Disse lovlige varer fra supermarkedet kan forbedre din præstation

Sportslab giver her en oversigt over helt lovlige præstationsfremmende midler. Det meste er for eliten, men der er også lidt til motionisterne.

For atleter i verdensklassen kan en forbedring på bare én procent være forskellen på succes og fiasko.

Men hvor går de hen, når de har optimeret på både træning, kost og udstyr?

En mulighed er at gå i supermarkedet, hvor der faktisk findes flere – helt lovlige – produkter, der kan forbedre en præstation.

- Nogle produkter virker på udholdenhedsevnen, nogle virker på sprintevnen, og så er der nogle, der virker på restitutionsevnen, fortæller Nikolai Nordsborg, der er humanfysiolog på Københavns Universitet.

En toptrimmet atlet kan med et lovligt præstationsfremmende middel forbedre sin præstation med omkring én procent. Det kan være forskellen på at ende som nummer 10 og stå øverst på skamlen.

Nikolai Nordsborg, Humanfysiolog

Sammen med Sportslab har han testet effekten af koffein og bagepulver på fire cykelryttere. Og der er marginaler at hente, hvilket vi vender tilbage til længere nede i artiklen.

Et fy-ord

Præstationsfremmende midler er ellers som regel et fy-ord i sportens verden, men brugen af de lovlige ergogene stoffer er udbredt blandt eliten viser en undersøgelse, som Nikolai Nordsborg og Københavns Universitet tidligere har lavet i samarbejde med Anti Doping Danmark.

For mig er der ikke noget problem i, at man finder naturlige stoffer, som kan støtte præstationsevnen.

Nikolai Nordsborg, Humanfysiolog

Nu arbejder han så sammen med Team Danmark på en videnskabelig artikel om de såkaldte ergogene stoffer.

- Der er nogle ting, vi ved virker, og som har en dokumenteret effekt, og så er der ret mange ting, som der er mange, der tror virker, men som ikke har en dokumenteret effekt, og så findes der også nogle ting, som folk tager, men som vi ikke på nogen måde kan se virker, siger han.

Sportslab har her samlet en oversigt over de produkter, der har en præstationsfremmende effekt. Det meste giver kun mening for eliten, men der også lidt at hente for motionisterne.

Disse helt almindelige produkter kan optimere din præstation

Selv om produkterne er præstationsfremmende, er de altså helt lovlige at bruge.

- Det, synes jeg, svarer til at spise en god, blandet og alsidig kost. Men jeg synes, det er problematisk, hvis man begynder at tage medicin, som er produceret til et andet formål, lyder vurderingen fra Nikolai Nordsborg.

Virker det så?

Sammen med Nikolai Nordsborg testede Sportslab effekten af koffein og bagepulver, eller bikarbonat, som det også kaldes, på fire cykelryttere fra det danske kontinentalhold Riwal Cycling Team.

De fire testpersoner. Fra venstre er det Jonas Aaen, Tobias Mørch, Patrick Clausen og Jonas Gregaard.
De fire testpersoner. Fra venstre er det Jonas Aaen, Tobias Mørch, Patrick Clausen og Jonas Gregaard. Foto: TV 2

Jonas Aaen og Tobias Mørch testede effekten af bikarbonat, mens Patrick Clausen og Jonas Gregaard testede koffeinens virkning.

Jeg har fuldstændig styr på, hvor min grænse går i forhold til præstationsfremmende midler. Det er, om det er på dopinglisten eller ej.

Jonas Aaen, Riwal Cycling Team
Patrick Clausen på testcyklen i laboratoriet på Københavns Universitet
Patrick Clausen på testcyklen i laboratoriet på Københavns Universitet Foto: TV 2

Sådan testede vi

  • To ryttere testede koffein, mens de to andre ryttere testede bagepulver (bikarbonat).
  • På et cykelergometer gennemførte de den samme test to gange. Én gang med og én gang uden det aktive stof i kroppen.
  • Rytterne vidste ikke, om de fik det aktive stof til den første eller anden test.

Mens der ikke umiddelbart var en målbar effekt af bikarbonaten, så var der anderledes gevinst ved koffeinen.

Her forbedrede Patrick Clausen sig med hele 16 procent fra den første test uden koffein til den anden test med det aktive stof i kroppen. Og tilmed viste målingerne undervejs, at han leverede præcis det samme stykke arbejde, som i den første test. Denne gang kørte han altså bare væsentlig hurtigere.

Man bliver lidt mere klar i sindet. Man føler, at man har mere styr på sin krop, og man er bare mere klar.

Patrick Clausen, Riwal Cycling Team

Effekten af koffein: 

Uden koffein
VS
Med koffein
Tid (minutter)
4,24
3,40
Watt
325
390
Hårdhedsgrad
13
12
Laktatniveau efter opvarmning
13,20
3,40
Laktatniveau efter test
18
15

Ifølge Nikolai Nordsborg er der to forklaringer på den store forbedring. Det faktum, at det var anden gang, at Patrick Clausen tog testen. Og så koffeinen.

- Det svarer meget godt til det, man ser, når man laver et rigtigt forsøg med mange deltagere. Der kan godt være denne her læringseffekt. Men den er ikke så stor, som effekten af koffein er. Og det svarer meget godt til det resultat vi har, siger Nikolai Nordsborg.

Han påpeger, at også bikarbonat for nogen kan have en effekt, selv om den ikke blev påvist i dette forsøg.

- Hos de to ryttere, vi havde inde, kunne vi ikke se en systematisk effekt af bikarbonat, og det svarer meget godt til litteraturen. Ifølge den kan der være nogle små effekter, men når man kigger på det i gennemsnit, så kan vi ikke få øje på dem.

Mest for eliten

Konklusionen må altså være, at det for eliten godt kan betale sig at tage i supermarkedet for at jagte de små marginaler.

Jeg har cyklet i så mange år, at jeg også ved, at jeg er nød til at søge efter marginalerne. Hvis jeg kører på ringere vilkår end mine konkurrenter, så er det lidt op ad bakke fra start. Jeg har selv brugt koffein under konkurrence, og det virker.

Jonas Aaen, Riwal Cycling Team

Hvis man derimod skal pege på, hvad der virker bedst for en motionist, så peger pilen ifølge Nikolai Nordsborg på motionisten selv.

- Træning er det mest potente, vi har. Vi kan flytte 40 procent eller mere ved hjælp af fysisk træning. Så i min optik er det helt uinteressant for motionister at arbejde med det her kosttilskud.

Med mindre man altså er til rødbedesaft.