Cykling

UCI suspenderer skivebremser efter Paris-Roubaix-uheld

Det er slut med skivebremser i professionelle cykelløb. Den Internationale Cykelunion, UCI, har valgt at suspendere udstyret.

Eksperimentet er dødt.

Den Internationale Cykelunion, UCI, suspenderer brugen af skivebremser i professionelle cykelløb. Det bekræfter både præsidenten for UCI's udstyrskommission, Harald Tiedemann Hansen, og rytternes egen interesseorganisation, CPA, til procycling.no.

- Vi har bedt UCI om at suspendere brugen af skivebremser, og det har de lovet at gøre, siger pressechefen i CPA, Laura Mora, til det norske cykelsite.

Suspensionen sker på baggrund af spanske Francisco Ventosos uheld i søndagens 114. udgave af Paris-Roubaix. Movistar-rytterens ene ben ramte bagenden af en anden rytters cykel i forbindelse med et styrt, og det resulterede i, at skivebremsen påmonteret cyklen skar en dyb flænge i Ventosos ben. Også Nikolas Maes kom i karambolage med en skivebremse.

- Jeg blev ved med at køre, men kort efter kom jeg til at se på mit ben. Det gjorde ikke ondt og blødte ikke specielt meget, men jeg kunne tydeligt se en del af knoglehinden, som dækkede mit skinneben. Jeg hoppede af cyklen, kastede mig selv ned i græsset på højre side af vejen, dækkede mit ansigt med mine hænder i chok og begyndte at få det dårligt, skriver Francisco Ventoso i et åbent brev.

Billeder af Ventosos ben efter uheldet kan ses længere nede. Vi advarer mod ubehagelige billeder.

I denne sæson har UCI ellers gjort det muligt for holdene at teste skivebremser under løb, selv om eksperimentet allerede fra sin begyndelse mødte skarp kritik fra både ryttere og eksperter. Videre i brevet giver Ventoso da heller ikke meget for skivebremserne, der altså nu har fået det røde kort af cykelunionen.

- Vi har snakket om risiciene ved at bruge skivebremser i flere måneder og har sendt breve til UCI og løbsarrangørerne om, hvordan vi kan undgå disse risici. Nu bliver vi endelig hørt, siger Laura Mora.

- Vi vil ikke stå i vejen for progression, men vi vil finde fælles løsninger for introduktionen af nye teknologier uden risiko for rytterne - og definitivt med deres involvering.