Charles Leclerc, som med sin Ferrari og sine fantastiske evner sad solidt på løbets optakt og det meste af løbet. Derfor var det endnu mere forfærdeligt, at den unge Charles blev offer for sin bils defekt med kun lidt mere end 10 omgange tilbage af løbet.

Der er ingen tvivl om, at Leclerc har bevist overfor Ferrari, at det absolut kan betale sig at satse på ungdommen, og at han samtidig har sørget for, at Sebastian Vettel er begyndt at kigge på sin pensionsopsparing.

Med meget held og en lidt unødvendig safetycar lykkedes det for Leclerc at komme på podiet i sit andet løb for det traditionsrige italienske team. En super præstation, som dog uden tvivl smager noget bittert ovenpå et løb, han havde helt under kontrol.

Dagens team

I min bog var løbets team McLaren, som leverede et af de bedste comeback i nyere tid. Jeg selv og mange andre har i lang tid afskrevet teamet som værende et af dem, man kan regne med.

Sidste år regnede selveste Fernando Alonso med, at teamet ikke var værd at blive hos, og BUM - så så man lige Fernando stå og kigge langt efter nogle virkelig velkørende orange McLaren-racere i Bahrain.

I starten blæste Sainz forbi Verstappen og Magnussen og lå lige bag de to Mercedes- og Ferrari-biler. Efter lidt skærmydsler med Verstappen var hans løb dog ødelagt, og han udgik. Bag denne kamp lå spanierens helt unge teamkollega, Lando Norris, og gjorde det fantastisk. Faktisk så godt, at jeg vil beskrive hans sjetteplads i en McLaren som en næsten lige så stor præstation som den, Leclerc leverede forrest i feltet.

I min optik var Haas-racerens manglende fart kun en del af fiaskoen for det amerikanske team

Jens Winther

Jeg er ikke klar over, hvordan det gamle engelske team har fået vendt tingene, men jeg sikker på, at mange i feltet også gerne vil vide det.

Dagens skuffelse

Hvor skal jeg begynde? Med Leclercs motordefekt? Med Renaults simultane defekter, som var helt uden sidestykke - måske nogensinde? Med Haas’ helt og aldeles manglende fart i løbet?

Løbet var helt fyldt til randen med skuffelser, og de stod nærmest i kø løbet igennem. Det var et besynderligt løb med helt vildt mange ting, som udviklede sig fuldstændigt anderledes, end vi alle havde troet.

Det er derfor meget svært at vælge, hvad der var den største skuffelse, men skal jeg vælge, vil jeg pege på Haas. Magnussens team gjorde det flot i sæsonpremieren, og i optakten til Bahrain viste de styrke og lavede en smuk kvalifikation - i hvert fald for Magnussen.

Haas-bilerne havde dog ikke kun svært ved at følge med i løbet - de var håbløse. Der er meget at arbejde med i de kommende uger, alene med at finde ud af hvad f…… det var, der skete.

Dagens kindhest

Den føler jeg trang til at tildele en af mine gamle favoritter: Sebastian Vettel. Den tidligere firedobbelte verdensmester smed en podieplads væk ved at spinne sin bil rundt, ødelægge sine dæk og dermed senere smadre sin racers næse.

Vettel var en super racerkører, men jeg begynder at tvivle på, hvorvidt han er god nok til at være den førende kører hos Ferrari. Han har begået nogle store dumheder i de seneste par år, og han er nu havnet i en situation, hvor en 21-årig sætter ham under pres. Der er lidt at arbejde med hjemme hos Sebastian.

Dagens Kevin

Magnussen kvalificerede sin racer ind på en flot sjetteplads. Han var fem tusindedele fra Max Verstappen, og det er altså pænt godt gjort!

I interview efter kvalifikationen var Kevin forståeligt glad, men dog lidt forbeholden i forhold til racepace - bilens formåen i løbstrim. Det kan jeg godt forstå nu - hold nu op, hvor var det elendigt. I min optik var Haas-racerens manglende fart dog kun en del af fiaskoen for det amerikanske team. Godt nok var farten hovedproblemet, men Kevins strategi gjorde ham absolut heller ingen tjenester.

Magnussen havde ingen fart i starten af løbet, da hans dæk var alt for varme, og han raslede ned igennem feltet. Alligevel lod teamet ham køre alt for længe på dækkene, fordi man insisterede på at køre en et-stop-strategi. Det var et valg, som gjorde, at Kevin var nødt til at passe ekstra godt på dækkene - i en bil, som i forvejen var for langsom.

Det næste grandprix er i Kina, hvor man fejrer, at det er VM-seriens løb nummer 1000. Det kan kun blive bedre end løbet i Bahrain, som bare var langt og mærkeligt.

Så kom bare med jubilæumsløbet. Jeg glæder mig jo - trods alt.