Formel 1

Al F1-træning aflyst på grund af tåge

Tåge blokerede for lægehelikopteren

Nürburgring er tilbage på Formel 1-kalenderen. I dag venter to gange halvanden times træning.

Første træning bliver kørt 11-12.30.

Anden træning bliver kørt 15-16.30.

Stil spørgsmål

Tak for i dag

Dermed lukker jeg denne liveblog.

Jeg er tilbage i morgen kl. 12 til den eneste træning i denne weekend, inden kvalifikationen bliver kørt kl. 15.

Tak for i dag og på gensyn i morgen.

Slut

Anden træning kommer ikke i gang

Det er slut med Formel 1 i dag. Løbsledelsen har besluttet, at denne session ikke bliver genoptaget. Dermed er der ikke kørt en eneste meter i løbet af de tre timers træning i dag.

Klokken 16 kan træning blive helt aflyst

Om få minutter bliver der meldt ud, om træningen er helt aflyst. Eller om kørere og teams får lov til at snuse lidt til den våde Nürburgring. 

Spørgsmål

John Larsen:

Hvilke lande sender live på youtube?

Svar:

Det gør de i Tyskland, Schweiz, Holland, Belgien, Norge, Sverige og Danmark.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Max:

Der ser desværre ud til at der ikke bliver noget i dag. Jeg kan ikke forestille mig at tågen letter på denne tid af dagen.

Svar:

Jeg er bange for, at du har ret. Klokken 16  melder de nok ud, at træningen ikke kommer i gang. Jeg håber, at det er en anderledes melding ,der kommer, men jeg tvivler.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Rasmus:

Hej. Det ser heller ikke ud til at der bliver kørt meget i FP2. Hvordan bliver det for de små 13 kørere der aldrig har kørt F1 på banen?

Svar:

Jeg tror også, at de andre, der har kørt F1 tilbage i 2013 også gerne ville have været på banen. Bilerne er så forskellige fra dengang til nu, så der er stort set ingen forskel. Så alle kørere er lidt på glatis, men det er sådan set mere teamsene der har et kæmpe problem med at sætte bilerne op. Der er reelt ingen data at arbejde med nu.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Søren:

Jeg ved ikke om billederne snyder men umiddelbart ligner det da at tågen er lettet lidt sammenlignet med tidligere i dag.

Svar:

Det er så svært at sige ud fra tv-billeder. Jeg tror ikke, at der er tvivl om, at F1-ledelsen gerne så nogle biler på banen, så når de ikke tillader det, så er det altså ikke sikkert at køre. Problemet er jo ikke nødvendig vejret rundt om banen, men mere på helikopturen til byen Koblenz, hvor hospitalet ligger. Og lige nu er den flyvetur i hvert fald ikke sikker.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Ny udsættelse

Løbsledelsen har meldt ud, at der ikke bliver sendt biler på banen før klokken 16, hvor vi kan forvente en ny melding. Så stadig ingen action på Nürburgring.

Spørgsmål

Nikolaj:

Jeg kan se at Formula 1 livestreamer træningerne på deres youtube-kanal. Er dette ikke nyt og ved du om de også vil streame løbet på søndag? (og hvad med fremtidige løb?)

Svar:

Du har helt ret. Det er første gang i historien, at F1 bliver livestreamet på youtube. Det sker i syv lande i Europa, og det er hele weekenden.

Lige nu er der ikke offentligjort flere planer om andre weekender med F1 på youtube. Men jeg tror ikke, at der er tvivl om, at F1-ejerne forsøger at brede deres sport mere ud, og youtube i denne weekend er et forsøg i den retning. Som må vi se, hvordan det udvikler sig efterfølgende.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Søren:

Hvilket team og kører ser du have størst fordel til løbet i koldt og vådt vejr?

Svar:

Det er så hamrende svært at sige noget om. Generelt handler regn jo meget om kørerne, da motorkraft ikke spiller så meget ind. Men når det er i kombination med meget kolde temperaturer, så bliver det så ukendt land, at det er svært at sige noget til.

Generelt vil jeg sige, at ukendt land er bedst for det store teams, da de har flere ressourcer til at lave beregninger og simulationer i computerne. Til gengæld kan et af de mindre teams godt være heldig ved at ramme det helt rigtige setup i forhold til skabe temperaturer i dækkene.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Max:

Kunne man ikke bøje reglerne lidt og køre 2 timer i morgen, hvis der ikke bliver kørt i dag.?

Svar:

Det kan jeg ikke afvise, men jeg tror det ikke. Det handler også om tv-aftaler, og de tv-stationer, der har betalt mange, mange millioner for at få lov til at vise Formel 1. Og de har jo planlagt deres tv-program efter en times træning. Men det er selvfølgelig helt anderledes omstændigheder med det her tåge. 

Når feltet rammer Imola-banen, som også er ny i dette corona-plagede år, så er der heller ikke fredagstræning. Der har man forlænget lørdagens træning til halvanden time istedet for den normale time. Så det taler jo for, at man vil forlænge træningen i morgen. 

Nu må vi se. Det kan jo også ske, at de får lov til at komme på banen her til eftermiddag. Jeg håber da i hvert fald at se nogle biler på banen, mens jeg laver denne liveblog :-)

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Lars Bahne Christensen:

Hvorfor kan Ferrari bestemme hvor deres talenter kan/skal prøvekøre

Svar:

Det er ren og skær økonomi. Ferrari sælger motorer til både Alfa Romeo (som jo egentlig er ejet af Ferrari) og til Haas. Derfor kan Ferrari sige til de to teams, at der venter en rabat på motorleverancen, hvs et af Ferraris talenter får lov til at køre en fredagstræning i deres bil. 

Det ser man også hos andre teams. Williams har for eksempel også flere gange taget en ung kører ind og givet ham en fredagstræning mod betaling. 

For de store teams er der for meget på spil tli, at man vil "smide en træning væk" på en ung kører, men de mindre teams kan blive overtalt mod økonomisk tilskud.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Michelle:

Er der en chance for at løbet på søndag bliver aflyst?

Svar:

Vejrudsigten byder ikke på den tætte tåge i morgen eller søndag, så umiddelbart tyder det på, at løbet bliver kørt. Men hvis der slet ikke bliver kørt i de tre timers træning i dag, så står teamsene med en kæmpe udfordring. 

Sidst der blev kørt på nürburgring var i 2013, hvor bilerne så helt anderledes ud. Så ingen teams har data på, hvordan man skal sætte bilen op til denne bane. Så der skulle have kørt en masse i dag som forberedelse til kvalifikationen i morgen og løbet søndag. 

Derudover så er der blot 10 grader i dag, og det skulle endda blive koldere søndag, så dækkene bliver en kæmpe udfordring for både kørere og teams. Det skulle man også have arbejdet på i dag, altså at lære at forstå dækkene under disse kolde omstændigheder. 

Så teamsene og kørerne går virkelig ind til en intens og spændende dag i morgen, hvis der ikke bliver kørt mere i dag.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT