Magnussen får stor hjælp: Konkurrenter tildelt væsentligt handicap

Arrangørerne bag Le Mans har besluttet, at bilerne fra Ferrari og Ford skal køre med ekstra kilo i GTE-Pro-klassen.

Jan Magnussen og Corvette har i de seneste dage oplevet store problemer med teamets bil.

Mens Ford og Ferrari har vist stor styrke, så endte Jan Magnussen og Corvette igen i går allersidst i kvalifikationen i GTE-Pro-klassen og kommer til at starte Le Mans fra bagerste række.

Men nu kommer hjælpen fra en uventet kant, her dagen inden 24-timers-løbet begynder.

Ford og Ferrari's styrke har nemlig fået arrangørerne af Le Mans, Automobile Club de l’Ouest (ACO), til at give de to mærkers biler ekstra vægt.

Ændringerne betyder blandt andet, at Ferrarierne i GTE Pro-klassen får 15 kilo ekstra ballast, mens Fords biler får 10 kilo ekstra ombord på hver bil. Til gengæld forbliver vægten i Porsche, Aston Martin og Corvette uændret. 

Dermed får Jan Magnussen en hjælpende hånd, som før ACO's beslutningen, sagde følgende til TV 2 SPORT om teamets bil. 

- Balancen i bilen har været elendig, og vi kunne ikke rigtig forstå det. Hvis jeg skal være helt ærlig, så føler jeg mig meget uforberedt på løbet. Det tror jeg hele teamet gør.

- Nu må vi bare trække på den erfaring, vi har fra alle de andre år og prøve at køre et fejlfrit løb, sagde han til TV 2 SPORT.

Casper Elgaard, som under Le Mans fungerer som motorsportsekspert på TV 2 SPORT, regner dog med, at løbet nok skal blive tæt.

- Jeg tror aldrig nogensinde, at Corvette kommer hertil uforberedt. Jeg tror måske Magnussen føler det en smule, fordi de mangler den fart. Men jeg tror, når først løbet bliver sat i gang, så er de tættere på, siger Elgaard.