Nu snakker de tocifrede millionbeløb: Her er Axelsens første kontrakt som 10-årig
Opmærksomheden omkring den danske badmintonspiller Viktor Axelsen har aldrig været større. Brandet ’Viktor’ er i høj kurs.
Viktor Axelsens placering på verdensranglisten og hans brand har været på himmelflugt de seneste år.
Verdensetterens navn er nemlig blevet guld værd. Det tog for alvor fart, efter den 23-årige danskers VM-titel i august. Det fortæller hans far, Henrik Axelsen, der ligeledes er sin søns agent og manager.
- Det er gået helt amok efter VM, siger Henrik Axelsen til TV 2 SPORT.
- Det tror jeg, det er, fordi én ting er at vinde fine priser og blive nummer et, men jeg tror mere, folk kan se, at Viktors personlighed rækker til mere end bare at være en flink fyr i badmintonkredse, men også kan bruges til mere end det.
For 13 år siden underskrev Viktor Axelsen sin første kontrakt med sportsforretningen Ketshop, der spottede talent hos den unge badmintonspiller. Med signaturen behøvede Viktor Axelsen ikke længere at tænke på udstyret.
Axelsens far viser her TV 2 SPORT, hvad der blandt andet stod i den kontrakt, de underskrev tilbage i 2004:
- 2 stk. ketchere
- T-shirts efter behov
- 3 par shorts
- 2 stk. sweatshirts
- 1 stk. taske (lev. 4. juli)
Udover det var han også en del af en reklame for ketchermærket Zerv, som blev solgt i den forretning, han lod sig sponsorere af ovenfor.
- Den (kontrakten, red.) burde hænge i en ramme. Det var den første, siger Henrik Axelsen og smiler.
Nu handler det om millioner
Kontrasten fra dengang og til nu må siges at være til at få øje på.
Nu kæmper badmintonmærker en kamp for, at verdensetteren spiller i netop deres tøj.
- Han nærmer sig et tocifret millionbeløb for at være på trøjen. Men igen kan man sige, det har noget at gøre med, om man vil "nøjes" med at have eksponeringen ved at have et logo, eller om man vil have mere af Viktor.
Det er dog ikke kun det tøj, verdensetteren spiller i, der er attraktivt. Selve hans tilstedeværelse er guld værd.
- Viktor er lige blevet tilbudt en showkamp i juledagene. Der er vi jo oppe på et millionbeløb for at komme én dag. Lige efter er der en stor turnering i Indien. De må jo steppe op, hvis de vil være med, ellers spiller Viktor i Kina og ikke i Indien.
Brandet 'Viktor' betyder meget
I sidste weekend strøg Viktor Axelsen til tops i Superseries-turneringen Japan Open, hvor han slog Lee Chong Wei i finalen. Det var hans første turnering siden VM-titlen, og den sejr har ikke gjort badmintonstjernens status i sporten mindre.
Tidligere på ugen var danskerens status ikke til at tage fejl af, da han var på rundtur i Kina. Her flokkedes folk om danskeren. Rundturen i Kina er blot et led Viktor Axelsens strategi om at gøre sit navn større.
Hvad betyder det for brandet 'Viktor'?
- Det betyder selvfølgelig meget. Det betyder også meget for sponsorerne, at man har vundet VM, at jeg ligger nummer et i verden, og det tyder på, det kommer til at gå godt. Så jeg prøver at få brandet ’Viktor’ til at følge med de gode resultater, som der har været på det sidste, siger Viktor Axelsen, der stadig har kampen inden for den firkantede badmintonbane som hovedprioritet.
- Min far betyder enormt meget for det kommercielle. Det tager en kæmpe last fra mig, og det er noget, jeg kan skubbe over på ham, og som jeg ved, han håndterer på den bedst mulige måde. Vi har nogle gode mennesker omkring os, nogle gode sparringspartnere, som hjælper os. For mig er det vigtigste egentlig, jeg kan fokusere på mit badminton, og det fungerer rigtig, rigtig godt.
Henrik Axelsen har stået ved Viktor Axelsens side, lige siden det begyndte, og det ser badmintonstjernen ikke nogen grund til at ændre på.
- Jeg kan ikke rigtig se, man kan have nogen bedre manager, for han vil det bedste for mig. Ikke kun som badmintonspiller, men også som menneske generelt. Så jeg ved, jeg ikke bliver sendt ud til tusindvis af ting, hvis det ikke giver mening og måske føler, der er lidt meget i programmet. Så vi har en god dialog.
Viktor Axelsen har i øjeblikket omkring 99.000 likes på sin Facebook-side.