Sport

Eskild Ebbesen hædres med optagelse i Hall of Fame

En af Danmarks mest succesfulde roere er optaget som det 32. medlem i sportens Hall of Fame.

Roeren Eskild Ebbesen modtog lørdag aften den største hæder, en dansk atlet kan få. Han blev optaget i Sportens Hall of Fame.

Det skete ved det stort anlagte gallashow Sport 2016, som DR afholder hvert år. Og traditionen tro markerede optagelsen af det nye medlem i Hall of Fame afslutningen på aftenen. Derfor blev der heller ikke sparet på roserne, så ud over optagelsen i Hall of Fame fik Ebbesen både en båd og en passage i Silkeborg opkaldt efter sig.

- Det er kæmpestort. Og det er superfornemt selskab at blive en del af, siger Eskild Ebbesen til TV 2 SPORT.

- Jeg har vist det længe, men at mine børn skulle komme og alle dem jeg har roet med i guldfireren – og gamle rokammerater fra Silkeborg, det er helt vildt. Jeg havde slet ikke forestillet mig, at et ville være så vildt.

Fast del af Guldfireren

Du kender helt sikkert Eskild Ebbesen, hvis du har fulgt guldfireren siden midten af 90’erne. Den nu 44-årige roer vandt sin første af seks VM-guldmedalje med guldfireren (letvægtsfireren) tilbage i 1994.

Og som det eneste faste besætningsmedlem indtil karrierestoppet i 2012 var han også med til at vinde hele fem olympiske medaljer – heraf tre af guld.

I den lange periode var Eskild Ebbesen nærmest synonym med guldfireren, og derfor må det siges at være helt fortjent, at Ebbesen bliver den første traditionelle roer i Hall of Fame.

Træner stadig

Men selv hvis du ikke er interesseret i rosport eller har glemt de enestående bedrifter, så kender du ham nok alligevel. Eskild Ebbesen er nemlig en af de få stjerner, der har slået sit navn og sin personlighed fast uden for sporten også. Blandt andet som foredragsholder, forfatter og træningsguru.

På den måde har Eskild Ebbesen formået at skabe en ny karriere, der bygger videre på hans tid som eliteroer – suppleret med en uddannelse som cand. scient. i idrætsfysiologi.

Et eksempel på Eskild Ebbesens 'nye' karriere er blandt andet, at han står for den fysiske træning i forbindelse med Go' start-kuren. 

Træningsøvelser

Armstrækninger

Armstrækninger

Armstrækkerne (triceps), skuldrenes forside, brystmuskulaturen trænes. Mave/core og hoftebøjerne belastes statisk (belastes uden bevægelse).

Foto: TV 2

Burpees

Burpees

Lår, lægge, baller, baglår, armstrækkerne, brystmuskulaturen, skuldrene, mavemusklerne belastes hårdest i denne øvelse, hvor de fleste af kroppens muskler er involverede.

Foto: TV 2

Englehop

Englehop

For- og baglår, lægge, mave og hoftebøjerne samt skuldermusklerne belastes specielt i denne øvelse.

Foto: TV 2

Høje hop

Høje hop

Lår, baller, lægge, hoftebøjer, samt mavemusklerne skal arbejde eksplosivt på niveau 3.

Foto: TV 2

Høje knæløft

Høje knæløft

Alle musklerne i lægge, lår og hoftebøjerne samt hoftestabilisatorer belastes.

Foto: TV 2

Knæ til albuer

Knæ til albuer

Hoftebøjerne og mave/core-musklerne samt skuldermusklerne arbejder hårdest i denne øvelse.

Foto: TV 2

Kropshævninger ved bord

Kropshævninger ved bord

Er den eneste øvelse, hvor bagsiden af skuldrene, underarmene og armbøjerne (biceps) trænes.

Foto: TV 2

Lunges

Lunges

Forsiden og bagsiden af låret samt ballerne belastes hårdt i denne øvelse.

Foto: TV 2

Mavebøjninger

Mavebøjninger

Mavemusklerne trænes. På niveau 2 og 3 trænes også hoftebøjerne.

Foto: TV 2

Planke og sideplanke

Planke og sideplanke

I planken trænes mavemuskler/core, hoftebøjerne og musklerne omkring skuldrene statisk. Ved sideplanke belastes specielt de dybe ballemuskler (abdukterne), de skrå mavemuskler og lændemusklerne.   

Foto: TV 2

Roterende planke

Roterende planke

Alle muskler omkring mave, hofte og den nedre del af rygges trænes. Den øvre del af ryggen og specielt skulderens muskler belastes.

Foto: TV 2

Rygstrækninger

Rygstrækninger

Rygmusklerne, baller og baglår er aktive og belastes.

Foto: TV 2

Skiløb

Skiløb

Både ben, lægge, baller og skuldermusklerne er aktive. Hårdeste belastninger er på forsiden af låret.

Foto: TV 2

Sprællemand

Sprællemand

Musklerne i benene og baller samt arme og skudre er lettere belastet. Hårdeste belastning er på lægmusklerne.

Foto: TV 2

Squats

Squats

Lår og baller og specielt forsiden af lårene trænes. Med armene på aktiveres armstrækkerne (triceps) og brystmuskulaturen.

Foto: TV 2

Reaktionsøvelse

Reaktionsøvelse

En multiøvelse, hvor specielt mavemusklerne, hoftebøjerne lår, lægge, baller, baglår, armstrækkerne, brystmuskulaturen og skuldrene belastes på forskellige måder. Koordination og eksplosivitet trænes på niveau 3.

Foto: TV 2