Efter styrt med 110 kilometer i timen blev de bekræftet i OL-drømmen
En håndfuld håbefulde danskere drømmer om at kvalificere sig til vinter-OL i bobslæde. Denne uge stod første test.
De placerer den rød-hvide slæde på isen og kigger hinanden dybt i øjnene.
- Nu gør vi det.
Indtil for nylig har de to danske drenge aldrig nogensinde set en bane med is på.
Om et øjeblik sidder de i en bobslæde med mere end 100 kilometer i timen på vej ned ad en.
Pulsen stiger på Jannick Bagge. Oprindeligt er han trespringer.
Han sætter sig i bobslæden. Nu er han pilot.
Simon Darville klemmer sin store krop ned bag ham. Egentlig er han vægtløfter. Tredobbelt nordisk mester faktisk.
Men her er han brakeman.
De to kammerater sendes af sted.
- Der er jo ikke nogen børnebane. Man må bare ud i det, forklarer Jannick Bagge.
Med ambitionen om at kvalificere sig til De Olympiske Lege i bobslæde er der ingen vej uden om.
Siden første samling i sommer har en håndfuld danske drenge med baggrund inden for forskellige sportsdiscipliner arbejdet målrettet mod dette øjeblik.
Nu er slæden endelig på isen. Og de næste minutter er definerende.
Dag 1 - kræver bearbejdelse
Der har aldrig nogensinde været en bobslæde med dansk besætning til vinter-OL.
I starten af årtusindet forsøgte en flok atletikudøvere fra Danmark ellers at nå legene i 2002 og 2006. Men de klarede ikke kvalifikationskravene sat af Danmarks Idrætsforbund.
Nu har en ny flok - også hovedsageligt med baggrund fra atletikverdenen - så samlet stafetten op igen.
Ambitionen er at kvalificere sig til legene i 2026. I 2-mands-bob eller 4-mands-bob - eller måske endda begge dele.
- Vi ville ikke gå ind i det projekt, hvis vi ikke mente, det var realistisk. Men man kan ikke komme med på samme måde, som Jamaica gjorde. Det kræver, at du er rigtig dygtig til bobslæde, forklarer Jannick Bagge.
- Men det tror vi, at vi kan blive, for vi har de fysiske forudsætninger til at skubbe en slæde rigtig hurtigt i gang. Derfra skal vi opbygge de andre elementer, der er vigtige i bobslædesporten.
For ét er teori - noget andet er praksis. På den tyske bane står den første test. Det er toerslæden med Jannick Bagge og Simon Darville, som drøner af sted og helt ned.
Lettelsen er "kæmpestor". De to kammerater fra Danmark klarer deres første gennemkørsel nogensinde uden skrammer.
- Men der var helt sikkert noget bearbejdelse efterfølgende. Det kan være en ret frygtsom og brutal sport, erkender Jannick Bagge efterfølgende.
Dagen efter skal der vise sig at blive endnu mere at bearbejde.
Dag 2 - crashet med topfart
Hvor første testdag handlede om at overleve, går den næste ud på at skubbe grænser.
Marius Glenner-Frandsen sidder denne gang bagi som brakeman, mens pilot Jannick Bagge presser bobslæden til det yderste i kurverne. Der er 14 i alt.
Danskerne klarer sig godt gennem kurve nummer 9, der er den sværeste af dem alle. Slæden når 110 kilometer i timen. Og så går det galt.
I kurve 11 venter Jannick Bagge for længe. Og så tipper slæden.
- Lige pludselig ligger vi bare på siden med hovedet nede i isen, og det er for at sige det lige ud rigtig ubehageligt.
- Vi crasher med topfart og kan intet gøre, men ligger bare med hovedet i isen og venter på, at slæden taber fart.
Da det sker, kigger Jannick Bagge og Marius Glenner-Frandsen hinanden i øjnene.
- Er du okay?
Selvom styrt er en del af bobslædesporten, er de danske drenge "noget rystede" bagefter.
Er det egentlig der – når det værste er sket – at man finder ud af, om det her projekt kan føres ud i livet?
- Helt sikkert. Der er to bump, man skal over. Første gang man sætter sig i slæden, og første gang man crasher. Kan man komme videre fra det, kan man se sig selv i projektet på længere sigt.
Jannick Bagge og Marius Glenner-Frandsen snakker om det.
- Er vi friske på at tage en tur mere i morgen?
De beslutter, at det er de.
Dag 3 - nu med skrammer
Det er med både skrammer og smerter i nakken, men Jannick Bagge og Marius Glenner-Frandsen tager sammen den første tur på tredje testdag.
- Det er en frygt, man må komme over. Der er ikke andet for end at sætte sig op, når du er styrtet, og så forhåbentlig gøre det bedre næste gang, forklarer Jannick Bagge.
Det lykkes. Selvom styrtet stadig sidder i dem, er tredje testdag den hidtil bedste for danskerne.
- Men det er stadig en dag ad gangen, må Jannick Bagge erkende med baggrund i bobslædens første træningssessioner nogensinde.
- Det er sgu en brutal sport, så selvom vores mål er store og langsigtede, er der ikke andet for. Det lyder som en kliché, men her er det sgu rigtigt, griner den danske pilot.
Den 5. og 6. december deltager den danske bobslæde i første konkurrence nogensinde.
Endnu et skridt på den lange rejse, hvis endelige destination forhåbentlig er OL i Italien om seks år.