Var det nu også nødvendigt?

16x9
Sebastian Vettel blev tildelt en straf på fem sekunder under søndagens grandprix i Canada. Det kostede ham sejren. Foto: Charles Coates / Ritzau Scanpix

Motorsportsekspert Jens Winther udpeger nøglepunkterne fra Formel 1-grandprixet i Canada.

Canadas F1 Grand Prix er en af de store events på årets kalender. Det køres på en meget speciel bane, som er fantastisk placeret i smukke omgivelser. Parallelt hermed er Montreals beboere helt vilde med løbet, og de strømmer til i titusindvis.

I år gav træning og kvalifikation forhåbninger om endnu et godt løb ovenpå et luset et af slagsen i Monaco.

Det gik faktisk også helt godt for diversiteten og spændingen, da Vettel kom afsted fra pole og indtog føringen foran Hamilton – ja, du læste rigtig – FORAN Hamilton. Selv den mest hardcore Hamilton/Mercedes-fan må have haft lidt optur over muligheden for en kamp om førstepladsen, som kun involverede EN Mercedes?!

Vettel i front efter starten i Canada.
Vettel i front efter starten i Canada. Foto: Dan Istitene / Ritzau Scanpix

Nede i feltet var der en dansk kører, som kæmpede op ad bakke (igen), men det kommer jeg tilbage til.

Vettel kunne være gået fri

Vettel førte altså faktisk et Formel 1-løb, og det lignede noget, som rent faktisk kunne holde til mål – man turde jo knap tro det.

Men med under 10 omgange tilbage indtraf katastrofen. Vettel ’overskød’ en chikane og røg over græsset. Han bevarede dog fatningen og fik fanget bilen, bragt den tilbage på det sorte (asfalten) og fortsatte videre af banen. I føring. Der var dog lige den hage ved Vettels redning, at den bragte ham tilbage på banen til besvær for Hamilton, som måtte gå af gassen for at undgå en kollision med tyskeren.

Man skulle have kigget på sportens tilstand og ladet Vettel køre sejren hjem

Jens Winther

Nu havde vi altså en kedelig situation; skulle man straffe Vettel og dermed fratage ham sejren, eller skulle man lade episoden fare, og så lade Ferrari løbe med en længe ventet sejr?

I min optik, så kunne man godt forsvare at straffe Vettel, helt uden tvivl. Man kunne dog også vælge at lade være og hævde, at det udelukkende var banens begrænsning, som var skyld i, at Hamilton blev besværet. Det havde krævet at man havde kigget på fansenes og sportens bedste – det gjorde man så bare ikke…. I stedet dømte man Vettel en straf på 5 sekunder (som jeg godt kan forstå, at man kan argumentere for), hvilket fratog ham sejren, og gjorde Hamilton og Mercedes til vindere.

Jeg mener at man skulle have kigget på sportens tilstand og ladet Vettel køre sejren hjem. Man kigger hele tiden på muligheden for at gøre sporten mere attraktiv med flere teams, som har muligheden for en sejr. Når så muligheden bliver serveret på et stort, fint sølvfad, så trækker man i regelkortet og sikrer, at intet forandrer sig.

Kort og godt: Hamilton vandt og Ferrari, Vettel, Formel 1 og os andre tabte.

I øvrigt var det en befrielse at se Vettel blæse sikringen helt af raseri i denne overkontrollerede verden. Når man kører puls 4000 i en bil, der er som et kampfly at styre, så er det OK at koge over – og det gjorde Sebastian fra Heppenheim!

Vettel byttede rundt på placeringerne, da løbet var kørt til ende. I protest flyttede han sit eget 2-tal hen foran Hamiltons racer.
Vettel byttede rundt på placeringerne, da løbet var kørt til ende. I protest flyttede han sit eget 2-tal hen foran Hamiltons racer. Foto: Dan Istitene / Ritzau Scanpix

Ugens syngende flad: Den bør tildeles de mennesker, som ikke formåede at se ud over, hvad man kunne gøre i stedet for at se på, hvad man burde have gjort i forbindelse med staffen af Vettel.

Ugens Kevin: Der er altså noget galt med HAAS’ bil, som de åbenbart ikke kan regne ud. Det er smertefuldt at se Kevin være fanget i en situation, hvor bilen slet ikke er konkurrencedygtig – i løbssituationen. Det mærkelige er jo, at bilen faktisk er god i kval-trim.

Der blev talt meget om, at Kevins bil var hæmmet af genopbygningen efter uheldet i kvalifikationen, men så kig på Grosjean – han havde heller ikke andet end vådt krudt i bøssen. Jeg forstår til fulde Kevins frustration over bilens præstation, og jeg synes ikke, at det er nødvendigt at undskylde for at brokke sig under løbet. Bilen ER bare ikke god nok, og Magnussen er absolut ikke nogen klynker. Selv efter at teamet havde smadret hans chancer i Monaco, var han ikke ude at brokke sig.

Et frustrerende løb

Sammenfattet var jeg vildt frustreret efter søndagens løb. Først og fremmest fordi Formel 1 var som en dårlig svømmer, som er faldet overbord og derefter nægter at tage imod et redningsbælte, og selvfølgelig fordi Kevin Magnussens åbenlyse store evner igen ikke havde mulighed for at komme i spil.