- Alt, hvad der kunne gå galt, gik galt, siger Magnussens chef

16x9
Günther Steiner og Haas måtte nøjes med et VM-point i Monaco. Foto: Andy Hone / Haas F1 Team

Et pitstop på 12. omgang under safety car-perioden endte med at koste Kevin Magnussen VM-point i Monaco.

Kevin Magnussen startede som nummer fem, men krydsede målstregen i Monaco uden for pointene.

Under Formel 1-grandprixets eneste safety car fulgte danskeren den forankørende Daniel Ricciardo i pit på 12. omgang, og den beslutning skulle vise sig at koste Magnussen VM-point.

Australieren i Renaulten sænkede Kevin Magnussen de efterfølgende omgange, samtidig med hele midterfeltet ventede med at pitte til senere i løbet, hvor afstandene mellem kørerne var blevet større.

Magnussen nåede derfor aldrig at veksle sin 14.-plads efter pitstoppet til mere end en 12.-plads. Søndag aften røg Kevin Magnussen tilbage på 14.-pladsen grundet en tidsstraf på fem sekunder.

- Det var et hårdt løb. Alt, hvad der kunne gå galt i Monaco, gik galt. Kevin mistede én placering i starten og blev fanget bag Ricciardo. Bilen var god, men dette var omstændighederne. Du ved ikke, hvad dem bag dig gør, lød det fra Haas-teamchef Günther Steiner efter løbet.

- Bilen har så meget potentiale, og teamet gjorde intet galt. Jeg mener, at vi ikke gjorde noget fuldstændig forkert i dag. Få dårlige ting skete bare.

- I starten blev Kevin bremset af (Sebastian) Vettel og kunne ikke komme nogen vegne, og Ricciardo kom på ydersiden. Så blev Kevin fanget bag Ricciarco, og så kom safety car, og på det tidspunkt vidste vi ikke, om vi skulle pitte. Kørerne foran pittede, og vi gjorde det samme. Ingen forventede, at C5-dækket (softdækket, red.) ville holde i 50 omgange. Det er utroligt, sagde Steiner.

Grosjean blev bremset af McLaren

Han refererede til, at Romain Grosjean kørte sine første 50 af 78 omgange på softdæk, mens Magnussen altså kun fik 12 omgange på samme dæktype.

- Nu ved vi meget mere end for tre timer siden, fastslog Günther Steiner om softdækkets holdbarhed.

En virkelig ærgerlig dag for Magnussen. Den fine startplacering blev fuldstændig smadret af det tidlige pitstop, som viste sig meget dyr. Haas-teamet har flere gange tidligere haft problemer med at vælge den rigtige strategi til deres kørere. Denne gang var det Magnussen, der mistede stort på beslutningen om at pitte danskeren tidligt i løbet. Grosjean blev ude på banen i længst tid af alle kørerne og viste med sit VM-point, at det var den rigtige strategi. Hvis Magnussen havde ventet med at pitte, ville det være blevet til en femteplads til danskeren. En virkelig skidt beslutning af Haas.

- Hvis ikke vi havde pittet Kevin, havde han fulgt efter (de forreste). Vi blev nødt til at følge Ricciardo.

Haas' teamchef pegede også på, at McLarens langsomme fart var skyld i, at Daniel Ricciardo nåede op til Romain Grosjean, så australieren blev nummer ni og franskmanden nummer ti.

Godt nok kom Grosjean over målstregen før Renault-køreren, men en tidsstraf på fem sekunder betød, at Haas-køreren måtte se Ricciardo køre af sted med to VM-point.

Romain Grosjean fik et VM-point for strabadserne i fyrstendømmet, og dermed er han nu oppe på to point i kampen om verdensmesterskabet.

Han er dog fortsat efter Kevin Magnussen, der sidder på 8.-pladsen med 14 VM-point. Lewis Hamilton fører VM-stillingen med 137 point.