- Haas' håndtering af Magnussen var løbets største skuffelse

16x9
Kevin Magnussen kørte en fantastisk kvalifikation i Monacos Grand Prix. Foto: Gonzalo Fuentes / Ritzau Scanpix

Motorsportsekspert Jens Winther udpeger nøglepunkterne fra Formel 1-grandprixet i Monaco.

Jeg er rasende...

Et Formel 1-Grand Prix i Monaco er regnet som et af de store løb, og jeg glædede mig til at se årets løb præcis, som jeg har gjort i mange år.

Løbet understregede dog den ældgamle talemåde: "forventningens glæde er den største". Det var nemlig intet mindre end rædselsfuldt at overvære.

En tidlig safety car-periode gav Mercedes muligheden for at være (lidt for?) smarte, da de valgte at lade Valtteri Bottas sinke hele rækken, mens Lewis Hamilton kørte i forvejen og dermed sikrede sig, at teamet kunne pitte, helt uden risiko for at blive overhalet i pitten. Det var åbenbart helt OK, og Lewis kom på banen som førende.

Kevin Magnussen havde på radioen klaget over at være bag Daniel Ricciardo, som tydeligt sinkede danskeren - og så kom dumheden… Haas stod med en kører, som var forhindret i at holde den fart, han kunne, og så valgte de at foretage pitstop bag ved ham, som var skyld i forsinkelsen.

Jeg har tit tænkt på, hvem der har den dummeste strateg i teamet - det ved jeg nu: Det har Haas. I stedet for at lade Kevin køre videre foran Ricciardo og hele klumpen, så sikrede de sig med den beslutning, at han faldt ud af pointene uden en chance for at komme igen.

Der var megen snak om, at Kevin fik problemer på grund af Lando Norris og McLarens beslutning om at holde feltet tilbage for at sikre Sainz et smertefrit pitstop, hvilket jeg regner for at være noget sludder. Kevin skulle aldrig have været i en position, hvor Norris overhovedet havde nogen som helst indflydelse på hans løb.

Dagens mand

Max Verstappen gjorde alt, hvad han kunne for at redde min og andre tilskueres dag i Monaco. Red Bull-teamet lavede et drømmestop og sendte ham på banen foran Bottas, hvilket godt nok gav ham en straf, men sikrede den ene lille smule spænding, som hans pres gav.

Dagens skuffelse

For mange vil det være Leclercs forfærdelige kvalifikation og løb. Den unge Ferrari-kører blev uforskyldt sendt langt ned i rækken efter et vildt dårligt kald fra teamet under kvalifikationen. Hans dårlige startposition på hjemmebane gav ham et elendigt afsæt til løbet, hvilket han febrilsk forsøgte at råde bod på. Det blev desværre lidt for vildt og kostede ham løbet.

For mig er Leclercs uheldige løb en stærk nomineret i kategorien "Dagens skuffelse", men jeg må bare tage mig til klaphatten i dyb skuffelse over Haas-teamets håndtering af deres fantastiske danske kører.

Dagens bedste ide

Mange havde taget en rød kasket på, for at hylde en af vores sports allerstørste legender, Niki Lauda, som døde tidligere på ugen. Det var en stor og fin hyldest til Lauda, som var en fantastisk racerkører, og som var markant i sporten lige til sin død - længe efter den aktive karriere var slut.

Dagens springskalle

Tildeles - uden nogen tvivl - vedkommende, som tog beslutningen om at ødelægge Kevin Magnussens løb. Det var dumt - virkelig dumt - og fortjener intet andet end en kæmpe skalle. Fejlen blev highlightet ved, at Grosjean kørte mere end 50 omgange på dækkene, som Kevin fik skiftet tidligt.

Dagens Kevin

Kevin Magnussen kørte en af de allerbedste kvalifikationer i sin karriere. Det betød, at han kørte sig til en mulig hovedrolle i Monacos Grand Prix. Imidlertid kostede teamet ham denne mulige hovedrolle, og de reducerede Magnussen til at være statist i et umådelig kedeligt løb.

Der var virkeligt ikke meget at være begejstret for ved løbet i Monaco, og jeg håber, at nogen i organisationen vil gøre noget for at gøre løbet ligeså spændende, som det er sagnomspundet. Man bør overveje at indføre nogle specielle "Monaco-regler", som for eksempel kunne være to tvungne pitstops ved dette løb - bare for at give det en chance for at være spændende.