Sport

Formel 1-ekspert om Red Bull-trussel: Meget alvorligt

Formel 1-teamet Red Bull truer nu med at ville trække sig, medmindre motorreglementet i sporten bliver ændret, så konkurrencen kan blive tættere. Og ifølge TV 2 SPORT’s motorsportsekspert er det ikke bare tomme trusler.

- Red Bull har jo ikke noget, de skal i bilbranchen: De fremstiller ikke hverken racerbiler eller gadebiler. Det er en sodavandsfabrikant som markedsfører sig igennem det her. De efterlader sig ikke nogen fabrik eller vakuum. De kan dreje nøglen om i fabrikken og brænde lortet af – og stadigvæk spare penge, fortæller Jens Winther.

- Jeg tror ikke, at det er udelukket (at de trækker sig). Hvis de føler, at sporten er for mager at deltage i, eller de ikke har en chance, så vil jeg ikke udelukke, at de bare trækker sig.

- De har mere vægt i at true med at trække sig end Ferrari for eksempel. For det er så stor en del af Ferraris identitet, og de ville mærke det på salget af deres gadebiler med det samme, hvis de trak sig. Jeg tror ikke, Red Bull vil sælge færre energidrikke, hvis de trækker sig fra Formel 1, lyder vurderingen fra eksperten.

Ifølge TV 2 SPORT’s motorsportskyndige ekspert så er motorsreglementet lige nu et større problem for selve Formel 1, end det er for Red Bulls Formel 1-team. Sporten har nemlig ikke råd til at miste Red Bull.

- Det vil være meget mere alvorligt for Formel 1, end det vil være for Red Bull. I søndags havde vi 16 biler til start. Der var altså 22 sidste år. Så kan du tage Red Bull ud, og hvis de skrider, så gør Toro Rosso nok også, medmindre de når at sælge inden da.

- Så det er fire biler ud, og så kan du jo tænke over, hvor mange der gider at se 12 biler cirkle rundt – hvor de på forhånd er sikre på, at Mercedes vinder?

Årets første Formel 1-Grand Prix viste med al tydelighed, at Mercedes uden sammenligning har sportens bedste grej lige nu. Kampen om Grand Prix-sejren blev en ren duel mellem teamets to kørere Nico Rosberg og Lewis Hamilton - med den sidste som vinder.

Ingen af konkurrenterne var i nærheden af at kunne følge med de to Mercedes-kørere, og det er en direkte konsekvens af det motorreglement som blev indført forud for sidste sæson. Et reglement der har ændret på meget i Formel 1.

Ikke mindst på antallet af testdage af de helt nye motorer som teamsene måtte lave frem mod sidste sæson, hvor der op til denne sæson kun var ni dage til at teste i.

- Reglementet har medført, at man måtte hjem og starte fra 0 på tegnebrættet. Der kom Mercedes ud med den bedste motor. Problemet i Formel 1-verdenen er så bare, at man siger:” Bordet fanger. I har lavet en motor – så kør!”, forklarer Jens Winther som forventer, at reglementet vil give store udfordringer for Formel 1, hvis reglementet ikke bliver ændret.

- Hvis Audi, General Motors, Toyota eller andre store motorfabrikanter sidder derhjemme og overvejer, om de skal lave en Formel 1-motor, så vil de nok tænke:” Honda, som er verdens absolut største motorkonstruktør, de kunne ikke få den til at virke i første skud, så vi holder os bare hjemme!” Jeg tror, at hele det her regelsæt virker afskrækkende for folk der skal ind udefra, lyder vurderingen fra Jens Winther.