Hurra, Formel 1 er tilbage – eller?

16x9
Max Verstappen vandt Østrig grandprix. Foto: Valdrin Xhemaj / Ritzau Scanpix

Østrigs grandprix blev muligheden, for at Formel 1 genvinder sin seværdighed med forskellige mulige vindere og tætte dueller.

Strategi, banens layout og høje temperaturer spillede ind i søndagens løb. Det gav os en fantastisk mulighed for at se noget andet end bare to Mercedes-racere, som fordelte topplaceringerne mellem sig.

Charles Leclerc leverede en fantastisk kvalifikationsomgang, præcis som Kevin Magnussen gjorde i sin Haas-racer. Fra pole position førte Leclerc an og gjorde sådan set alt helt rigtigt, og som man kunne forvente. Jeg tror dog ikke, at nogen havde forventet at se Verstappen fremme i feltet, efter hollænderens frygtelige start.

Verstappen og Red Bull viste, hvorfor de skal regnes som et af de bedste teams i Formel 1 ved at komme igen og gøre det med så stor overbevisning, at det også lykkedes at tage sejren.

Max Verstappen fejrer sejren foran Charles Leclercpå podiet.
Max Verstappen fejrer sejren foran Charles Leclercpå podiet. Foto: Valdrin Xhemaj / Ritzau Scanpix

Verstappen var på vej mod toppen hele vejen fra den dårlige start, og netop den dårlige start gav os et løb, hvor det (for en gangs skyld) ikke var svært at holde sig vågen. Jeg overvejede at skrive en klumme i sidste uge efter det franske grandprix, men kunne simpelthen ikke holde øjnene åbne, hver gang jeg skulle tænke tilbage på de to rædselstimer, jeg aldrig får tilbage.

Jeg er dybt fascineret af Mercedes, Hamilton og Toto Wolff, men det er altså bare lidt rart, når de får bank. Derfor glædede det mig også for Vettel, fordi det lykkedes ham at kæmpe sig forbi Lewis på næstsidste omgang. Man genvinder lige lidt af troen på, at det er værd at bruge et antal søndag eftermiddage på at blive underholdt.

Det østrigske Formel 1 grandprix blev også Hondas første sejr i den nye hybrid-æra, hvilket må være en enorm lettelse for den japanske motorleverandør, efter de har været prügelknabe for McLaren i nogle år. Det viser sig, at de faktisk godt kan levere motorer, der virker, når de bare leveres til teams, som faktisk arbejder sammen med dem.

Dagens bedste move:

Uden tvivl Max Verstappens overhaling(er) af Charles Leclerc. Hollænderen viste enorm racekraft og sammen med sin nyfundne modenhed, satte han sig igennem overfor en hårdt forsvarende Leclerc.

Dagens mand:

Var Niki Lauda, som østrigerne benyttede lejligheden til at hylde. Lauda betyder en masse for Formel 1, hvor han var en markant figur igennem både sin karriere som kører og senere som en af lederne i Mercedes GP. Han blev hyldet af tilskuere såvel som kørere og teams, hvilket var helt fortjent. Rart at Formel 1 husker at hylde sine helte, når de ikke længere er i live.

Denne uges Magnussen:

Kevin gentog sin ’Monaco-bedrift’ i Østrig. Han kørte en kvalifikationsomgang, som viste verden, at han er blandt de allerbedste i en Formel 1-bil. Det var en omgang, som effektivt gav genlyd igennem hele pitlane og i paddock.

Fra lamperne slukkede og løbet blev sat i gang, var det dog en helt anden sag, som jeg ikke orker at skrive noget som helst om. Og bare for at svare nogle af de, som tænker på at spørge mig; Nej, det er ikke Kevin Magnussen, som bare skal tage sig sammen. Nej, det ville ikke være bedre med en anden kører. Nej, han er ikke overvurderet, fordi vi er danskere.