Træn som en ægte vinder: De bedste råd fra legenden

21 år i træk formåede Eskild Ebbesen at holde sig i den bedst mulige form. Her giver han sine råd til, hvordan du kan gøre (næsten) det samme.

Drømmer du om at komme i bedre form? Blive hurtigere og mere udholdende? Måske løbe et maraton eller endda at gennemføre en Ironman?

Så lyt lige til Eskild Ebbesen.

Ingen andre danskere har vundet flere OL-medaljer end ham. Hele fem blev det til som roer i Guldfireren. Tre af guld og to af bronze.

Da Eskild Ebbesen vandt sin sidste OL-medalje som 40-årig i 2012, var han på samme fysiske niveau, som da han var en teenager på 19.

#SportsLab - TV 2 SPORT

SportsLab med Michael Stærke og Thomas Bilde undersøger myter, tester gear og frembringer ny viden, der både fascinerer og forbedrer.

SportsLab er programmet for dem, der gerne vil vide mere om sport - og gerne vil have det at vide på en både underholdende og seriøs måde.

Hver uge går værterne i marken og laver forsøg med alt lige fra motordopings effekt i cykelsport til hvilken betydning sex har for sportsatleters præstationsevne.

Se SportsLab på TV 2 PLAY og få seneste nyt om programmet på TV 2 SPORT's Facebook.

Nu tester Sportslab på TV 2 SPORT så, hvilken fysisk form den tidligere roer befinder sig i fire år efter karrierestoppet. Uden at afsløre for meget, så er resultatet imponerende.

Se med når Sportslab tester, hvad der er sket med både Eskild Ebbesens og Rasmus Hennings fysiske form efter deres karrierestop. Det er mandag klokken 22.50 på TV 2 SPORT. Udsendelsen kan også ses allerede nu her på TV 2 PLAY

Og i virkeligheden er Eskild Ebbesens største præstation måske ikke medaljerne, men at han derimod i over to årtier har formået at bevare motivationen.

Sportslab bad ham derfor om at komme med sine bedste råd til, hvordan enhver kan lære at træne som en vinder.

Træn som en vinder

Fokus

Hold ikke fokus på, hvad dit mål er, men hvordan du opnår det.
Du bliver ikke bedre af at sætte mål men af at gøre det, der skal gøres for at opnå målet.

Resultatmål og Indsatsmål

Del målet op i Resultatmål og Indsatsmål
Resultatmålet er det, du vil opnå. Indsatsmålet er den daglige indsats, der skal til for at det bliver realistisk at opnå målet.
Hold 5 % af dit fokus på resultatetmålet og 95 % procent af dit fokus på, hvordan du får gjort den krævede daglige indsats.

Hverdagen

Optimér din dagligdag, så det bliver så let som muligt at få gjort de daglige indsatser.

Planlægning

Svar på følgende spørgsmål og øg chancen markant for at du får gjort de daglige indsatser:
- Hvornår på dagen vil du gøre indsatsen?
- Hvad kan der komme af forhindringer, som gør, at jeg ikke får gjort indsatsen?
- Hvad gør jeg, hvis jeg bliver forhindret i at gøre indsatsen som planlagt?

Motivationen

Øg din daglige motivation ved at:
- Dele mål, indsatser og løbende resultater med andre. Lav evt. indsatserne med andre.
- Lave faste aftaler med nogen, der følger dig og følger op løbende.
- Skrive daglige indsatser ned, så det bliver synlig for dig og dine følgere.

Tilgivelse

Hvis den løbende indsats fejler, så tilgiv dig selv og spørg:
- Hvad har jeg lært, som kan jeg bruge til at øge chancen for at få gjort en bedre indsats fremadrettet?
Op på hesten igen.

Der er flere gode råd at hente i Eskild Ebbesens nye bog ”Træn som en vinder”, der udkom tidligere på året.

SportsLab
Herunder kan du få et overblik over, hvad der ellers har været på programmet i SportsLab. Klik på billederne for at se mere.